Influențele aduse de creșterea comerțului electronic în businessul companiilor de marketing online

Senica Micu 10/11/2022 | 10:29 Oameni
Influențele aduse de creșterea comerțului electronic în businessul companiilor de marketing online

La fel ca piața de comerț electronic, și marketingul online a prins aripi în ulti­mii ani. Este și cazul MTH Digital, o afa­cere pe care fondatoarea Raluca Radu o duce astăzi la un alt nivel.

„Când am început, 90% dintre clienți erau din e-commerce“, spune din start Raluca Radu despre MTH Digital, un business înființat în 2016. Între timp, lucrurile s-au mai schimbat, iar din portofoliul de clienți fac parte acum și branduri de producători sau distribuitori locali din diferite domenii. Antreprenoarea crede că „norocul“ a venit mai ales odată cu toamna lui 2020 – în plină pandemie de COVID-19 –, când zona de promovare online a explodat, iar numărul de clienți (în cazul său) s-a du­blat în doar două luni. Ca strategie de bu­si­ness pe termen mediu, MTH se uită as­tăzi către companii din Europa, cu in­tenția clară de a se extinde în mai multe țări. Și cum pragul de un milion de euro ca venituri va fi depășit anul acesta, Ra­luca Radu ia în calcul noi creșteri pentru 2023, care merg mână în mână cu dezvol­tarea accelerată a comerțului online.

Investițiile în digitalizare s-au accentuat începând cu 2017 pentru toate companiile, indiferent de domeniu, care au înțeles că numai așa pot ține pasul cu tehnologia. Raluca Radu a pus pe picioare MTH Digital dintr-o pasiune mai veche, com­binată cu peste un deceniu de experiență.

„Lucram deja de 11 ani în marketing online în momentul în care am decis să îmi deschid businessul și avusesem trei expe­riențe de management de echipă: am condus businessul Olx.ro în România, iar ulterior departamentul de marketing al magazinului de aparatură foto-video F64; și ultima – cea mai relevantă experiență – a fost de a lansa și conduce businessul An­swear.ro în România“, povestește antreprenoarea. Decizia finală a luat-o după ce a conștientizat că, la nivelul pieței, în acel moment, nu exista o agenție de marketing online full-ser­vice, care să îmbine zona de performance marketing cu zona de creație.

Investiția inițială a fost de câteva zeci de mii de euro, în contextul în care a început atât cu un departament de grafică, cât și cu unul de content și performance marketing, ceea ce a necesitat atunci o echipă de șase oameni.

„Dat fiind că am pornit din zona de e-commerce în care eram deja implicată prin cursurile de marketing online pe care le țineam atunci, inițial, portofoliul a constat în magazine online. Acum, însă, magazinele online înseamnă 60% din portofoliu, în timp ce 20% sunt branduri românești de producători sau distribuitori, iar restul de 20% – servicii sau platforme de servicii sau SaaS (software as a service, n.r.)“, detaliază Raluca Radu. Din portofoliul de peste 60 de clienți fac parte și Mega Image, La Fântâna, Pastele Băneasa, Cellini, Bottega Verde.

După primii patru ani, pe care antreprenoarea îi numește „de consolidare a businessului“, a venit pandemia, ce a dus, într-o primă fază, la un recul de peste 30% în în­casări. Dar lucrurile s-au redresat repede, iar în toamna lui 2020, când multe companii au început să investească în online, a crescut mult și zona de promovare în mediul digital. Mai concret, pentru MTH Digital, numărul de clienți s-a dublat în doar două luni, compania având astăzi o echipă de 30 de persoane, dedicată pentru marketing online și externalizată pentru full-service.

„Principa­lele noastre linii de business sunt campaniile de Google, Facebook, YouTube, TikTok, Instagram și LinkedIn Ads, urmate de serviciile de e-mail marketing, serviciile de gra­fică și cele de SEO (optimizare pentru motoarele de căutare, n.r.) și social media“, explică antreprenoarea.

