Cum și-a revenit de la zero turismul din Egipt după criza provocată de Primăvara Arabă și atentate teroriste

La opt ani de la Primăvara Arabă, primăvara românească readuce Egiptul și Tunisia în ofertele operatorilor locali de turism.
Acest articol a apărut în numărul 61 (18 – 31 martie 2019) al revistei NewMoney
Mișcările de protest de la începutul lui 2011 au schimbat ordinea politică și au trezit reacții la nivel internațional, dar au fost urmate și de o destabilizare a economiilor statelor din nordul Africii. În special cea a Egiptului, care a resimțit din plin perioada tulbure care le-a urmat. Deloc surprinzător, cel mai afectat a fost turismul, o industrie care în 2007 contribuia cu peste 19% din produsul intern brut (PIB), pondere ce a scăzut la 11,2% în 2013. Dacă nu se mai întâmplă nimic neprevăzut până atunci, turismul egiptean ar urma să își revină complet abia spre 2025, estimează acum unii analiști.
Leagăn al Revoluției de Iasomie, Tunisia a fost, la rândul său, o altă destinație din nordul Africii care s-a confruntat cu o scădere serioasă a numărului de turiști. Scădere accentuată în 2015 de atacul terorist de pe plaja din Sousse, când 38 de oameni – dintre care 30 erau cetățeni britanici – au fost împușcați mortal și alți 39 au fost răniți după ce un bărbat cu o armă automată kalașnikov a început să tragă în turiștii aflați pe plaja unui hotel de lux. Mii de turiști au părăsit atunci țara, iar turismul tunisian a avut în 2015 pierderi pe care oficialitățile locale le-au estimat la 500 de milioane de dolari. În 2014, Tunisia obținuse din turism venituri de 1,95 miliarde de dolari, reprezentând 7% din PIB.
PRIMII PAȘI. Odată cu scăderea interesului pentru aceste destinații la nivel global și cu avertismentele repetate transmise de Ministerul Afacerilor Externe, și agențiile de turism din România au scos din ofertele lor destinațiile de vacanță din cele două țări.
După trei ani de „embargo“, în 2017, Cocktail Holidays a fost primul tour operator român care a încercat din nou Marea Roșie cu degetul. Cu doi ani înainte de demersul tour operatorului român, turismul egiptean era la pământ. „În ultimii patru ani, am avut zece clienți. Asta înseamnă doi și jumătate pe an“, spunea în februarie 2015 Mamdouh El Sebai, directorul unei agenții de turism, pentru PRO TV. Situația din Egipt devenise mult mai gravă ca urmare a atentatelor care nu au ocolit destinațiile de vacanță și care au culminat cu doborârea unei aeronave rusești cu 224 de persoane la bord, la scurt timp după decolarea de pe aeroportul din Sharm el-Sheikh.
În 2017 însă, Organizația Națiunilor Unite pentru Turism Mondial declara Egiptul destinația turistică cu cea mai rapidă creștere procentuală a numărului de vizitatori. A fost și anul în care Cocktail Holidays înregistra primele cifre mai consistente după suspendarea charterelor către această țară. „În 2017, aproximativ 1.600 de turiști au ales Egiptul ca destinație de vacanță“, spune directorul general al Cocktail Holidays, Adriana Goicea, adăugând că numărul acestora a crescut la 3.000 anul trecut, printre destinațiile cele mai solicitate aflându-se Sharm el-Sheikh, Hurghada și Cairo.
Potrivit datelor companiei, charterele de primăvară din perioada Paștelui sunt deja ocupate 100%. Circa o mie de turiști s-au înscris pentru excursiile de primăvară ale agenției, cu destinația Sharm el-Sheikh, la care au adăugat și programe de croazieră. Recent, Tarom a anunțat, la rândul său, reluarea curselor directe către Cairo, după o pauză de zece ani.
BACK IN BUSINESS. Și cum lucrurile tind să se îndrepte, și alți operatori au început să se uite către nordul Africii. Și asta s-a văzut la târgul de turism din februarie, unde marii jucători au venit cu oferte pentru Egipt și Tunisia la prețuri de pornire de 430 de euro, respectiv 460 de euro, cu toate taxele incluse. Paralela 45, tour operator deținut de omul de afaceri Alin Burcea, a testat recent stațiunile Hurghada și Sharm el-Sheikh, iar acestea se regăsesc deja în ofertele agenției.
Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.