Cum a trecut un antreprenor de la consulanță în business la piața ambalajelor biodegradabile

Florel Manu 18/08/2023 | 10:25 Oameni
Cum a trecut un antreprenor de la consulanță în business la piața ambalajelor biodegradabile

Industria ambalajelor se află în plină expansiune, cel mai mare avans fiind luat de soluțiile de împachetare din materiale biodegradabile. Antreprenorii români care activează pe această piață au intuit și ei trendul apărut la nivel global, dezvol­tân­du-se acum și pe acest segment al materialelor reciclabile.

Restricțiile sanitare din perioada pandemiei de COVID-19 au impulsionat livrările la domiciliu și, odată cu ele, piața ambalajelor. Fie că e vorba de jucători din HoReCa ori din zona bunurilor de larg consum, aceștia au crescut cererea de soluții de ambalare pentru a livra coletele către clienți. Mai mult, unele companii nu doar că au cerut ambalaje din materiale biodegradabile, dar au și solicitat ca acestea să fie personalizate cu numele ori cu sigla lor.

Pe acest segment al soluțiilor de amba­lare activează și compania Evamar Gold & Trade Company, deținută de antreprenorul Ionuț Dragomir (42 de ani). Compania se află în plină expansiune, generând anul trecut o cifră de afaceri de 1,2 milioane de euro, cu 400% mai mare față de cea înregis­trată în 2021. După un prim semestru cu vânzări de un milion de euro, antreprenorul estimează pentru anul în curs venituri totale de aproximativ două milioane de euro.

Pariul pe hârtie și carton

„Tot timpul există ceva de împachetat“, spune Ionuț Dragomir, referindu-se la potențialul pe care îl are domeniul în care activează. Iar ultimii doi-trei ani au adus și o schimbare de comportament în piață, din ce în ce mai mulți antreprenori fiind interesați să treacă de la ambalajele clasice la cele biodegradabile. „Piața ambalajelor biodegradabile este destul de primitoare, pentru că toată lumea dorește să treacă de la plastic la ambalaje biodegradabile“, adaugă antreprenorul.

Compania ieșeană Exonia este un alt pro­ducător și distribuitor de ambalaje care și-a schimbat viziunea postpandemie și a înce­put să înlocuiască vechile linii de producție bazate pe material plastic cu utilaje care folosesc ca materie primă hârtia și carto­nul. „Am testat bine piața asta în ultimii trei ani, iar rezultatele pe care le-am avut ne-au ajutat să perseverăm în domeniul ăsta și să ne orientăm în mod special către ambalaje fabricate din hârtie reciclată“, spune fondatorul companiei Exonia, Tiberiu Stoian, adău­gând că noua schimbare de direcție i-a facilitat extinderea pe piețele externe.

În 2019, când cea mai mare parte a producției se baza pe materiale din plastic, exporturile realizate reprezentau 10% din cifra de afa­ceri înregistrată de Exonia. După trecerea la hârtie și carton, acestea au ajuns să gene­reze la sfârșitul anului trecut 67% din totalul veniturilor companiei.

Revenind la Evamar, din portofoliul companiei fac parte toate tipurile de ambalaje din hârtie și din carton, de la saci pentru cărbuni de grătar, cutii de pizza, cutii de bur­geri și pungi până la pahare de unică fo­losință. Iar cele mai multe comenzi pentru acest gen de ambalaje vin de la restaurante și companii de catering care au început în ultima perioadă să facă și livrări la domiciliu. Iar strategia lui Ionuț Dragomir este să își folosească experiența în vânzări pentru a atrage cât mai multe companii care ape­lează la soluții eco pentru ambalare.

Lecțiile de business

Ionuț Dragomir este absolvent al Academiei de Studii Economice (ASE) din București, cu specializarea Finanțe-Bănci. După ce și-a terminat stu­diile, a lucrat inițial într-o bancă. În scurt timp s-a angajat la Rompetrol, ca gestionar de stație de car­buranți în București. A fost apreciat de supe­riori și a fost implicat în activități de training cu alți angajați ai companiei de la alte stații din țară. „Am lucrat cu manageri de top din Rompetrol și alături de ei am învă­țat business“, mărturisește Ionuț Dragomir.

După Rompetrol a intrat pe piața asigu­ră­rilor. „Aici mi-am dat seama că sunt om de vânzări“, spune antreprenorul. Din postura de broker de asigurări, a ajuns să îi cunoască pe reprezentanții producătorului de produse de patiserie congelate Alfa Alim. Aici a lucrat la extinderea companiei în teritoriu și la impulsionarea vânzărilor.

La un moment dat, clienții au cerut ca produ­sele vândute să fie ambalate pentru a fi transportate și depozitate mai ușor. Astfel, Ionuț Dragomir a început să achiziționeze ambalaje de la un producător local. A văzut în acest segment o oportunitate de business și a decis să intre în antrepre­noriat. În 2015 a înființat Evamar, însă distri­buția de ambalaje a fost pe planul al doilea.

