Cum arată viitorul contabilității în mediul online

Florel Manu 02/07/2020 | 10:44 Digital
Cum arată viitorul contabilității în mediul online

La 30 de ani de la pornirea pe drumul capitalismului, antreprenorii români au încă restanțe la capitolul automatizărilor proceselor de business. Dar odată cu apa­riția noului val de oameni de afaceri, lucrurile par să se îndrepte. Iar semne de normalitate încep să apară și în cazul contabilității online.

Hai să ne imaginăm că există un antrepre­nor, X. Și o contabilă pe care să o numim, generic, „doamna Maria“. Antreprenorul X strânge toată luna într-o cutie de pantofi un număr însemnat de chitanțe și facturi, pe care la final de lună le duce la doamna Maria, într-un bloc din Berceni, la etajul doi. Aceasta înșiră documentele pe birou și începe să le introducă în calculator, încercând să facă și o balanță contabilă pe care i-o trimite antreprenorului. Pe data de 25 a lunii următoare, documentele sunt depuse la Fisc, iar antreprenorul nostru răsuflă ușurat că este cu actele la zi.

În linii mari, este un scenariu care se re­petă lună de lună în cazul firmelor mici care recurg la contabilitatea tradițională și are la bază un exemplu concret, adus în discuție de Daniel Mateescu (43 de ani), cofondator al companiei de contabilitate online Keez. Statistic, în România există în momentul de față 650.000 de firme active, din care doar 25.000 au cifre de afaceri de peste un milion de euro. Câteva sute de mii sunt chiar firme foarte mici, care își fac contabilitate ca în exemplul de mai sus. Cu documente la vraf.

Timpul roboților

Acesta e și segmentul de piață căruia i se adresează Daniel Mateescu, care a înființat Keez în 2018, cu speranța că va reuși să aducă domeniul con­tabilității din 1990 în 2020. „Am pus un pic de tehnologie, un pic de inteligență arti­ficială, un pic de cloud, un pic de mobility și o grămadă de talent de la experții noștri con­tabili“, rezumă Daniel Mateescu mixul de ingrediente ce stă la baza companiei sale, care intenționează să preia serviciile de contabilitate și salarizare a cât mai multe afaceri mici din România.

„Avem un grad foarte ridicat de roboti­zare a întregului proces. Am ajuns la un grad de automatizare de 92%“, adaugă Mateescu, căruia îi place să spună că oferă servicii de contabilitate online într-un mix de soft plus contabil la pachet. Și face asta la un preț de 70% din onorariul cerut de ex­perții contabili tradiționali. Mixul de care vorbește Mateescu constă într-o aplicație în care un antreprenor poate încărca documentele contabile pur și simplu fotografiindu-le cu telefonul mobil, cifrele fiind prelucrate apoi cu ajutorul unui algoritm AI, rezultând astfel o balanță care este verifi­cată de un specialist contabil. De această dată, unul tradițional.

Compania condusă de Daniel Mateescu este deocamdată la început, raportând, anul trecut, o cifră de afaceri de două mili­oane de lei (circa 420.000 de euro). Pentru acest an, antreprenorul estimează vânzări de 3,5 milioane de lei (circa 736.000 de euro), anticipând că în 2021 ar putea trece de pragul de un milion de euro.

Cu ochii pe Polonia

În acest moment, Keez are în portofoliu 1.000 de firme cărora le oferă servicii de contabilitate și salari­zare. Dintre acestea, nici 1% nu au venituri totale de peste un milion de euro. 25% din clienții Keez provin din zona de tehnologie, antreprenorii din acest domeniu arătând o deschidere mai mare către serviciile online. „Marea majoritate sunt antreprenori cu vârsta până în 40 de ani și sunt învățați să aibă toată viața în telefonul mobil“, deta­li­ază Daniel Mateescu.

Programator de profesie, absolvent de Au­to­matică și Calculatoare, antreprenorul cu­noaște bine mediul online. A urmat un MBA și mai multe cursuri de management, printre care și unul în cadrul programului Antreprenoria, al Romanian Business Lea­ders, unde în prezent este invitat să susțină și workshopuri de digital transformation.

În business, ținta lui este de a ajunge până la sfârșitul anului viitor la 10% din piață. Iar odată atins acest prag, spune el, se poate gândi inclusiv la o ieșire cu businessul său în afara granițelor. Are și o primă țintă, Polonia. Chiar dacă pe piața poloneză există deja doi jucători pe segmentul con­tabilității online, consideră că are capacitatea de a câș­tiga cotă grație pozi­ționării sale mai bune în zona de funcțio­nalitate a roboților.

Între timp, Mateescu poartă discuții cu mai multe fonduri de investiții pentru a ob­ține o finanțare care să-i permită o creștere mai accelerată, în condițiile în care, de la înființare și până acum, a înregistrat creșteri lunare de aproximativ 7%. Cu excepția acestui an. Pe fondul declarării stării de urgență/alertă, a întâmpinat ceva dificultăți în lunile aprilie și mai, însă lucrurile revin acum la nor­mal. O parte dintre clienții săi au dat fa­li­ment, alții au trimis oameni în șomaj, iar în alte cazuri i-au fost cerute inclusiv redu­ceri de abonament.

În schimb, „iunie este deja peste nivelul lui martie“, detaliază el, cu speranța că so­li­citările de servicii de contabilitate online vor continua să crească. Dacă, în perioada de blocaj, mai nimeni nu a luat vreo decizie în ceea ce privește orientarea businessului, acum spune că se observă o redirecționare către mediul online, mulți antreprenori temându-se de un eventual val doi al pandemiei. Iar odată cu el, și de dificultatea de a se mai plimba cu sacoșa cu documente con­­tabile până la „doamna Maria“.

#PariemPeAntreprenori

De-a lungul lui 2020, NewMoney va prezenta poveștile a 12 antreprenori români, în parteneriat cu Antreprenoria, un proiect Romanian Business Leaders (RBL) care sprijină creșterea afacerilor locale. Campania #PariemPeAntreprenori derulată de Antreprenoria și NewMoney este sus­ținută de grupul de pariuri sportive Superbet.

  • Istoric. Antreprenoria a apărut în 2017 ca urmare a unirii a două programe derulate la acea vreme de RBL, Ateliere de Antrepre­noriat și Mentoria. Antreprenoria este cel mai vechi program al organizației Romanian Business Leaders.
  • Selecție. Oamenii de afaceri sunt selectați în programul Antreprenoria de un juriu format din membri ai RBL – o comunitate care reunește circa 200 de lideri de business. Ciclul minim de sprijin acordat antreprenorilor este de un an.
  • Obiective. Antreprenoria își propune să crească antreprenori care, la rândul lor, îi vor sprijini și inspira pe alți antreprenori care să-și asume riscuri și să inoveze.
  • Sfatul înțelepților. Din 2018, Antreprenoria beneficiază și de un Board of Advisors format din antreprenori sau manageri precum Dan Ștefan, cofondator al grupului Autonom, Iulian Cîrciumaru, cofondator al companiei 7Card, sau Dragoș Dinu, fost CEO la A&D Pharma sau la Țiriac Holdings.

Acest articol a apărut în numărul 93 al revistei NewMoney. FOTO: Laszlo Raduly

Citește ultimul număr al revistei NewMoney în format e-paper

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.