Cum a reușit antreprenorul Cristian Papaianopol să pună pe picioare un business cu venituri de 4,2 milioane de euro, anul trecut

Florel Manu 16/06/2023 | 10:23 Oameni
Cum a reușit antreprenorul Cristian Papaianopol să pună pe picioare un business cu venituri de 4,2 milioane de euro, anul trecut

După ani întregi petrecuți în companii multinaționale, mulți corporatiști decid să intre în antreprenoriat și să dezvolte afa­­ceri pe nișe foarte înguste, cu perfor­manțe financiare ridicate.

La începutul lunii trecute, compania ro­mâ­nească Consultech Industrial Supplies anunța un parteneriat strategic cu Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi“ din Iași, constând în dotarea laboratorului Facul­tății de Instalații cu echipamente performante în domeniul instalațiilor pentru con­strucții. Compania a donat un turn de ră­cire marca EWK – lider pe piețele de profil – și un schimbător de căldură în plăci, echi­pamentele fiind destinate pregătirii
stu­denților.

Fondatorul companiei Consultech, Cristian Papaianopol (47 de ani), spune că im­pli­carea mediului de business în susținerea învățământului tehnic nu face altceva de­cât să ajute la crearea de forță de muncă necesară în industria locală.

Cu ochii pe industrie

Antreprenorul a constatat că, în ultimii ani, în tot mai multe domenii ale industriei locale au loc noi deschideri de capacități de producție, upgrade-uri de hale și chiar construcții de fabrici de la zero. „Industria românească, per ansamblu, e în creștere, atât ca volum, cifră de afaceri sau capacități de produc­ție“, spune Cristian Papaianopol, adăugând că toate aceste schimbări înseamnă și că producătorii vor avea nevoie atât de teh­nologie performantă, cât și de personal bine pregătit.

Distribuitor de echipamente industriale pentru răcirea sau tratarea apei, filtrarea aerului, controlul emisiilor, Consultech oferă și servicii tehnice pentru produsele vândute, având în portofoliu companii din industrii cum ar fi petrol și gaze, cons­truc­ții, producție alimentară, metalurgie sau reciclare, precum și companii sau instituții publice.

„Furnizăm echipamente și pentru stații de epurare, spitale sau unități militare“, adaugă antreprenorul, cu precizarea că acest segment de piață generează cel mult opt procente din cifra de afaceri a com­pa­niei, în condițiile în care, la licitațiile insti­tuțiilor publice, cea mai bună poziție o au ofertele cu prețul cel mai mic.

Consultech a realizat anul trecut venituri totale de 4,2 milioane de euro, în creș­tere de la 3,37 milioane de euro în 2021, iar Papaianopol spune că, odată stabilizat bu­sinessul, a consemnat creșteri anuale de aproximativ 15%. Antreprenorul preci­zează că businessul său este unul de tip bu­siness-to-business (B2B), adresându-se atât companiilor care au proiecte mici, de circa 10.000-20.000 de euro, cât și celor cu proiecte de anvergură, care pot ajunge la peste un milion de euro. În momentul de față, 55% din cifra anuală de afaceri este reprezentată de micile contracte, iar 45% – de marile proiecte.

Cristian Papaianopol spune că ciclul de vânzare al unui proiect durează între un an și trei ani, în funcție de complexitatea lui, pre­supunând și configurarea echipamentului în funcție de nevoile companiei-client. În acest sens, dă ca exemplu un contract recent cu producătorul de ulei Prutul, din Galați, care și-a extins capacitatea de rafinare a uleiului de floarea-soarelui și care a avut nevoie de echipamente de răcire și de pompare a fluidelor, proiect care s-a întins pe mai multe luni.

Pe lista clienților săi de până acum apar nume ale unor mari jucători din economie, gen OMV Petrom, Râureni, Ana Are, Heine­ken sau Panciu, dar și companii locale de utilități care au început să adopte tehnologii mai avansate bazate pe consumuri reduse de energie și de resurse.

Pe mai multe planuri

Afacerile lui Cris­tian Papaianopol nu se limitează la ni­vel local, compania derulând proiecte în Republica Moldova, Bulgaria, Grecia, Serbia și Croația. Exporturile reprezintă în mo­mentul de față aproximativ 15% din cifra de afaceri, iar modul de operare este diferit, în funcție de fiecare țară. În Grecia și în Bulgaria, compania are ingineri de vân­zări, în Serbia vinde direct, iar în Croația operează cu ajutorul unui partener local.

„Pe viitor vrem să ne orientăm și către ță­rile din Vest“, mai spune Papaianopol. Pe termen scurt, ia în calcul inclusiv posibile proiecte care vor viza reconstrucția Ucrai­nei. Are deja semnale că mai multe companii vestice producătoare de echipamente industriale privesc România ca pe un cap de pod în ceea ce privește derularea de eventuale proiecte în acest sens.

Pentru implementarea unui proiect este nevoie de multă planificare și disciplină, spune antreprenorul, astfel încât să fie mul­țumiți atât clientul, cât și furnizorul de echipamente. O disciplină de care Papaianopol a avut parte de mic, tatăl său fiind pilot la baza de pregătire aeriană de la Bo­bocu, din județul Buzău. Pregătire militară are și el, însă a fost mai atras de inginerie decât de viața de cazarmă.

Încă de copil a călătorit mult alături de familie, învățând și limbi străine. La puțin peste 20 de ani a ajuns să lucreze în Spania pentru compania EWK, producător de turnuri de răcire, condensatori de evaporare pentru gaze și echipamente de răcire adiabatice. A început ca product manager și a evoluat treptat până la funcția de director de vânzări internaționale pentru divizia de turnuri de răcire. Din această poziție a derulat vânzări și în România.

În 2014 a decis să revină în țară și să de­vină distribuitor al echipamentelor EWK. În timp a crescut atât numărul de fur­nizori, cât și al industriilor cărora se adresa. Compania are acum peste 30 de angajați, iar Papaianopol se gândește la extindere. Ia în calcul achiziția unei hale de producție unde să optimizeze echipamentele importate, în funcție de cerințele fie­cărui client. Fără a face rabat de la disci­plina militară.

Acest articol a apărut în numărul 165 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.