Cum încearcă „bancherii bogaților” să-i convingă pe oamenii obișnuiți să facă investiții

Alexandra Pele 09/03/2018 | 14:19 Financiar
Cum încearcă „bancherii bogaților” să-i convingă pe oamenii obișnuiți să facă investiții

Asset managerii se pregătesc să des­chidă industria pentru mass market. Profilul viitorului client? Oricine poate economisi 100 de lei pe lună.

Acest articol a apărut în numărul 35 (disponibil până la 18 martie) al revistei NewMoney

Asset managerii din România se reo­rientează de la un public înstărit, cu ve­ni­­turi și averi care permit crearea unor portofolii de investiții, către mass market. Reașezarea businessurilor nu va fi deloc ușoară, având în vedere că doar un procent redus al populației dispune de venituri pe care să le poată aloca unui viitor financiar mai bun. Chiar și așa, opor­tunitățile par mai mari decât cele rămase pe segmentul clienților premium.

„Poate că în trecut ne-am axat prea mult pe clienții mari. Cred că aceștia sunt deja bancarizați și cred că va urma o pe­rioadă în care ne vom concentra toți (asset managerii, n.r.) pe clienți de mijloc și chiar mai jos“, a spus Mihai Purcărea, CEO BRD Asset Management (AM) la un eveni­ment organizat de Finmedia la Predeal. Întrebat de ce venituri ar trebui să dis­pună acești potențiali clienți, răs­pun­sul a venit prompt – „Oricât. Ne îndrep­tăm către absolut toți“.

VENITURI ÎN CREȘTERE. Șeful BRD AM speră să atragă clienți cu ajutorul unor produse de economisire recurentă. Puțini români dispun de sume consistente pe care să le poată da pe mâna unor manageri de portofoliu, dar mulți și-ar permite totuși să pună deoparte 100 de lei pe lună. În schimbul unui co­mision, specialiștii plasează sumele eco­nomisite în produse structurate, cu randamente ce pot fi mult superioare celor clasice (depozitele bancare sau titlurile de stat) și la care au acces în general doar clienții premium.

„Dacă încercăm să măsurăm siguranța financiară sau sănătatea financiară a populației din România, din punctul meu de vedere au fost făcute progrese, dar încă mai sunt multe lucruri de rezolvat“, admite și Răzvan Szilagyi, CEO Raiffeisen Asset Management. În opinia sa, în calea dez­voltării unor servicii de asset mana­gement mai sofisticate stau atât educația financiară, cât și instinctul uman de a căuta gratificare imediată, în defavoarea acumulării de capital. „Așa cum vedem obiectele la distanță din ce în ce mai mici, la fel e și cu percepția legată de gra­tificare“, explică Szilagyi, adăugând că încurajarea unui comportament de eco­no­­misire poate reprezenta un prim pas pentru depășirea obstacolului psihologic din calea unui viitor financiar sustenabil.

„Sunt investitori care trăiesc piața zi de zi și cărora putem să le oferim ana­li­ze, informații punctuale. Unde ne con­cen­trăm noi foarte mult este pe mass market, la oamenii care nu vor sta în fiecare zi să se uite la cum fluctuează indicii bur­sieri, la oamenii care încep să își plă­tească un viitor financiar“, spune șeful Raiffeisen AM.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.
← Close