Cum ajungi la o afacere de peste un milion de euro mergând cu berea în mână de la un bar la altul

Florel Manu 22/12/2018 | 11:41 Companii
Cum ajungi la o afacere de peste un milion de euro mergând cu berea în mână de la un bar la altul

În urmă cu opt ani nu era niciuna. În momentul de față există aproximativ 30, aproape dublu față de începutul lui 2017. Ce se mai întâmplă pe segmentul fabricilor de bere artizanală?

Acest articol a apărut în numărul 55 (17 decembrie 2018 – 6 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

În urmă cu cinci ani, consumul de bere din România era dominat de produsele la pet (cum sunt denumite popular recipientele din polietilenă tereftalată), cu o pondere de peste 53% din piață. Tot în 2013, în septembrie, începea producția de bere artizanală la fabrica Zăganu, de lângă Cheia, un business a cărui idee a apărut în urma unei discuții la un pahar de bere între Alexandru Geamănu și Laurențiu Bănescu, doi foști corporatiști care lu­craseră în publicitate, respectiv în vân­zări. Afacerea a început în urma unei in­vestiții de 250.000 de euro, bani cărora li s-au adăugat pe parcursul celor cinci ani de existență încă 100.000 de euro. La momentul intrării sale pe piață, Zăganu era al doilea producător de bere artizanală din acea perioadă, după Clinica de Bere, afacere fondată la Timișoara în 2011.

Pas cu pas. În primele sale trei luni de existență, Zăganu a produs 90 de hectolitri de bere, iar în anul următor – 1.220 de hectolitri, pentru ca, în 2018, să ajungă la 4.800 de hectolitri. „Pentru anul viitor vrem să mai mărim capacitatea de pro­duc­ție cu încă 15%“, spune cofondatorul Alexandru Geamănu. O cantitate depășită în momentul de față la nivel de micro­berărie doar de unitatea de la Sânsimion a mărcii Csiki Sor, Harghita, care are o pro­ducție zilnică de 400 de hectolitri.

„Cei de la Zăganu au fost pionieri în acest domeniu“, subliniază Adina Mu­ges­cu, cofondator al magazinului de bere artizanală The Beer Institute, care a strâns sub același acoperiș peste 100 de mărci de bere românească. Pornind de la experiența celor de la Zăganu, ulterior s-au mai autorizat câteva zeci de produ­că­tori de bere artizanală. Un fenomen sus­ținut chiar de antreprenorii de la Ză­ganu, care au pus și bazele unei organi­zații profesionale a berarilor indepen­denți, Aso­ciația Producătorilor de Bere Artizanală, din care fac parte Zăganu, Per­fektum, Hop Hooligans, Sitaru și Ground Zero.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.