Cum a reușit Crama Avincis să-și consolideze prezența în mediul online

NewMoney 04/09/2023 | 10:28 Companii
Cum a reușit Crama Avincis să-și consolideze prezența în mediul online

În offline sau în online, afacerile cu vin continuă să se dezvolte în plan local. Este și cazul cramei Avincis.

Extinderea în e-commerce, pe platforme online precum eMag sau Altex, dar și lan­sarea propriului magazin online au fost factori catalizatori în conturarea unei noi linii de business pentru producătorul de vin Avincis în ultimii ani. De altfel, acest segment continuă să reprezinte și astăzi una dintre prioritățile companiei din Drăgășani, completând celelalte divizii prin care brandul Avincis a devenit cunoscut în piața românească de profil: pro­ducție, retail tradițional, turism viticol și export. „Piața locală a vinului este una atipică și extrem de segmentată. Sunt peste 280 de crame active din Ro­mânia, alături de 30 de crame din Moldova și de circa 100 de importatori. Piața se împarte între con­sumul de vin de la producătorii supra­fețelor viticole foarte mari – de ordinul milioanelor sau chiar zecilor de milioane de sticle – și consumul de vin de la pro­du­cătorii micii și mijlocii“, face o scurtă caracterizare a acestui domeniu Andreea Stoica, antreprenoarea care deține crama Avincis împreună cu părinții săi – Cristiana și Va­leriu Stoica. Care sunt însă pla­nu­rile de dezvoltare ale Avincis?

Schimbările de după criza sanitară prin care a trecut și in­dustria româ­neas­că a vinului sunt strâns legate și de investițiile făcute în online. Dacă înainte de 2020 cei mai mulți dintre cei implicați se concentrau pe pro­ducție și pe vânzările prin magazine fizice, prin parteneri, odată cu pandemia a în­ceput să se definească tot mai mult și segmentul de retail online. „Pe acest canal, vânzarea de vin a crescut cu 25% anul trecut față de 2021 și preconizăm o creștere de încă 10% în 2023 prin comparație cu 2022. Magazinul nostru online reprezintă aproximativ 5% din totalul vânzărilor pe acest canal. (…) Segmentul online a luat amploare în perioada pandemiei și se men­ține în continuare ca un canal important de vânzare pentru vinurile noastre“, detaliază Andreea Stoica.

Încă din primul an de pandemie, după ce sectorul HoReCa (foarte stabil până atunci în afacerea Avincis) s-a prăbușit, producă­torul de vin din Drăgășani s-a recalibrat din mers la noile condiții din piață și a început să pluseze în online. Compania nu doar că a lansat propriul magazin online, dar s-a și extins pe platforme mari de la ni­vel local, printre care eMag, Altex, Vivre sau Vinexpert.

În continuare, compania va pune accent pe „optimizarea între potențialul de pro­duc­ție și potențialul de vânzare: distribuție națională, online prin parteneri și prin ma­gazinul propriu, export, oenoturism“. „Stra­tegia noastră este gândită pe o perioadă mai îndelungată“, adaugă Andreea Stoica.

CONSOLIDARE. După un 2022 cu o cifră de afaceri de 6.621.202 lei (1,34 milioane de euro), Avincis a avut în primele șase luni ale acestui an vânzări de 3.150.422 de lei (aproximativ 0,6 milioane de euro). „Nu avem o creștere spectaculoasă de la an la an, și nici nu ne dorim neapărat, pentru că suntem o cramă de nișă, una medie. Nu avem o suprafață viticolă foarte mare, noi încercăm să ne menținem la circa 200.000 de sticle vândute. Pentru anul acesta ne dorim să rămânem tot așa“, explică Andreea Stoica, estimând pentru anul în curs un avans de aproximativ 17% al businessului Avincis.

