Cum a pierdut Tarom monopolul pe cursele interne

Alexandra Pele 27/01/2017 | 11:52 Companii
Cum a pierdut Tarom monopolul pe cursele interne

 

Piața zborurilor interne devine tot mai tentantă pentru operatorii low-cost care au pus capăt monopolului Tarom și care dau semne că vor continua să pro­fite de infrastructura feroviară și ru­tieră slab dezvoltată a României.

Blue Air, Wizz Air și, în special, Ryanair ar putea intra tot mai agresiv pe felia ope­ratorului de stat Tarom, crede Remus Vi­­șan, directorul general al agenției Paravi­­on. „Ne așteptăm să fie din ce în ce mai agresivi, să concureze Taromul foarte mult, eventual să identifice alte aeroporturi în țară pe care pot opera. Mă refer aici mai ales la Ryanair“, spune Vișan.

În opinia sa, marii operatori europeni ar putea anunța și alte rute interne după ce își vor creiona orarul pentru Europa. „Companiile low-cost trebuie să își țină avioanele în aer. În momentul în care au patru-șase ore în care aeronava nu are ce să fa­­că, automat e interesant să deschidă o ru­­tă domestică“, explică el, adăugând că o rută scurtă între două orașe din Ro­mâ­nia este ideală pentru a acoperi „golu­­ri­­le“ din programul de zbor.

OFENSIVA LOW-COST. Controlat de antreprenori români, Blue Air a fost primul operator care a „spart“ monopolul Ta­­rom pe rutele interne. În toamna lui 2015, Blue Air a lansat zboruri pe ruta Bu­­cu­­rești-Iași, la prețuri de la 48 de euro, redu­­se ulterior până la 90 de lei (circa 20 de euro) pe cursă. „Zborurile interne au re­pre­zentat întotdeauna o pondere foarte mare din totalul solicitărilor primite din partea pa­sa­ge­­ri­­lor noștri“, spunea atunci Gheorghe Ră­­ca­­ru, directorul general al companiei.

În prezent, Blue Air are cele mai multe zboruri interne dintre companiile low-cost, legând Capitala de Iași, Oradea și Cluj-Napoca. Compania a anunțat că, din vara acestui an, va introduce mai multe curse care să lege marile orașe din nordul și vestul României de Constanța, mizând pe cererea de la turiștii care vor alege să își petreacă vacanța pe litoralul românesc. Din iunie, Blue Air va introduce curse sezoniere între Constanța, Iași, Cluj-Napoca, Oradea și Timișoara, la prețuri începând cu 89 de lei, sub cele practicate, de exemplu, de transportatorul feroviar CFR Călători.

A doua companie low-cost care a decis să deservească cererea internă a fost Rya­­nair. Cel mai mare operator low-cost din Europa a deschis anul trecut, la Timi­­șoa­­ra, prima bază din România, lansând totodată și primele cursele interne. „Suntem încântați de performanțele rutei noas­tre București-Ti­­mi­­șoara, care a devenit operațională cu două luni mai de­vre­me, datorită cererii foarte mari“, spune Denis Barabas, director de marke­ting și vânzări pentru România și CEE.

Compania și-a anunțat intenția de a deschide alte patru-cinci baze în România în ur­­mătorii patru ani și de a zbura din și că­­tre 10-12 aeroporturi din țară. Anul aces­­ta, Ryanair se așteaptă să tran­spor­­te 2,6 milioane de pasageri, în creș­tere cu 40% față de 2016.

După irlandezii de la Ryanair au urmat și maghiarii de la Wizz Air, care, în vara anului trecut, au introdus o cursă de la București la Cluj-Napoca, la prețuri por­nind de la 39 de lei. „Este o piaţă mare, cu potenţial, care nu era deservită de cele­lalte companii low-cost. Este în avantajul nostru să oferim astfel de curse interne“, spunea atunci directorul comercial al operatorului, Györ­­gy Abrán. Și Wizz Air a constatat un interes în creștere pentru rutele interne, așa încât a decis să mă­­reas­­că frec­vența zborurilor către Cluj-Na­­poca. „Cursele în­­re­­gistrează perfor­­man­­țele preconizate, astfel că, la numai trei luni de la lansare, frecvenţa a fost mărită la zece zbo­ruri pe săp­­tămână, cu un program convenabil pentru pasagerii care fac naveta la Cluj în interes de serviciu sau călă­­toresc de plă­­cere“, au precizat repre­zen­tanții companiei, adăugând că vor continua să caute oportunități care să răspundă nevoilor pieței interne.

PROBLEME CU REPETIȚIE. Cursele Ta­­rom leagă în prezent Capitala de șase mari orașe. Singurele două rute pe care compania de stat nu este concurată de operatorii low-cost sunt București-Satu Mare și București-Suceava. În 2015, circa 14% din veniturile companiei – 163,2 mili­oane de lei – au fost realizate din transportul intern de pasageri, în ușoară scă­­dere față de 2014.

Anul trecut, Tarom a înregistrat o creș­­te­­re de doar 1% a numărului total de p­a­­sa­­geri, până la 2,41 de milioane, ocupând locul trei la nivel național, după Wizz Air (5,5 milioane de pasageri, 23% creștere) și Blue Air (3,59 milioane, 80% creștere).

Problema Tarom nu este singulară. Pentru a recâștiga din cota de piață pier­­du­­tă în fața operatorilor low-cost, mai mul­­te companii europene de linie și-au înființat divizii low-cost. În timp, strategia nu s-a dovedit a fi una inspirată.

Lufthansa, de exemplu, s-a confruntat cu ample greve ale personalului ne­mulțumit de salarii și de condițiile de muncă. „E foarte dificil (să transformi o companie tradițională într-una low-cost, n.r.). Fie ai un sindicat foarte slab, fie ai în piață personal pe care îl poți angaja. Piloții de pe low-cost zboa­­ră cel mai mult. Personalul lor este cel mai solicitat. Au încercat și Alitalia și Luft­­hansa să dea drumul la divizii low-cost, dar nu se poate cu personalul propriu“, explică Remus Vișan.

O soluție similară s-a vehiculat în 2014 și în România, când ministrul Transportu­­ri­­lor de atunci a avut o discuție cu directorul Tarom, însă nu e clar în ce mă­­su­­ră ideea a fost analizată sau aban­­do­­na­­tă. Pâ­­­­nă la închiderea ediției, Tarom nu a răs­­puns întrebărilor NewMoney.

 


FOTO: Wizz Air a devenit lider de piață în România din 2011. Sursa foto: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.