Cum poți câștiga cel puțin 2.500 de lei pe lună dacă îți închiriezi propria mașină când nu ai nevoie de ea

Bianca Dobrescu 23/07/2019 | 13:53 Digital
Cum poți câștiga cel puțin 2.500 de lei pe lună dacă îți închiriezi propria mașină când nu ai nevoie de ea

O cutumă românească spune că ma­șina nu se împrumută niciodată. Însă doi antreprenori par să nu fi ținut cont de acest lucru atunci când au decis să investească 300.000 de euro într-un serviciu de tip car-sharing de la persoană la persoană.

Acest articol a apărut în numărul 70 (22 iulie – 4 august 2019) al revistei NewMoney

Cu zece ani în urmă, o companie numită Relay Rides opera un business de închi­riere de mașini în San Francisco (Statele Unite ale Americii. Odată ce piața se aglo­mera de servicii simi­lare, CEO-ului firmei, libanezul Andre Haddad, i-a venit o altă idee: cum ar fi ca proprietarii de mașini să-și poată în­chiria vehiculele și să ajungă astfel la venituri suplimentare?

Planul său a captat rapid atenția investitorilor, iar din noiembrie 2015, Relay Rides se transforma în TURO, devenit apoi cel mai popular serviciu de în­chiriere de mașini de la persoană la persoană din întreaga lume și cunoscut în Statele Unite drept „Airbnb-ul mași­nilor“.

Atras de conceptul de sharing pro­movat de antreprenorul libanez, pe același drum pornește acum și Aurelian Marin (fondatorul agenției Paradis Va­canțe de Vis), alături de o persoană care preferă să rămână încă anonimă. El anunță lansarea platformei online Perpetoo – un business sub capota căruia tatonează o piață estimată la 80 de mili­oane de euro.

WIN–WIN. Perpetoo este prima platformă de car-sharing de la persoană la persoană din România, prin intermediul căreia orice proprietar își poate închiria mașina atunci când nu are nevoie de ea.

La ora actuală, serviciul este disponibil în patru orașe din țară – București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara – și promite ve­nituri suplimentare lunare între 2.500 și 4.000 de lei, în funcție de modelul mașinii și de perioada de timp în care aceasta va fi în­chiriată. „Sau chiar mai mult, în contextul în care proprietarii autovehiculelor sunt cei care își stabilesc prețul de închi­riere. Noi avem deja un calculator pe plat­formă, unde pot vedea cu exactitate la ce sumă pot ajunge“, explică Aurelian Marin.

De câș­tigat ar avea și clienții, prețurile pro­mise fiind mai mici decât cele practicate de firmele clasice de închiriere.

Cei care vor să-și listeze mașinile pe Per­petoo trebuie să respecte câteva con­diții: vehiculul să fie proprietate privată, cu cel mult 8+1 locuri, să fie fabricat începând cu anul 2010, să aibă revizia auto, RCA și ITP la zi, să aibă vinietă valabilă și să fie echipat corespunzător – roți de vară/iarnă, trusă medicală, triunghiuri reflectorizante, extinctor și vestă reflec­tori­zantă, conform normelor în vigoare. Pe perioada închirierii mașinii, clienții au asigurare CASCO, oferită în colaborare cu Uniqa și Renomia.

Până la finele anului, Aurelian Marin speră să depășească 1.500 de proprietari înscriși pe Perpetoo. Mai ales că nu de pro­­prietari se teme el. Ci de cum să ajungă la cât mai mulți clienți. „Ca în orice business, de altfel“, continuă antreprenorul, care menționează că are alocat un buget semnificativ pentru a-și promova aface­rea.

Aurelian Marin, FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Astăzi, Perpetoo se află la câteva săp­tă­mâni de la lansarea oficială, iar Marin spune că îi „vor da drumul“ atunci când vor ajunge la o flotă virtuală de cel puțin 200 de mașini înscrise pe platformă. Cât despre prețurile care vor fi practicate pe site, el crede că în primă fază vor exista derapaje, însă se arată ferm convins că piața le va regla destul de repede.

