Cum au devenit imobiliarele românești atractive pentru investitori aflați la mii de kilometri distanță

Andreea Neferu 19/12/2016 | 12:44 Companii
Cum au devenit imobiliarele românești atractive pentru investitori aflați la mii de kilometri distanță

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

15.000 de kilometri sau nouă zile de mers cu mașina, cam aceasta este distanța între București și Johannesburg, cel mai mare oraș din Africa de Sud. Destinația aleasă pentru această „călătorie“ în emisfera sudică nu este deloc întâmplătoare. Cel puțin atunci când vine vorba de imobiliare.

„Investitorii sud-africani din real estate se uită către piețe care oferă perspective de creștere economică și care pot oferi o diversificare a venituri­lor, în euro, de exemplu. România este o astfel de piață“, comentează, într-o dis­cu­ție cu NewMoney, Garreth Elston, mana­ger de portofoliu în cadrul companiei de asset management Alternative Real Estate din Africa de Sud. Cu alte cu­vin­te, ei au banii, noi avem opor­tu­ni­tățile de investiții profitabile, mai ales în contextul în care piața locală imobi­liară a cunoscut, în ultimii doi ani, o re­ve­nire cel puțin interesantă, atât din punct de vedere al noilor dez­vol­tări, cât și al tranzacțiilor.

Și totuși, interesul sud-africanilor pentru piața românească imobiliară nu e de ieri, de azi. În urmă cu aproape un deceniu se contura prima „punte de legă­tură“ între Africa de Sud și România în acest domeniu. Sud-africanul Martin Slabbert punea în 2007 bazele fondului de in­ves­tiții NEPI, după ce convinsese un alt grup din țara sa de ori­gi­ne, Resilient, să de­vină acționar în compa­nie.

Mizând în special pe achiziții de pro­prietăți în zona de retail, NEPI a ajuns între timp cel mai mare și mai activ investitor imobiliar de pe plan local, cu active de 2,4 miliarde de euro în România, dar și în alte țări din regiune. Așadar, un business suficient de atractiv pentru a stârni interesul unor alți sud-africani, precum grupul Rockcastle, cu care NEPI a fuzionat la mijlocul lunii decembrie. Iar această mutare conduce la apariția unui gigant cu active cumulate de peste 4 mi­li­arde de euro.

De altfel, NEPI, companie listată la Bur­sa de la București și la cea din Johannesburg, a reușit în ultimii ani să devină un jucător din ce în ce mai important pe harta imobiliară românească și chiar regională, având în vedere că are inves­tiții și în țări precum Serbia, Slovacia, Cehia și Croația. Cea mai mare parte a acti­velor NEPI se concentrează în zona de centre comerciale, acestea având o pondere de 82% în portofoliul dezvoltatorului, potrivit unui raport pe primele șase luni ale acestui an. Printre activele din zona de retail se numără Mega Mall și Promenada Mall din București.

Cum ban la ban trage, tot mai multe fonduri de investiții listate la Bursa din Johannesburg și-au arătat în ultima pe­rioadă interesul pentru imobiliarele ro­mâ­­nești. Cel mai recent exemplu este cel al fondului de investiții Growthpoint Pro­perties Limited, listat la Bursa din Johannesburg, care a anunțat că va intra în ac­țio­­na­riatul Globalworth, un alt mare investitor imobiliar de pe plan local, cu active în special pe segmentul de birouri.

Platformă pentru oportunități. Prin această mutare, Growthpoint devine cel mai mare acționar al Globalworth, cu 26,9% din titluri, în timp ce omul de afa­ce­ri grec Ioannis Papalekas, cel care a fon­­dat investitorul imobiliar, își va reduce, în primă fază, participația de la puțin peste 36% la 25,7%.

Pentru a-și asigura intrarea în cadrul dezvoltatorului imobiliar, sud-africanii de la Growthpoint vor aduce în companie circa 186 de milioane de euro.

„Credem că Globalworth reprezintă o strategie potrivită de investiții prin care Growthpoint poate accesa oportunități pe piețele imobiliare din Europa Centrală și de Est“, a declarat Norbert Sasse, CEO al Grow­th­point Properties, pentru NewMoney, preci­zând, de asemenea, că și-au dorit să intre pe piața din regiune prin intermediul unei „platforme“ deja existente, așa cum este Globalworth, nu prin achiziția de pro­prietăți separate de la diverși dezvoltatori.

În calitatea sa de „platformă“ pe piața imobiliară, Globalworth are un portofoliu de peste 960 de milioane de euro, prin­tre proprietățile sale aflându-se clă­dirile de birouri Globalworth Tower (Bucharest One), UniCredit Tower, Cathedral Plaza, Gara Herăstrău și Tower Center. De asemenea, compania are în lucru și proiecte de birouri precum Globalworth Campus din zona Pipera din Bucu­rești, un centru de afaceri în care vor fi investiți și o parte din banii pe care Growthpoint îi aduce la capitalul investitorului imobiliar fondat de Papalekas. Compania a avut în primele trei trimestre ale acestui an un venit operațional net de 34 de milioane de euro, un plus de 68% față de aceeași perioadă a lui 2015.

africa-de-sud_getty_newmoney
FOTO: Economia Africii de Sud a crescut în primele nouă luni cu doar 0,4 la sută. Sursa foto: Guliver / Getty Images

 

Piață cu potențial. „Raportul între randamente și costurile de finanțare este foarte atractiv“, subliniază Norbert Sasse de la Growthpoint unul dintre motivele interesului pentru România.

În plus, creșterea economică destul de redusă din Africa de Sud (0,4% în primele nouă luni ale acestui an) a avut impact asupra randamentelor din sectorul imobiliar, în timp ce Europa Cen­trală și de Est, în general, și România, în particular, se află în mijlocul unui ciclu de creștere eco­nomică importantă, care se reflectă și în zona de real estate. În Ro­mânia, randamentele din zona de real estate ajung în prezent la 7,5%-8%, potrivit datelor din piață. Astfel, este lesne de înțeles de ce piața locală devine o des­tinație din ce în ce mai interesantă pentru sud-africani, care sunt prezenți în Ro­mânia și în alte domenii. Grupul Nas­pers, spre exemplu, con­tro­lează în Ro­mânia magazinul online eMag (care a înglobat și Fashion Days), procesatorul de plăți PayU și site-urile de anun­țuri olx.ro și autovit.ro.

Astfel, e limpede că cei 15.000 de kilometri care despart Bucu­reștiul de Johannesburg, cel mai mare oraș din Africa de Sud și unul dintre cele mai importante centre financiare de pe continentul negru, nu sunt nici pe departe o barieră insur­montabilă, mai ales când vine vorba de business. De orice fel de business.

 

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”Miza pe România” color=”juicy_pink” border_width=”3″][vc_column_text]Trei grupuri listate la Bursa din Johannesburg (Africa de Sud) pariază pe piața imobiliară din România.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • NEPI. Fondul de investiții este listat pe bursele din București și din Johannesburg, fiind în acest moment cel mai mare jucător de pe piața locală imobiliară. Centrul de greutate al NEPI este reprezentat de spațiile comerciale, acestea având o pondere de 82% în portofoliul dezvoltatorului.
  • Rockcastle. Este listat la Bursa din Johannesburg și din Mauritius. Compania are expunere și pe Europa Centrală, unde a investit până la jumătatea acestui an circa 520 de milioane de dolari, în special în țări precum Polonia sau Cehia. Retailul are, la fel ca și în cazul NEPI, o pondere importantă în portofoliul Rockcastle, de aproape 60%, potrivit unui raport pe primul semestru al acestui an.
  • Growthpoint. Majoritatea activelor din portofoliul său sunt situate în Africa de Sud, însă compania are investiții și în Australia. Growthpoint este listat la Bursa din Johannesburg și va deveni cel mai mare acționar al Globalworth, cu 26,9% din titluri. Anul viitor, Growthpoint ar urma să-și majoreze participația la aproape 27,7%.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Sud-africanii, „vecini” în nordul Bucureștiului: birourile Globalworth Tower, lângă Promenada Mall (NEPI). Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.