„Eu am început să fac consultanță pentru diverse companii, iar soția mea se ocupa de ambalaje“, deta­liază Ionuț Dragomir, mărturisind că segmen­tul din urmă nu ge­nera mai mult de 15.000-20.000 de euro pe an. Era mai mult un hobby.

Din 2019 însă, când piața soluțiilor de am­balare a început să crească, antreprenorul a decis să renunțe la consultanță și să se ocupe el de linia de ambalaje. Cu atât mai mult cu cât soția i-a reproșat că se ocupă de alte businessuri și îl neglijează pe cel propriu. „Când am revenit la businessul cu ambalaje, bani să angajez nu aveam și m-am trezit fără munca de birou și beneficiile pe care le primeam de la firmele pentru care ofeream consultanță. Acum eram șo­fer, achizitor și manager“, povestește Ionuț Dragomir.

Piață mai mare

După instituirea restric­țiilor sanitare, cererile de ambalaje au crescut brusc. Și s-a întâmplat atât de rapid, încât furnizorul de la care Drago­mir cum­păra ambalajele i-a spus că nu mai poate face față cererii. În consecință, a fost nevoie să-și regândească strategia de business și să se orienteze către producție. Însă nu avea fabrică și utilaje pentru acest lucru. „Noi avem producția externalizată. Identifi­căm fabrici de ambalaje care nu produc la ca­pacitate maximă și închiriem o linie de pro­ducție pentru nevoile noastre“, explică Dra­gomir algoritmul de producție al companiei.

În momentul de față, Evamar are astfel de parteneriate cu 15 fabrici de ambalaje. Com­pania are în schimb două depozite proprii în apropierea Bucureștiului, unul la Chitila și altul la Cernica. În scurt timp ur­mează să aibă noi spații de depozitare la Constanța și la Brașov. Antreprenorul vi­zează și unele localități din județul Argeș, pentru a se poziționa mai bine în zona cen­trală a țării și a livra cu costuri cât mai mici. Se uită în special către localități care au acces rapid la autostrăzi.

Pentru consolidarea businessului, de la înființare și până acum, a investit circa 400.000 de euro. A pus accent pe crearea propriului canal online. A început să-l dezvolte încă din 2018. Ulterior a cerut ajutorul băncilor pentru a obține finanțare. Pentru că veniturile erau destul de mici la acea pe­ri­­oadă, a primit un împrumut de doar 20.000 de lei. A început cu pași mici și conti­nuă dezvoltarea canalului online și în prezent.

Odată cu dezvoltarea segmentului online, a reușit să atragă mai mulți clienți din țară, dar are vizibilitate și peste graniță. „Acum facem export. Majoritatea clienților externi au venit către noi prin canalul online“, menționează antreprenorul. El spune că în momentul de față exportul reprezintă aproximativ 15% din întregul business.

În perioada ce urmează se va concentra însă pe o prezență mai bună pe piața locală. Pentru acest lucru, a adoptat și o strategie proprie. Le propune clienților să externali­zeze către Evamar achiziția de ambalaje. Partenerii transmit companiei lui Dragomir ce tip de ambalaj vor, ce destinație are acesta și ce cantitate consumă lunar. În funcție de aceste date, Evamar pregătește producția ambalajelor așa încât să poată acoperi nevoile clienților. Antreprenorul spune că în acest fel partenerii săi de afaceri nu vor mai avea bani blocați în stocuri și nici nu vor mai apela la personalul propriu pentru pla­ni­ficarea achiziției de ambalaje. „Noi facem un contract cu clientul, iar de atunci înainte ne ocupăm noi“, mai spune Ionuț Dragomir.

El precizează că în perioada ce urmează intenționează să crească numărul de agenți de vânzări și să pună la punct mai multe centre regionale. Va face acest lucru cu resurse financiare proprii și cu împrumuturi de la bănci. „Vrem să creștem accelerat până în 2028 și abia atunci să reușim să atragem un investitor capabil să înțeleagă businessul nostru“, explică el. Crede că piața are acum destul potențial pentru a permite intrarea unor noi jucători, dar și consolidarea businessurilor deja existente. Pentru că piața, spune el, merge doar într-un singur sens: cel fără plastic.

Eco, dar mai scump

Potrivit unei analize din 2021 a ma­gazinului online pentru produse și accesorii pentru împachetat MyEbox, prețul ambalajelor eco a început să crească în ultimii ani.

  • E-COMMERCE. Avansul înregistrat de magazinele online în perioada restric­țiilor sanitare din timpul pandemiei de COVID-19 a condus la o creștere a comenzilor pentru produse „takeout“ sau „takeaway“, lucru care a generat o cerere mai mare pe piața ambala­jelor.
  • SCUMPIRI. În septembrie 2020, prețul pentru hârtia kraft era de 590 de euro pe tonă. La niciun an, în martie 2021, prețul acesteia a crescut și a ajuns la 720 de euro pe tonă. Și prețul hârtiei reciclate a evoluat în aceeași perioadă, de la 440 de euro la 580 de euro pe tonă.

Acest articol a apărut în numărul 169 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.