Cum ne protejăm de cei care ne vând vacanțe false. Care sunt agențiile care înșală turiștii

Florel Manu 19/04/2017 | 14:49 Financiar
Cum ne protejăm de cei care ne vând vacanțe false. Care sunt agențiile care înșală turiștii

[vc_row][vc_column][vc_column_text]Avem o problemă: garantarea de servicii turistice, constata recent ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre. Altfel spus, nimic nou sub soarele estival.

„Profită acum! Thailanda – Malaysia – Bali, la doar 1.440 de euro de persoană“- așa era promovată la începutul anului o excursie exotică oferită de agenția de turism Fun Trip. Dar ceea ce era promovat ca o mare aventură „de zile mari și nopți lungi“ avea să fie în realitate o mare cacealma. Cei care au plătit acest sejur, programat pentru perioada 22 iulie – 7 august 2017, au rămas și fără concediu, și cu banii luați.

Fun Trip a intrat între timp în insol­vență, reprezentanții agenției nu mai sunt de găsit, iar site-ul pe care se făceau rezervările afișează doar un număr de telefon. În această situație sunt circa 200 de turiști, valoarea prejudiciului fiind estimat la aproape 300.000 de euro. Și nu e singurul exemplu de acest gen din ulti­mele șase luni.

Genius Travel proceda la fel la jumă­tatea lunii august a anului trecut. Agenția își anunța insolvența, iar clienții erau înștiințați să nu mai plece în vacanța pe care au plătit-o, pentru că serviciile tu­ris­tice nu au fost achitate la destinație. Rezultatul: 150 de persoane păgubite și un prejudiciu total de circa 136.000 de euro. Două săptămâni mai târziu, Mareea Comtur își anunța insolvența, după ce mai mulți turiști care cumpăraseră pachete de vacanțe nu au găsit rezervările la hotelurile la care aveau bilete. Alți clienți, altă pagubă. Peste 1.000 de turiști ai agenției cu sejururi plătite au rămas la mila hotelierilor și a altor operatori, va­loarea to­tală a contractelor ridicându-se la peste 450.000 de euro.

Discuția pe tema constituirii unui fond de garantare a serviciilor turistice se tot duce de mai bine de șase ani, dar fără vreun rezultat concret. Actuala legislație care vizează vacanțele turiștilor acoperă asigurări totale de 50.000 de dolari în cazul agențiilor angrosiste (touroperatori) și de doar 10.000 de dolari pentru detai­liști (revânzători). Iar efectele s-au văzut și continuă să se vadă.

Riscurile meseriei. Valeriu Ștefan (38 de ani) face turism de 14 ani, din care 11 i-a petrecut conducând propria compa­nie, Velmar Dreams, din Pitești. Este re­vânzător pentru marile companii, le-a văzut pe toate și mai ales a învățat pe banii lui. A fost păcălit chiar în al doilea an de operare. „Lucram cu o agenție care acum nu mai există. Prin 2008–2009 ne-au rămas vreo cinci familii necazate în Bulgaria. Touroperatorul nu a plătit servi­cii­le către hotelul respectiv“, își amin­tește Valeriu Ștefan.

Pentru că turiștii erau deja la desti­nație și nervii erau întinși la maximum, Ștefan a decis să achite el contravaloarea serviciilor la hotel: 3.000 de euro. Și asta după ce plătise deja alți 3.000 de euro către operatorul care nu și-a onorat contractul – „Am tras linie și am calculat: 6.000 de euro pierdere“.

În urma acestei pățanii, antreprenorul a luat decizia să-și creeze un fond de re­zervă. În 11 ani a strâns 20.000 de euro. Era aproape să utilizeze bani din acest fond în urmă cu aproape patru ani. „Am lucrat cu Premium Holidays de la care am luat zece pachete de vacanță în Turcia. Am avut norocul că turiștii noștri s-au întors pe 30 august, iar din 31 august zbo­rurile s-au oprit“, adaugă Ștefan. Premium Holidays a intrat ulterior în fali­ment.

Și pățaniile sale nu se termină aici. A lucrat din 2006 până în 2012 și cu Mareea, una dintre agențiile care au intrat în insolvență anul trecut. Dar s-a oprit la timp. A fost nemulțumit de mo­dul de lucru și a decis să nu mai cumpere pachete de la acest touroperator. Și nu a făcut rău. Acum așteaptă ca marii jucători din piață și Ministerul Turismului să gă­sească formula prin care serviciile turistice să fie garantate.

Negocieri expirate. Comisia Euro­peană a somat deja România să adopte mă­surile legate de garantare a pachete­lor tu­ristice. „Suntem în acest moment în pre-infringement. Suntem obligaţi ca până la finalul lui 2017 să rezolvăm pro­blema garantării serviciilor în turism“, spune ministrul Turismului, Mircea Titus Dobre.

Derapajele din industria turismului din ultimii ani au arătat că despăgubirile sunt mici în com­pa­rație cu prejudiciul creat de cei care au intrat în insolvență ori au falimentat. Și noul proiect de lege are limitele sale. „Legea garantează doar pachetele turistice vândute persoanelor fizice, nu și cele vândute corporaţiilor sau biletele de avion. În caz de faliment, turistul se va adresa oficiului de garantare pentru a-şi recupera banii“, cla­rifică președintele ANAT, Alin Burcea.

Concret, agențiile trebuie să contribuie anual cu o sumă de bani care nu a fost deocamdată stabilită oficial pentru constituirea fondului din care turiștii să poată fi despăgubiți. În propunerea fă­cută de ANAT, suma minimă pe care trebuie să o plătească o agenție este de 2.000 de lei anual, pentru cei care au volum anual de vânzări garantabil de până în 125.000 de lei.

În cazul celor care au volumul de vân­zări garantate peste 25 de milioane de lei, contribuția anuală poate ajunge la peste 37.000 de lei, se arată într-un document de lucru al ANAT.

Însă marii jucători din turism încă mai caută formule legate de sistemul de coti­zație la constituirea fondului. Tot oficialii spun că fondul este util pentru că există pericole destul de mari în piață, preci­zează ministrul Dobre.

Cu listă neagră sau fără, turiștii sunt încă la mâna agențiilor de turism, dar și a legislației. O legislație care nu a mai fost adaptată noilor condiții din piață de mai bine de zece ani.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Schimbări pe toate planurile” color=”juicy_pink” border_width=”2″][vc_column_text]Oficialii din Ministerul Turismului au propus până la sfârșitul anului o serie de măsuri atât de ordin fiscal-administrativ, cât și legislativ.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • FISCALITATE. Ministerul Turismului a cerut Comisiei Europene acordul pentru reducerea TVA la agențiile de turism de la 19 la 9%. Acest nivel de taxare este deja aplicat hotelurilor și restaurantelor de aproape doi ani. Măsura are ca scop și „albirea“ pieței, astfel încât operatorii din turism să declare toate veniturile.
  • ADMINISTRATIV. În ultimul an, autoritățile au efectuat controale repetate la agențiile de turism. Anul trecut au fost ridicate licențele a peste 1.200 de operatori. Oficialii spun că mulți dintre cei rămași fără licențe și-au orientat afacerile către mediul online. Fun Trip este un exemplu în acest sens.
  • LEGISLATIV. Ministerul are în lucru un proiect de act normativ care să le interzică persoanelor care au încălcat legislația în domeniu să dețină o agenție de turism.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.