Cum rezistă afacerile mici dacă pierd un angajat-cheie

Mimi Noel 28/04/2017 | 14:28 Global
Cum rezistă afacerile mici dacă pierd un angajat-cheie

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Polițele speciale de asigurare și contractele de neconcurență pot oferi, într-o oarecare măsură, o plasă de si­gu­ranță pentru micile afaceri în cazul în care un angajat-cheie moare sau pă­răsește firma.

Chiar dacă ferma Frahm a fost condusă de aceeași familie timp de șase generații, nu se poate spune că este orice fermă de familie. Întinsă pe aproape 12.000 de hectare în Colby (Kansas), ferma poate fi încadrată în categoria agrobusinessurilor high-tech. „Putem controla totul de pe iPhone și iPad“, spune proprie­tarul și directorul executiv al fermei, Lon Frahm. „Monitorizăm condițiile so­lului, contro­lăm irigațiile. Tot ceea ce deținem este con­trolat în mod inteligent“.

Frahm are doar nouă angajați, fiecare bine pregătit în materie de tehnică. A-l în­locui pe unul dintre ei înseamnă a-l iniția pe cel nou mai curând în chestiuni tehnologice decât în cele agricole. Dar la cei 59 de ani ai săi, Frahm și-a pus urmă­toarea problemă: ce se va întâmpla când el nu va mai fi?

Gestionarea riscului angajatului-cheie este o chestiune crucială pentru supra­vie­țuirea oricărei afaceri, în special a ce­­­lor mici. „Este un risc uriaș“, crede Wayne Rivers, președintele Institutului Aface­rilor de Familie, o firmă de consul­tanță din Raleigh. „Când ai zece angajați și unul pleacă înseamnă o diminuare cu 10% a forței de muncă, iar, dacă este o per­soană-cheie, productivitatea ar pu­­tea scădea și cu 50% sau chiar mai mult“, adaugă el.

PLASE DE SIGURANȚĂ. O modalitate de a gestiona acest risc ar fi asigurările de viață pentru angajații critici, în sensul că beneficiile prevăzute de aceste polițe ar urma să fie plătite afacerii, nu angaja­ților. Fondurile pot fi folosite, de exemplu, pentru a plăti firme de recrutare să găsească un înlocuitor pentru angajatul care a decedat, pentru a menține aface­rea pe linia de plutire pe perioada inte­ri­matului sau, în cazul morții proprie­ta­ru­lui, pentru plata impozitelor și ta­­­xe­­­lor aferente afacerii.

Dar asigurarea are limitele ei. „Pro­ble­­ma cu asigurarea pentru oamenii-cheie dintr-o firmă este că poate intra în acțiu­­ne doar la decesul persoanei res­pective. Dar ce se întâmplă când ai o afa­cere mi­­că, iar mâna ta dreaptă este un carierist care, la un moment dat, se decide să ple­­ce să lucreze la con­curență?“

De aceea, este important ca angajații de valoare să aibă standarde de proceduri operaționale. Rivers consideră că pentru a găsi și pregăti un înlocuitor, afa­cerile tre­­buie să pună la punct proceduri ope­raționale standard (POS) și să deta­lieze clar esențialul activității fiecărui angajat. „Să spunem că, pentru afacerea dumnea­voastră, persoana-cheie este cel mai bun tip de la vânzări“, exemplifică Rivers. „Cineva trebuie să se documen­teze bine și în detaliu cum își face angajatul respectiv pros­pectarea, cum între­ține negocie­ri­le și, în final, cum ajunge să le transforme în vân­­zări.“ Sau, dacă per­soana-cheie este directorul financiar, atunci trebuie documentat POS-ul acestui ma­na­ger – ce face zilnic, săptămânal, lunar. Astfel, dacă res­­pectivii angajați părăsesc firma într-o zi, proprietarul nu rămâne cu ochii în soa­­re. Poate aduce pe cineva nou pe ca­­re să îl instruiască în baza res­pectivelor POS care au func­ționat eficient în cazul predecesorului.

