Cum poți câștiga cel puțin 2.500 de lei pe lună dacă îți închiriezi propria mașină când nu ai nevoie de ea
O cutumă românească spune că mașina nu se împrumută niciodată. Însă doi antreprenori par să nu fi ținut cont de acest lucru atunci când au decis să investească 300.000 de euro într-un serviciu de tip car-sharing de la persoană la persoană.
Acest articol a apărut în numărul 70 (22 iulie – 4 august 2019) al revistei NewMoney
Cu zece ani în urmă, o companie numită Relay Rides opera un business de închiriere de mașini în San Francisco (Statele Unite ale Americii. Odată ce piața se aglomera de servicii similare, CEO-ului firmei, libanezul Andre Haddad, i-a venit o altă idee: cum ar fi ca proprietarii de mașini să-și poată închiria vehiculele și să ajungă astfel la venituri suplimentare?
Planul său a captat rapid atenția investitorilor, iar din noiembrie 2015, Relay Rides se transforma în TURO, devenit apoi cel mai popular serviciu de închiriere de mașini de la persoană la persoană din întreaga lume și cunoscut în Statele Unite drept „Airbnb-ul mașinilor“.
Atras de conceptul de sharing promovat de antreprenorul libanez, pe același drum pornește acum și Aurelian Marin (fondatorul agenției Paradis Vacanțe de Vis), alături de o persoană care preferă să rămână încă anonimă. El anunță lansarea platformei online Perpetoo – un business sub capota căruia tatonează o piață estimată la 80 de milioane de euro.
WIN–WIN. Perpetoo este prima platformă de car-sharing de la persoană la persoană din România, prin intermediul căreia orice proprietar își poate închiria mașina atunci când nu are nevoie de ea.
La ora actuală, serviciul este disponibil în patru orașe din țară – București, Cluj-Napoca, Iași și Timișoara – și promite venituri suplimentare lunare între 2.500 și 4.000 de lei, în funcție de modelul mașinii și de perioada de timp în care aceasta va fi închiriată. „Sau chiar mai mult, în contextul în care proprietarii autovehiculelor sunt cei care își stabilesc prețul de închiriere. Noi avem deja un calculator pe platformă, unde pot vedea cu exactitate la ce sumă pot ajunge“, explică Aurelian Marin.
De câștigat ar avea și clienții, prețurile promise fiind mai mici decât cele practicate de firmele clasice de închiriere.
Cei care vor să-și listeze mașinile pe Perpetoo trebuie să respecte câteva condiții: vehiculul să fie proprietate privată, cu cel mult 8+1 locuri, să fie fabricat începând cu anul 2010, să aibă revizia auto, RCA și ITP la zi, să aibă vinietă valabilă și să fie echipat corespunzător – roți de vară/iarnă, trusă medicală, triunghiuri reflectorizante, extinctor și vestă reflectorizantă, conform normelor în vigoare. Pe perioada închirierii mașinii, clienții au asigurare CASCO, oferită în colaborare cu Uniqa și Renomia.
Până la finele anului, Aurelian Marin speră să depășească 1.500 de proprietari înscriși pe Perpetoo. Mai ales că nu de proprietari se teme el. Ci de cum să ajungă la cât mai mulți clienți. „Ca în orice business, de altfel“, continuă antreprenorul, care menționează că are alocat un buget semnificativ pentru a-și promova afacerea.
Astăzi, Perpetoo se află la câteva săptămâni de la lansarea oficială, iar Marin spune că îi „vor da drumul“ atunci când vor ajunge la o flotă virtuală de cel puțin 200 de mașini înscrise pe platformă. Cât despre prețurile care vor fi practicate pe site, el crede că în primă fază vor exista derapaje, însă se arată ferm convins că piața le va regla destul de repede.
„Atunci când un proprietar va observa că o mașină similară cu a sa este închiriată de mai multe ori, își va ajusta prețul. Probabil aici va fi diferența. A lui poate costă 40 de euro pe zi, în timp ce vehiculul popular poate fi luat la 25 de euro“.
Antreprenorii percep un comision din prețul listat pe Perpetoo, pe care preferă să-l țină deocamdată secret. Până la finele anului, Aurelian Marin estimează că vor investi încă aproximativ 300.000 de euro, pe fondul creșterii prețurilor cu programatorii, dar și al dezvoltării altor servicii interne.
OBICEIURI DE LUME NOUĂ. Atunci când i-a venit ideea de a contura planul de business pentru Perpetoo, Marin s-a gândit la interesul scăzut al generației Y pentru obiecte și proprietatea personală, fiind convins că, spre deosebire de părinții lor la aceeași vârstă, tinerii de astăzi preferă să investească mai mult în experiențe, nu în achiziționarea de bunuri materiale.
„De-a lungul timpului au fost făcute studii la nivel european și mondial care arată că noua generație nu este interesată să cumpere mașini. Pe de-o parte, vorbim despre costurile de întreținere, de asigurări, iar pe de alta, despre mobilitate. Astăzi, tinerii pot lucra șase-șapte luni într-o țară, pe urmă, pentru experiență, pot să aleagă să se angajeze într-un alt stat, iar o mașină nu ar fi neapărat o comoditate în această situație“, mai spune Aurelian Marin.
Dincolo de tineri, care par să fie miza în acest business, Aurelian Marin spune că Perpetoo se va adresa și străinilor care vin în România și care sunt deja obișnuiți cu astfel de servicii. De asemenea, crede că șoferii Bolt, Uber sau Yango ar putea fi tentați să-și listeze mașinile pe Perpetoo și să nu mai fie nevoiți să iasă în stradă.
Aurelian Marin (50 de ani) este originar din Constanța. A absolvit Institutul de Construcții din București în 1994, iar din 1995 a lucrat alături de tatăl său la o firmă specializată în comerț.
În 1997, el a devenit inspector la Primăria Constanța, unde a rămas până în 2000, când a fost nevoit să renunțe la funcție, pentru că nu se afla pe aceeași lungime de undă cu noua conducere de atunci, reprezentată de Radu Mazăre.
În aceeași perioadă a început și prima afacere, agenția Paradis Vacanțe de Vis, care este în momentul de față cel mai activ vânzător al litoralului românesc, oferind pachete de vacanță către 1.200 de mici agenții din toată țara. Deși parcurile de aventură sunt populare în zona montană, în 2015 a investit peste o jumătate de milion de euro pentru a-și deschide un astfel de business în Pădurea Comorova, de lângă Neptun. Date fiind poziţionarea geografică şi potenţialul turistic al zonei, pe perioada sezonului estival, mai-septembrie, este un pol de atracţie pentru turiştii de pe litoralul românesc.
Atras și de piața hotelieră, Aurelian Marin a închiriat anul acesta hotelul Royal din Constanța, pe care l-a redenumit New Royal și l-a redeschis pe 21 iunie. New Royal are 45 de camere și 5 apartamente, iar în momentul de față, spune antreprenorul, funcționează la capacitate maximă. Și același lucru speră să se întâmple și în cazul platformei Perpetoo.
La modă
În ultimii ani, conceptul de economie de sharing a luat amploare în întreaga lume. Iată trei tipuri de afaceri care funcționează și în România:
- Cazare. Airbnb este o companie americană lansată în 2008 care deține o platformă online prin care se pot închiria, oriunde în lume, camere, apartamente sau case întregi direct de la proprietar.
- DIN JOACĂ. Evertoys constă într-o bibliotecă pentru jocuri și jucării, care se pot împrumuta în urma unui abonament lunar. Acest business a fost fondat de trei români.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney