Cum arată viața unui antreprenor care s-a pensionat înainte de 40 de ani

Ionuț Ancuțescu 25/01/2018 | 13:35 Oameni
Cum arată viața unui antreprenor care s-a pensionat înainte de 40 de ani

Potrivit unui stereotip, visul oricui este să se îmbogățească și să nu mai mun­cească până la sfârșitul vieții. Rea­lita­tea post-îmbogățire a lui Cristian Onețiu arată un pic diferit. Iată un mic indiciu: nu mai muncește într-o sin­gură companie.

Acest articol a apărut în numărul 32 (22 ianuarie – 4 februarie) al revistei NewMoney

Pe la mijlocul anilor 2000, Cristian Onețiu se afla la capătul unei serii de patru falimente răsunătoare. A mers cu ultimii bani la Monte Carlo, împreună cu soția (Florina), unde își propusese să stea pe lângă oameni bogați și să înțe­leagă ce a greșit. Acolo, a admirat minute întregi o familie care lua masa pe un iaht. Pă­reau cu toții fericiți până ce, chiar lângă iahtul cu pricina, a oprit un altul, și mai spectaculos, iar capul familiei s-a întris­tat când a realizat că nu avea cea mai fru­moasă barcă din port. A fost momentul când Onețiu și-a promis să-și sta­bi­lească un plafon al bunăstării în cazul în care ar fi ajuns vreodată bogat.

După ce s-a întors de la Monte Carlo, soarta nu i-a mai fost potrivnică tână­ru­lui antreprenor – avea 27 de ani pe atunci. A creat, alături de fratele său, Life Care, o companie de vânzări directe din industria produselor bio, care până azi a generat venituri de 50 de milioane de euro. Potrivit spuselor lui Onețiu, Life Care este cea mai mare companie româ­nească de vân­zări directe – model de business care presupune crearea unei rețele de vân­zători ale căror venituri cresc pe măsură ce aceștia conving noi membri să intre în circuit. Amway și Zepter au fost primele branduri care au introdus acest sistem în România, la începutul anilor ’90.

Succesul Life Care. Cristian Onețiu s-a „autoconcediat”

Succesul Life Care i-a permis lui Onețiu să se „autocon­ce­dieze“ din propria companie la 37 de ani. Profiturile companiei de-a lungul anilor s-au tradus în active (a se citi in­vestiții imobiliare) de 3 milioane de euro, bani cu care și-a cumpărat ceva libertate. „Mă simt plătit în avans“, este mo­dul în care Onețiu definește viața sa de după Life Care. Iar după experiența cu iahturile de la Monte Carlo și-a impus să nu cheltu­iască mai mult de 10.000 de euro pe lună, indiferent câți bani ar avea.

În noua epocă, antreprenorul are mai mult timp pentru sine și pentru familie, însă, în același timp, poartă trei „pălării“ ale omului încă foarte activ. În businessurile altora, de data aceasta. Este, în mai multe companii, mediator între CEO și acționari, membru al Consiliului de Administrație sau investitor. În egală mă­sură, ține conferințe pe teme de antreprenoriat și scrie cărți.

După două încercări eșuate, a găsit un CEO care să ducă mai departe Life Care. Ca să se asigure că perspectiva compa­niei va rămâne stabilă, Onețiu și-a angajat și un mediator al cărui rol este să men­țină un echilibru între proprietari și CEO. Când vine vorba despre această ramură a consultanței, Onețiu vorbește cu înflăcărare: „moderatorul se uită în două direcții – către resursele interne, pe de o parte, și către oportunitățile de piață, pe de alta“.

De altfel, antreprenorul – transformat la rându-i în consultant (și investitor) –vorbește adesea cu patos. Mai multe fil­mulețe de promovare a antreprenoriatului postate pe pagina sa de Facebook sau pe blogul propriu sunt un bun exemplu în acest sens. Până la urmă, cofondatorul unui business de vânzări directe nu poate fi decât un vorbitor cu putere de convingere.

Cuvântul „bio“ pe care Onețiu pretinde că soția sa l-a definit pentru prima dată pe wikipedia nu i-a ieșit cu to­tul din vocabular. Preocuparea pentru viața sănă­toasă se regăsește în mai mul­te dintre investițiile sale, dacă e să vor­bim despre a treia „pălărie“ a sa. Ală­turi de fa­milie, este investitor în zece startup-uri. „Am încetat să mai fiu mino­ritar“, își definește el strategia.

În fond, un demers

Logica majoritarului este valabilă și pentru cel mai important și, în același timp, riscant demers pe care îl întreprinde în 2018. A creat, ală­turi de alți cinci investitori, un fond de investiții românesc cu o capitali­zare de 5 milioane de euro. Anul acesta vrea să-l crească la 15 milioane de euro, iar nu­mărul investitorilor să ajungă la zece. Acestea sunt, deocamdată, planu­rile. A făcut deja o primă investiție într-un pro­ducător autohton de încălțăminte de munte. Deocamdată, nu dezvăluie identitatea acționarilor ori brandul compa­niei, însă spune că va elucida misterul în curând. Regula fondului este să dețină cel puțin 60% din acțiunile companiilor din portofoliu, în așa fel încât acționarii să-și poată impune strategia.

Fondul este o rara avis pentru mediul de business românesc, în condițiile în care antreprenorii români au o reținere serioasă atunci când vine vorba să-și pună banii la comun cu alții. Au existat mai multe încercări eșuate în acest sens. De precizat că greul nu se sfârșește când investitorii au strâns banii. La sfârșitul lui 2017, Ion Sturza, directorul companiei de investiții Fribourg Capital care a lan­sat un fond de investiții de 20 de mi­li­oane de euro specializat pe tehnologie, se plângea că nu găsește suficiente companii în care să merite să inves­tească.

Antreprenorul investitor din Cristian Onețiu nu caută însă companii tehnologice – chiar admite că nu simte domeniul –, ci firme care au o dificultate (de creștere, de redresare sau de succesiune). Nu e doar un teritoriu pe care îl stăpânește, ci și o chestiune ce ține de fond.

Principiile lui Onețiu

După 15 ani de antreprenoriat, Cristian Onețiu lucrează după reguli precise, pe alocuri matematice.

• PLANIFICARE. Algoritmul succesului în business ține în mare măsură de planificare, lucru care i-a lipsit în primele patru businessuri (cu activități în servicii, plasare de forță de muncă sau divertisment) care au falimentat. Într-o afacere, 1% e geniu, 9% învățare și planificare și 90% execuție.

• DIMENSIUNE. Companiile cărora le oferă consultanță în calitate de mediator sau pe care le asistă în procesul de creștere trebuie să aibă șanse să ajungă în top 3 și să genereze un profit de cel puțin jumătate de milion de euro. Până acum a fost mediator sau membru al Consiliului de Administrație în 28 de companii.

• CREȘTERE/ SCĂDERE. Valoarea activelor în care investește în nume propriu, alături de alți membri ai familiei, trebuie să aibă o logică de creștere sau scădere în parametri exacți: trebuie să se dubleze în perioadele de boom economic și să nu se deprecieze cu mai mult de 3% în criză. Până acum, Onețiu a făcut în special investiții imobiliare.


FOTO: Laszlo Raduly

Ionuț Ancuțescu are o experiență de peste 17 ani în presa economică și de business. A lucrat la publicațiile Ziarul Financiar, Capital, Biz, Business Magazin, Money Express, Forbes și Adevărul Financiar, iar acum este redactorul-șef al revistei NewMoney.