Strategic, compania va continua să își con­solideze rețeaua de retail, mizând pe creșterea notorietății brandului Vila Do­brușa (domeniul Vila Dobrușa include co­nacul, crama Avincis, 43 hectare de viță-de-vie, mai multe hectare de pădure și amenajarea peisagistică), dedicat acestui segment, axându-se totodată pe dezvol­ta­rea activității oenoturistice, în special prin pachete turistice care oferă cazare, mese și degustări de vin, încurajând și teambuildingurile organizate la cramă. Partea de tu­rism viticol reprezintă aproximativ 30% din businessul companiei, în condițiile în care capacitatea de cazare este de 30 de locuri în cameră dublă și 15 locuri în regim individual.

„Mai mult de 60% din produsele noastre se adresează HoReCa (în plan local, n.r.), acest segment reprezentând baza businessului nostru“, punctează Andreea Stoica. La momentul de față, vinurile produse în Crama Avincis se vând în peste 700 de restaurante din țară, în circa 150 de magazine specializate, dar și în retailul modern – Metro, Selgros, Carrefour, Auchan, Kauf­land, Mega Image, Profi. De asemenea, pro­dusele sunt livrate în toată țara prin 33 de distribuitori parteneri. La nivel extern, compania este prezentă în Canada, Belgia, Olanda, Germania, Polonia, Japonia și SUA, exporturile acoperind astăzi 15% din business.

ÎNCEPUTUL. Aventura Avincis a început în 2007, când Valeriu și Cristiana Stoica și-au descoperit pasiunea pentru vin în timpul unei vizite la casa din Drăgășani a familiei din partea soției. Deși niciunul nu părea să aibă profil de podgorean – amândoi conduc o societate de avocați din București –, au decis să restaureze casa copilăriei Cristianei și să refacă via rămasă în paragină. Astfel au fost puse bazele proiectului, cu scopul de a reda farmecul de odinioară pod­goriei din regiune, care cunoscuse pe­ri­oada sa de glorie la sfârșitul secolului al XIX-lea.

„Avincis este continuarea unei povești de familie, cu pasiune pentru vinuri, care a început încă din anul 1927, când Maria și Iancu Râmniceanu, străbunicii mamei mele, au cumpărat în Drăgășani un conac în stil neoromânesc pur, inspirat din arhitectura ctitoriilor brâncovenești, înconjurat de vii“, povestea Andreea Stoica într-o altă discuție cu NewMoney. Oficial, crama a fost inaugurată în anul 2011, tot atunci fiind aduse pe piață și primele vinuri Avincis.

Zece ani mai târziu, în 2021, compania a demarat un proiect de modernizare a cramei cu fonduri europene, în valoare de 2,5 milioane de lei (0,5 milioane de euro), care a ajuns acum la final și datorită căruia Avincis are una dintre cele mai moderne și com­plete linii de producție și învechire a vinului. „Principalul nostru obiectiv este educarea consumatorului și orientarea acestuia către vinurile de calitate, prin organizarea de evenimente în jurul vinului. Ne dorim să arătăm că vinul este mai mult decât un produs, având numeroase cone­xiuni culturale, literare și artistice. În acest sens, încurajăm turismul viticol“, mai spune Andreea Stoica.

Piața vinului din România a fost estimată la peste 2,3 miliarde de lei (circa 465 de mi­­lioane de euro) anul trecut, potrivit celui mai recent studiu lansat de KeysFin în 2023. La nivel mondial, producția de vin este estimată în acest an la 260 de mili­oane de hectolitri, volumul fiind cu 1% sub nivelul din 2021, potrivit datelor Organi­za­ției Internaționale a Viei și Vinului. În pofida secetei, România rămâne al șaselea producător european, cu 4,6 milioane de hectolitri, după un avans de aproximativ 4% în 2022, conform aceluiași studiu. Consumul de vin a înregistrat o creștere de circa 12% după ieșirea din pande­mie, odată cu redeschiderea restaurantelor și reluarea evenimentelor. În 2021, un român a băut cu 2,6 litri mai mult vin față de 2020, ajungând în medie la 23,7 litri, conform INS.