Cum devine România unul dintre cei mai mari producători de gaze din UE, în condițiile în care la nivel european se vorbește deja de limitarea utilizării gazelor
Cu câțiva ani înainte de momentul în care România ar urma să devină cel mai mare producător de gaze din Uniunea Europeană, se vorbește din ce în ce mai mult de limitarea utilizării gazelor în UE. Bucureștiul ridică vocea.
În 2027, când ar urma să înceapă exploatarea comercială a zăcământului Neptun Deep din Marea Neagră, cu rezerve evaluate la circa 100 de miliarde de metri cubi – echivalentul întregului consum național actual timp de aproape zece ani –, România ar urma să devină cel mai mare producător de gaze naturale din Europa.
Atât România, cât și vecinii noștri și-au făcut deja planuri cu aceste gaze. Noi vrem să extindem utilizarea gazelor la nivel rezidențial, pentru a limita până la eliminare încălzirea cu lemne, și să construim noi centrale electrice pe gaze, care să le substituie pe cele pe care le închidem.
Vecinii noștri, mai ales Ungaria, se bazează pe faptul că nu le vom putea consuma pe toate, iar o parte din gaze vor fi exportate către ei.
Ce vrea România
Recent, Ion Sterian, directorul general al operatorului național al rețelei de transport de gaze Transgaz, spunea că România va avea nevoie în viitor de tot gazul pe care îl va extrage și nici așa acesta nu va fi suficient. „Eu vă spun, undeva în patru-cinci ani, pe măsura şi a declinului producţiei interne, atât la OMV Petrom, cât şi la Romgaz, care este un declin natural – azi, producţia României este undeva la 9 miliarde de metri cubi de gaze –, nici gazele din Marea Neagră, circa 8 miliarde de metri cubi, nu vor satisface necesarul României“, a spus Sterian, la o conferință internațională care a avut loc la București. El a estimat că România va avea nevoie anual de 4-5 miliarde de metri cubi de gaze în plus faţă de producţia din Marea Neagră. Sursa acestor cantități va fi reprezentată de importuri, inclusiv de gaze naturale lichefiate.
Dacă toate planurile României de investiții în centrale electrice noi pe gaze se vor materializa, este foarte posibil ca Sterian să aibă dreptate.
În România trebuie să intre în funcțiune centrala pe gaze de la Iernut (430 MW), care este în construcție, centralele de la Turceni și Ișalnița, care vor apărea în locul grupurilor pe cărbune ce urmează să fie închise (aproape 1.300 MW), și viitoarea centrală de la Mintia – cel mai mare proiect de acest fel derulat acum în Europa (1.700 MW). Asta, pentru a aminti doar proiectele mari. Și numai pentru acestea e nevoie de 4,5-5 miliarde de metri cubi de gaze.
„Suntem interesați să creștem importurile de gaze din România pe termen lung. Am avut deja semnat un contract cu OMV, în baza căruia ar fi trebuit să ne livreze gaze de la începutul acestui an, însă, din moment ce decizia de investiții a fost întârziată mult timp, nu avem încă gaz din România în mixul nostru energetic. Dar ne uităm la proiectul Neptun Deep ca fiind o șansă și o oportunitate mare pentru noi de a ne diversifica sursele“, a spus și ministrul ungar de externe, Péter Szijjártó, la același eveniment de la București.
Proiectul Neptun Deep din România este „un pilon strategic al grupului nostru, ca parte a Strategiei 2030, prin care ne străduim să asigurăm o aprovizionare cu energie mai sustenabilă pentru tranziția energetică“, a spus recent și șeful OMV, companie care, prin Petrom, e implicată în proiect, Alfred Stern.
Gazele miros urât la Bruxelles
Așadar, e nevoie de gaze în zonă, este cerere pentru ele, materializată inclusiv la nivel de proiecte, gaze se pare că vom avea. Și atunci unde e problema? Răspunsul scurt: la Bruxelles.