Potențial

Anul acesta, afacerile MTH Digital vor depăși un milion de euro, în con­dițiile în care compania a început deja să aibă clienți și în Europa Centrală și de Est, în paralel ocupându-se de extinderea regio­nală a clienților români. De altfel, extinderea portofoliului în mai multe țări din Europa face parte din prioritățile pe termen mediu și lung ale companiei.

Potențialul la nivel de regiune al acestui domeniu este demonstrat și de faptul că Me­diapost Hit Mail (un integrator de servicii de marketing direct, deținut în proporție de 100% de Poșta Franceză) a devenit recent acționar majoritar al agenției de marketing digital Ideologiq (un business de 2,2 milioane de euro în 2021), prin preluarea a 60% din acțiuni. Pe lângă România, Ideo­logiq este prezentă în Grecia, Cipru, Croația, Slovenia, Bulgaria și Ungaria.

„Achiziția pachetului de control al Ideo­logiq este prima dintr-o serie de achiziții în România. Am crescut continuu și susținut, de la 8 milioane de euro la momentul in­trării în grupul Poștei Franceze, în 2008, la 49 de milioane de euro în 2021“, spunea Ma­rian Șeitan, director general al Mediapost Hit Mail, la momentul anunțului.

Ideologiq a lansat de curând și o divizie de e-commerce dedicată companiilor care vor să se extindă sau să-și consolideze po­zi­ția în zona de e-commerce business-to-consumer (B2C) sau business-to-business (B2B) în Europa Centrală și de Sud-Est.

„Credem că brandurile depind prea mult în prezent de campaniile plătite (Google, Facebook, YouTube și Instagram Ads) și va fi din ce în ce mai mare nevoia de dezvol­tare a strategiei de loializare a clienților, dar și de găsire de noi canale pentru a ține pu­bli­cul aproape. Este un domeniu concu­ren­țial și numărul de agenții de marketing online este în creștere continuă. Noi, în urmă­torii ani, vom investi în dezvoltarea de­par­tamentelor de social media și e-mail marke­ting“, continuă Raluca Radu.

O afacere la modă

În paralel, antrepre­noarea conduce la nivel de regiune retailerul online polonez de fashion Answear, lis­tat la Bursa din Varșovia. Prezent în Ro­mâ­nia de aproape șapte ani, retailerul și-a crescut considerabil afacerile în fiecare an, ajungând în 2020 la vânzări de 30 de mili­oane de euro în plan local, cu 36% mai mult față de 2019. Pentru 2021 nu au fost făcute publice încă informațiile despre valoarea vânzărilor.

Answear.ro este astăzi între primii trei ju­cători din domeniu, alături de Fashion Days (liderul segmentului, parte a grupului eMAG) și ePantofi.ro, o altă companie din Polonia, având listate branduri interna­țio­nale precum Pinko, Max Mara, Karl Lagerfeld, Elisabetta Franchi, Furla, Hugo Boss sau Swarovski.

„Ne uităm la ideea de a îmbunătăți serviciile de livrare prin deschiderea unui depozit local sau prin alte soluții alternative. Focusul nostru este pe creșterea portofoliu­lui de branduri medium-high. Recent am depășit 200.000 de produse listate și 500 de branduri“, punctează Raluca Radu. Co­mer­țul electronic din România repre­zintă 12% din total retail, iar în 2021 a ajuns la o va­loare de 6,2 miliarde de euro, în creș­tere cu 10% față de 2020, potrivit Euromoni­tor. Dacă în perioada pandemiei categoriile de produse cu cele mai mari creșteri în e-commerce țineau de lucrul de acasă (laptopuri, televizoare, frigidere, mobilier, decora­țiuni etc.), odată cu ridicarea restricțiilor din 2022 au revenit în centrul atenției produsele și serviciile legate de activitățile outdoor precum travel, fashion sau beauty. Con­form Eurostat, 32% dintre consumatorii europeni cumpără online de la magazine de peste hotare (cross-border), fapt care de­mon­strează apetitul pentru cumpărături de pe o piață unică europeană.

Acest articol a apărut în numărul 151 al revistei NewMoney.

FOTO: Andrei Zafiu

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.