Cum te ajută sportul să ajungi la afaceri de peste un milion de euro

Bianca Dobrescu 09/08/2019 | 10:32 Oameni
Cum te ajută sportul să ajungi la afaceri de peste un milion de euro

Cum te ajută sportul să ajungi la afaceri de peste un milion de euro? Răspunsul ține de disciplină.

Acest articol a apărut în numărul 71 (5 – 25 august 2019) al revistei NewMoney

Dincolo de antreprenoriat, una dintre pasiunile lui Dan Lazăr (26 de ani) rămâne tenisul, care i-a și adus în 2018 afaceri de circa 130.000 de euro.

BUSINESS ÎN ALB. Lazăr a construit o școală de tenis de la zero, la 21 de ani, prin atragerea unor fonduri europene ne­ram­bursabile în valoare totală de 25.000 de euro. Era în al doilea an de facultate, cu un picior în țară și cu unul în Germa­nia, printr-o bursă Erasmus, când a descoperit un afiș pe holul Universității Româno-Ame­ri­cane care anunța o compe­tiție pentru finan­țare europeană.

N-a stat pe gânduri nicio clipă, dar nici nu și-a imaginat vreo­dată că va fi unul dintre beneficiarii progra­mului. Recunoaște că partea sa de inves­tiție a fost infimă, de 500 de euro, Universi­ta­tea Româno-Ame­ricană creditându-l ime­diat pentru a-și putea începe businessul.

Face tenis de la 11 ani și are o linie a no­­rocului bine definită în palmă, pregă­tin­du-se la un moment dat cu Daniel Dobre, antrenorul sub comanda căruia Simona Halep a câştigat recent turneul de Grand Slam de la Wimbledon. Însă, cum în sport ai sub 1% șanse să ajungi numărul 1 mondial, recunoaște Dan Lazăr, restul de 99% s-ar traduce prin dezvoltarea acelor abi­li­tăți de „a face mai mult în viață și mai bine, indiferent ce direcție ai alege“. Ceea ce a fost valabil și în cazul său, tânărul antreprenor mărturisind că a învățat prin sport că „ori de câte ori arăți cu degetul spre cineva, arăți de fapt spre tine“.

De sportul alb se leagă și marea sa dragoste, Carla Georgescu. A cunoscut-o pe teren, la 16 ani, și au început să iasă îm­preună la 18, iar ulterior i-a devenit soție și parteneră în afaceri atunci când a lan­sat Tennis Hero.

CURAJUL OBLIGATORIU. Era în ultimul an de facultate, la secțiunea de Afaceri In­ter­naționale din cadrul Universității Ro­mâ­no-Americane, atunci când a citit pentru prima dată „Lean Startup“, cartea lui Eric Ries. Realiza atunci că una dintre cele mai mari greșeli pe care le-a făcut în afacere a fost că nu s-a uitat niciodată la mărimea pieței.

„În general, dacă începi un business și nu te uiți la mărimea pieței, o să-ți pară foarte rău pe viitor în cazul în care intri într-o piață mult prea mică“, explică

antreprenorul. Ceea ce a și făcut el, cu școala de tenis. „Școala de tenis este un business de sute de mii de euro, în timp ce distribuția, de pildă, poate fi unul de miliarde de euro“, adaugă el.

Pe lângă faptul că a devorat instant cartea, și-a scris și lucrarea de licență por­nind de la ea și chiar a participat la con­fe­rința Lean Startup organizată de Eric Ries în San Francisco. Ulterior, a fost și la un follow-up, unde, pe parcursul a două zile, trebuia să vină cu o idee de afacere pe care să o pornească foarte repede și să facă tot ceea ce putea mai bine pentru a o valida.

„Cea mai mare formă de validare sunt banii. Ideea mea și a colegilor din echipa din care făceam parte a fost să facem proteine din greieri – o idee imposibilă, pentru că, matematic, nu s-a dovedit că gre­ierii pot fi dizolvați, iar noi am aflat asta mai târziu. Prin urmare, nu poți face proteine din greier.“

Dar publicul n-a știut. Și nici tinerii încă nu erau conștienți de asta și credeau cu înverșunare în ideea lor. Așa că a vândut de 551 de dolari proteine din greier – bani pe care i-a înapoiat ulterior –, doar poves­tin­du-le oamenilor despre idee și convin­gându-i să facă precomenzi. Practic, a câș­tigat concursul fără să aibă un produs con­­cret și fără să vândă ceva palpabil. „An­treprenoriatul este foarte mult despre curaj, ambiție și este obligatoriu să verifici și mărimea pieței“, explică Lazăr.

DIVERSIFICAREA. Și tot din tenis s-a năs­cut o altă afacere. Mai precis, la un moment dat, Lazăr a avut o „experiență destul de ne­plă­cută“ cu un balon de încălzire pe care l-a închiriat pentru a-și acoperi un teren de joc. Pe lângă faptul că era vechi, recunoaște antreprenorul, acesta era și foarte ineficient, în condițiile în care, cu căldura se­tată la maximum, temperatura pe teren era de cel mult cinci grade Celsius.

A fost momentul în care a identificat o nouă oportunitate de afaceri, astfel că a în­ceput să importe baloane presostatice pentru terenuri sportive și corturi de evenimente. Rezultatul este un business cu o cifră de afaceri estimată pentru anul acesta la un milion de euro. Un astfel de balon poate asigura o temperatură de 15 grade, în timp ce afară pot fi minus 10 grade, iar prețul pentru două terenuri de tenis ajunge undeva între 50.000 și 75.000 de euro.

O NOUĂ OPORTUNITATE. Pe de altă parte, chiar dacă businessul de distribuție și-a confirmat deja viabilitatea, soluțiile de acoperire sunt căutate doar vreme de aproximativ patru-cinci luni pe an, astfel că antreprenorul a mai pariat pe un domeniu: imobiliarele.

„Foarte puțini oameni vin și iau soluții de acoperire în februarie. Asta, pentru că ori au deja, ori nu prea mai dau comandă atunci, prin urmare se poate vorbi de un business sezonier“, spune Lazăr, în opinia căruia doar două linii de business pot avea profitabilitate de peste 50%: tehnologia și imobiliarele.

Și cum de mult își dorea să intre pe această din urmă nișă, cu ajutorul lui Andrew Zelea, un prieten de familie, va construi pentru început un cartier de zece case lipite, în Mel­bourne, Australia. „Pare un salt cam mare, dar în realitate lucrurile nu stau chiar așa“, explică el. Punctual, cei doi antreprenori investesc în jur de un milion de dolari australieni împreună, adică aproximativ 600.000 de euro. În acest pro­iect au mai atras un partener român, al cărui aport va fi de peste un milion de euro.

Tânărul nu se oprește însă aici și poartă în continuare discuții cu alți oameni de afa­ceri interesați de proiectul pe care îl de­ma­rează, urmând o lecție pe care a învățat-o de la tatăl său: „Caută să te înconjori de oameni mai buni decât tine, de la care ai întotdeauna ce să înveți“.

Extinderea

Astăzi, sub umbrela Hero Holdings, compania fondată de Dan Lazăr, activează o școală de tenis, un business cu baloane presosta­ti­ce și un business imobiliar.

  • Tennis Hero. Este școala de tenis înce­pută cu 24.000 de euro în 2015.
  • Covers Hero. Este businessul cu baloane presostatice care ar urma să îi aducă tânărului afaceri de un milion de euro în 2019.
  • Properties Hero. Este businessul în imo­biliare pe care pariază Lazăr în acest an. El vrea să ridice zece case lipite în Melbourne.

FOTO: Laszlo Raduly

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.