Războiul declanșat de Rusia, care a fost principala sursă de gaze naturale a Uniunii Europene, în Ucraina a accentuat ambiția Comisiei Europene de a accelera tranziția spre energie regenerabilă. Continentul a supraviețuit iernii trecute, care a fost foarte blândă, și pare că va trece cu bine și peste aceasta, cu un nivel al depozitelor de gaze de aproape 100% – o premieră istorică –, cu importurile de gaze rusești pe conducte în scădere accentuată, ba chiar zero pentru marii consumatori din Vest, ca Germania, Spania, Italia, care au reușit, inclusiv pe fondul unei reduceri a consumului, să se aprovizioneze din alte surse, inclusiv prin importuri de gaze lichefiate.
Însă Bruxelles-ul apasă tare pe pedala înverzirii, iar ținta de energie regenerabilă în totalul consumului de energie al blocului comunitar a crescut de la 32% la 40% până în 2030, pe fondul obiectivului mai amplu ca, la jumătatea secolului, Europa să ajungă la celebrul „net zero“ în materie de emisii.
Din 30 noiembrie se desfășoară ediția din acest an a summitului global privind clima, COP 28. Uniunea Europeană va susţine oficial ca acordul final al summitului, care are loc la Dubai, să includă neapărat eliminarea combustibililor fosili (cărbune, petrol şi gaz) din producţia de energie, plus triplarea producţiei de energie regenerabilă şi creşterea eficienţei energetice. Conform unor surse din cadrul preşedinţiei spaniole a Consiliului Uniunii Europene, peste 80 de ţări ar susţine această formulă.
„Trebuie să transmitem un semnal clar lumii că atacăm problema la bază şi, de asemenea, investitorilor, să înceapă să lucreze la energii regenerabile şi să ajute Sudul Global în implementarea lor“, a afirmat un reprezentant al preşedinţiei spaniole a Consiliului UE.
România insistă
Așadar, se pare că, într-un orizont de timp previzibil, UE va restrânge pe toate căile posibile, până la o dispariție pe care și-o dorește, utilizarea gazului natural pentru generarea de energie electrică sau termică. Iar România vrea exact invers: să folosească gazele drept combustibil de tranziție atât timp cât le are.
„Tranziţia verde nu poate fi înfăptuită doar cu energie verde şi ar fi prosteşte să renunţăm la gazele naturale şi la celelalte resurse şi să aşteptăm să ne meargă bine. În primul rând, trebuie să ai energie sigură. Apoi, energie la un preț corect și cât mai scăzut. Și, abia în al treilea rând, o energie verde“, a spus recent ministrul român al energiei, Sebastian Burduja.
Dar lucrurile nu merg cum vrem noi. Comitetul de Investiții al Fondului pentru Modernizare al Uniunii Europene – un instrument financiar în baza căruia România poate primi până la 16 miliarde de euro pentru a fi investiți în sectorul energetic, a refuzat o solicitare a companiei Transgaz de a finanța șapte proiecte de construcție de conducte de transport de gaze în România.
„N-am înțeles de ce Comisia Europeană nu a aprobat la finanțare din Fondul de Modernizare proiectele depuse de Transgaz. Unele dintre aceste proiecte privesc construirea infrastructurii necesare viitoarelor centrale pe gaze în ciclu combinat, cu posibilitate de utilizare a hidrogenului de la Turceni și Ișalnița ale Complexului Energetic Oltenia. Licitațiile sunt în curs pentru aceste conducte, dar nu avem bani. Ne străduim să găsim să luăm împrumuturi de la diferite bănci și instituții financiare. Asta, pentru că proiectele noastre nu au fost aprobate la finanțare“, spune șeful companiei Transgaz.
Valoarea proiectelor depuse de Transgaz spre finanțare depășea jumătate de miliard de euro. Neoficial, am aflat că finanțarea ar fi fost refuzată pentru că partea română nu a prezentat și un calcul privind scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră pe care le-ar aduce noile conducte. Tot neoficial, am aflat de la partea română că nu era nevoie de asta, pentru că aceste conducte duc gaze la noi centrale electrice pe gaze, care le vor înlocui pe cele pe cărbune. Așadar, reducerea de emisii fusese deja calculată – gazul este un combustibil care are emisii de dioxid de carbon cu peste 50% mai mici decât cărbunele.
