Cum vrea o fostă corporatistă să facă venituri de un milion de euro dintr-o afacere proprie cu suplimente alimentare

Florel Manu 13/10/2017 | 11:25 Oameni
Cum vrea o fostă corporatistă să facă venituri de un milion de euro dintr-o afacere proprie cu suplimente alimentare

Acest articol apare în numărul 25 (9-22 octombrie) al revistei NewMoney

Timp de 25 de ani a ocupat mai multe funcții în conducerea unor mari companii din industria pharma, iar din 2015 a început propriul business pe piața suplimentelor alimentare. La doar doi ani de la debutul afacerii, Ma­riana Wencz țintește depășirea pragului psihologic de un milion de euro.

A început de la zero. A renunțat la mediul corporatist și a decis să își facă pro­pria afacere prin lansa­rea unui brand de suplimente alimentare destinate în principal copiilor.

Astăzi, majoritatea produselor din por­­tofoliul Minunino sunt fie siropuri, fie pastile masticabile, ușor de admi­nistrat inclusiv bebelușilor de câteva luni. Aici își spune cuvântul și expe­riența de 25 de ani în domeniul phar­ma a Marianei Wencz, care s-a aflat perioade destul de lungi la conducerea unor companii ca Zentiva ori Glenmark.

Afacerea a pornit cu o investiție inițială de 150.000 de euro, din fonduri proprii, iar după un an de funcționare și o cifră de afaceri de circa 696.000 de euro a apelat la bănci și a majorat in­vestiția la 500.000 de euro. Și asta pentru că firma sa s-a bucurat de încrederea instituțiilor bancare care au acceptat să îi ofere credite, în condițiile în care profitul în primii doi ani de func­ționare a fost destul de redus.

ÎNTRE PHARMA ȘI ASE. Originară din Buzău, Mariana Wencz a absolvit un liceu cu profil farmaceutic. În 1992, după terminarea studiilor, s-a angajat în prima farmacie indepen­dentă din oraș. După doi ani în farmacie a decis să își conti­nue studiile, doar că în domeniul financiar-bancar, la ASE. „Am hotărât să virez către zona de business“, mărturisește antreprenoarea.

În 1994 a intrat în distribuția de medicamente. Obținuse un loc de muncă la un mare distribuitor de medicamente care avea sediul în București (evită să-i spună numele, însă precizează că se afla în top 3 la începutul anilor ’90 ), într-o pe­­rioadă în care „piața era într-o fază in­cipientă“ și exista o cerere mare pentru produse de orice fel. Majoritatea acestora erau din import, pentru că fabricile locale încă simțeau din plin efec­tele tranziției.

Nici farmaciile nu o duceau prea bine, multe medicamente fiind obținute în acea perioadă direct de la furnizori ori producători. „Nu era suficientă produc­ție în România. Unii se organizau, alții se privatizau și era un fel de Eldorado în zona industriei farmaceutice“, explică Mariana Wencz, mărturisind că în acea perioadă a înțeles importanța serviciilor către clienți.

A lucrat în domeniu vreme de nouă ani, timp în care a parcurs mai multe etape în cadrul companiei. În 2003 a decis că vrea o schimbare și, implicit, o evo­luție în carieră. A aplicat pentru un post de conducere la producătorul ceh Zentiva, obținând funcția de country manager. Se întâmpla într-o perioadă în care Zentiva își începea extinderea pe plan internațional, după ce, inițial, compania fusese interesată în România doar de zona de distribuție.

Mariana Wencz era preocupată de lansarea de noi medicamente și a reușit ca, în doar câteva luni, să scoată pe piață Simvacard, un medicament împotriva afecțiunilor cardiovasculare, care a înregistrat vânzări-record. În 2006, cehii au cumpărat producătorul local de medicamente Sicomed.

„În urma analizelor de piață și a business planului pe care l-am pus împreună la punct, am decis să facem o achiziție importantă prin cumpărarea Sicomed“, își amintește antreprenoarea. Timp de un an după această achiziție, a conti­nuat in­tegrarea echipelor și a portofolii­lor Sicomed și Zentiva, hotărând apoi să facă o nouă schimbare.

A urmat o nouă experiență de șapte ani la Glenmark Pharmaceuticals, companie înființată în 1977, în India, cu o fili­ală deschisă în 2008 în România, odată cu aducerea Marianei Wencz în funcția de country manager. Era un pro­iect pe care îl lua (și atunci) de la zero.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close