SUCCESORUL. Dacă reușești să documentezi bine acest POS, este bine să ai mereu în minte înlocuitori posibili pentru angajații-cheie, inclusiv pentru dum­nea­­voastră, proprietar al afacerii, pre­gătit pentru cel mai catastrofic scenariu. „Echipa de con­­­silieri (avocatul, contabilul, consi­­­­li­e­­rul financiar) trebuie să știe, dacă – să spunem – mâine proprietarul moare, pe cine trebuie să contacteze pentru a-l înlocui“, explică Gary Pittsford, pla­nificator financiar în cadrul Castle Wealth Ad­visors, companie care consili­ază micile afaceri în materie de succesiuni.

În urmă cu trei ani, împreună cu avocatul său, Frahm a pregătit terenul astfel încât o a patra persoană de încredere să preia afacerea până când va fi găsit înlocuitorul potrivit. Avea câteva persoane eligibile în minte. „Poate fi vorba de un furnizor de-al meu sau de un bancher“, spune Frahm.

Afacerile trebuie să fie pregătite și în cazul în care un angajat-cheie pleacă și-și pornește propria afacere concu­rentă, mai spune Rivers. „Dacă trasezi un cerc cu o rază de 8 km în jurul birourilor unu­ia dintre clienții noștri, vei găsi probabil cel puțin șase oameni care când­­va le-au fost angajați, iar acum au pornit pro­pria afacere concurentă“, ada­­ugă acesta.

Un mod de a împiedica acest lucru este să-i pui pe angajați să semneze un contract de neconcurență care să le in­terzică să mai activeze în aceeași industrie o perioadă de timp.. Dar aten­­ție: le­gislația și precedentele în materie de nonconcurență diferă de la un stat la altul. California, Dakota de Nord sau Okla­­homa interzic acest gen de contracte. „Pentru statele care permit asta, regula este ca prevederile sale să fie rezonabile atât în pri­vința perioadei de timp, cât și din punct de vedere geografic“, spune Koray Bulut, avocat specializat în legis­lația muncii în cadrul firmei Goodwin LLP (San Francisco). Standardul este între unu și trei ani.

Frahm spune că, în cei peste 30 de ani petrecuți la fermă, niciun angajat nu i-a plecat la competiție. „Unul din obiecti­vele mele este să devin angajatorul pre­fe­rat în zonă“, mărturisește. Pentru a construi loialitatea, le plătește anga­ja­ți­lor și familiilor lor vacanțele alături de el. Anul acesta, vor merge cu toții într-o croazieră în Caraibe.

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Echilibru fragil ” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Pentru afacerile mici, riscul de a se prăbuși odată cu dispariția proprietarului sau chiar odată cu plecarea unor angajați-cheie, precum directorul financiar, este uriaș.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • Chestiune de echilibru. Când ai zece angajați și unul pleacă, forța de muncă scade cu 10%. Dacă este o persoană-cheie în afacere, productivitatea poate scădea și cu 50% sau chiar mai mult.
  • Risc. Gestionarea riscului angajatului-cheie este o chestiune crucială pentru supraviețuirea oricărui business, cu atât mai mult când vine vorba de afaceri mici și foarte mici.
  • Asigurare. Polițele de asigurare speciale (asigură bani pentru funcționarea afacerii după un deces important în firmă) au rază limitată de acțiune și nu funcționează când un angajat-cheie este carierist și își deschide afacerea proprie concurentă.
  • Standarde. Angajații importanți trebuie să aibă proceduri operaționale standard (POS) care să fie documentate și stocate. Acestea detaliază esențialul activității fiecărui angajat, astfel că înlocuirea sa poate fi mai facilă și mai rapidă.
  • Dezertare. Dacă trasezi un cerc cu o rază de 8 km în jurul sediului unui business, cel puțin șase oameni, foști angajați, au pornit propria afacere concurentă.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 

 


Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Lewis Braham / adaptare de Mimi Noel

FOTO: Guliver / Getty Images

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.