„Atunci când un proprietar va observa că o ma­șină similară cu a sa este închi­riată de mai multe ori, își va ajusta prețul. Probabil aici va fi diferența. A lui poate costă 40 de euro pe zi, în timp ce vehiculul popular poate fi luat la 25 de euro“.

Antreprenorii percep un comision din prețul listat pe Perpetoo, pe care preferă să-l țină deocamdată secret. Până la finele anului, Aurelian Marin estimează că vor investi încă aproximativ 300.000 de euro, pe fondul creșterii prețurilor cu progra­ma­torii, dar și al dezvoltării altor servicii interne.

OBICEIURI DE LUME NOUĂ. Atunci când i-a venit ideea de a contura planul de busi­ness pentru Perpetoo, Marin s-a gândit la interesul scăzut al generației Y pentru obiecte și proprietatea personală, fiind convins că, spre deosebire de pă­rinții lor la aceeași vârstă, tinerii de astăzi preferă să investească mai mult în expe­riențe, nu în achiziționarea de bunuri materiale.

„De-a lungul timpului au fost făcute studii la nivel european și mondial care arată că noua generație nu este interesată să cumpere mașini. Pe de-o parte, vorbim despre costurile de întreținere, de asi­gurări, iar pe de alta, despre mobilitate. Astăzi, tinerii pot lucra șase-șapte luni într-o țară, pe urmă, pentru experiență, pot să aleagă să se angajeze într-un alt stat, iar o mașină nu ar fi neapărat o comoditate în această situație“, mai spune Aurelian Marin.

Dincolo de tineri, care par să fie miza în acest business, Aurelian Marin spune că Perpetoo se va adresa și străinilor care vin în România și care sunt deja obișnuiți cu astfel de servicii. De asemenea, crede că șoferii Bolt, Uber sau Yango ar putea fi tentați să-și listeze mașinile pe Perpetoo și să nu mai fie nevoiți să iasă în stradă.

Aurelian Marin (50 de ani) este originar din Constanța. A absolvit Institutul de Construcții din București în 1994, iar din 1995 a lucrat alături de tatăl său la o firmă specializată în comerț.

În 1997, el a devenit inspector la Pri­măria Constanța, unde a rămas până în 2000, când a fost nevoit să renunțe la func­ție, pentru că nu se afla pe aceeași lungime de undă cu noua conducere de atunci, reprezentată de Radu Mazăre.

În aceeași perioadă a început și prima afacere, agenția Paradis Vacanțe de Vis, care este în momentul de față cel mai activ vânzător al litoralului românesc, ofe­rind pachete de vacanță către 1.200 de mici agenții din toată țara. Deși parcurile de aventură sunt populare în zona mon­tană, în 2015 a investit peste o jumătate de milion de euro pentru a-și deschide un astfel de business în Pădurea Comorova, de lângă Neptun. Date fiind po­zi­ţionarea geografică şi potenţialul turistic al zonei, pe perioada sezonului estival, mai-septembrie, este un pol de atracţie pentru tu­riştii de pe lito­ralul românesc.

Atras și de piața hotelieră, Aurelian Marin a închiriat anul acesta hotelul Royal din Constanța, pe care l-a redenumit New Royal și l-a redeschis pe 21 iunie. New Royal are 45 de camere și 5 apartamente, iar în momentul de față, spune antreprenorul, funcțio­nează la capacitate maximă. Și același lucru speră să se întâmple și în cazul platformei Perpetoo.

 

La modă

În ultimii ani, conceptul de economie de sharing a luat amploare în întreaga lume. Iată trei tipuri de afaceri care funcționează și în România:

 

  • Cazare. Airbnb este o companie ameri­cană lansată în 2008 care deține o platformă online prin care se pot închiria, oriunde în lume, camere, apartamente sau case întregi direct de la proprietar.
  • DIN JOACĂ. Evertoys constă într-o biblio­tecă pentru jocuri și jucării, care se pot împrumuta în urma unui abonament lunar. Acest business a fost fondat de trei români.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.