Totuși, chiar dacă este clar că Bruxelles-ului nu-i mai place gazul, România a primit finanțare din Fondul de Modernizare atât pentru construcția celor 1.300 MW care vor înlocui centralele pe cărbune din Oltenia ce urmează să fie închise, cât și, parțial, pentru construcția conductei Tuzla-Podișor, care va aduce în sistemul de transport gazele din Marea Neagră.
Pare însă că mult mai mult nu prea vom obține în materie de finanțare de infrastructură de transport. Asta, deși inclusiv șeful diplomației ungare, Péter Szijjártó, a somat Bruxelles-ul să finanțeze noi proiecte de gazoducte în zona de sud-est a Europei, pentru a se diversifica la maximum sursele de aprovizionare cu gaze într-o regiune care nu poate totuși rezista fără importurile de gaze rusești pe conductă și care, mai nou, vin majoritar via Turcia.
„Pentru Ungaria, cel mai mare obstacol în calea diversificării aprovizionării sunt Bruxelles-ul și câteva state membre. Dacă vrem să aducem volume mai mari din alte surse, trebuie să ne uităm la est, Turcia, Azerbaidjan, Qatar, dar problema este capacitatea limitată de transport din Europa de Sud-Est“, a spus ministrul ungar, care a mai afirmat că Bruxelles-ul se opune la extinderea gazoductelor din regiune, pe motiv că gazele naturale nu vor mai fi folosite în viitor, lucru cu care el nu este de acord. „Ce energie va consuma România este problema României, ce energie va consuma Ungaria este problema Ungariei“, a spus Péter Szijjártó la Bruxelles, pe tonul critic arhicunoscut, dar într-o chestiune în care și România este foarte interesată.
Emisiile de metan
Amenințări vin și din altă parte. O chestiune despre care abia în ultimul timp se vorbește în România, dar de câțiva ani sensibilă la Bruxelles, este legată de emisiile de gaz metan și de limitarea acestora. România se numără printre puținele state membre ale Uniunii Europene cu situri de producție de petrol și gaze naturale considerabile și active, fiind de altfel, în trecut, un mare producător de hidrocarburi.
Deja, la Bruxelles, este pe cale de a se elabora un regulament de monitorizare și, apoi, de diminuare a emisiilor de metan. Cum România este un vechi producător, cu infrastructură existentă de decenii, va fi una dintre cele mai afectate țări de acest regulament. „Vom discuta cu toate statele membre și cu toți actorii instituționali. Ne vom lupta ca versiunea finală de regulament să țină cont de aceste particularități ale României, că nu poți să cartografiezi și să monitorizezi peste 60.000 de sonde fără să transferi acest cost în competitivitatea economiei românești și în buzunarele românilor“, a explicat ministrul Burduja. „Vom avea de departe cel mai mare cost dintre toate statele europene, de peste un miliard de euro, care va fi resimțit de industrie, și nu vrem să fie resimțit nici de industrie, nici de consumatori“, a declarat Burduja.
Metanul eliberat accidental în atmosferă este considerat de organizațiile neguvernamentale de mediu – iar Bruxelles-ul pare a ține cont de ele – una dintre cauzele încălzirii globale. „Metanul este de 80 de ori mai puternic decât dioxidul de carbon pe o perioadă de 20 de ani și este responsabil pentru 0,5°C din încălzirea pe care a cunoscut-o Pământul până în prezent. Din cauza puterii sale și a duratei scurte de viață în comparație cu dioxidul de carbon, reducerea poluării cu metan este cea mai rapidă modalitate de a încetini rata încălzirii globale“, spunea organizația globală nonprofit de mediu Clean Air Task Force, într-un raport în care au fost monitorizate peste 430 de situri de petrol și gaze din 15 țări europene, printre care și România.
Dar poate cea mai grea lovitură, dacă va veni, ar fi taxarea utilizării gazelor naturale în sectorul încălzirii rezidențiale, despre care se tot vorbește, dar care încă nu a fost impusă la nivel european – celebra idee a „taxei pe centrala de apartament“.
Acest articol a apărut în numărul 177 al revistei NewMoney
FOTO: Getty