Cu capul în nori: cât de mult a evoluat traficul aerian pe aeroporturile din România

Andreea Neferu 08/09/2017 | 12:52 Financiar
Cu capul în nori: cât de mult a evoluat traficul aerian pe aeroporturile din România

Acest articol apare în numărul 22 (28 august-10 septembrie) al revistei NewMoney

Numărul de pasa­geri care tranzitează aeroporturile din România a crescut puternic în ultimul deceniu, astfel că media de trafic aerian a ajuns anul trecut la 0,8 călătorii per capita pe an, similară cu cea înregistrată în Polonia, arată calculele NewMoney pe baza datelor de la Eurostat, agen­ția euro­peană de sta­tistică. Loc de creș­tere însă mai e mult, mai ales că indicatorul este încă mult sub cel raportat de alte țări din Uniunea Europeană.

În Bulgaria, media de călătorii cu avionul a ajuns anul trecut la 1,3 per capita, iar în Ungaria – 1,2 per capita, în timp ce în Germania media este de 2,4 călătorii pe locuitor anual.

Chiar dacă România se află în spatele multor țări din Uniunea Europeană la acest capitol, numărul de pasageri de pe aeroporturile locale a crescut spectaculos în ultimul deceniu, avansând de la 7,8 milioane de călători în 2007 la 16,4 milioane de persoane anul trecut, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică. Creșterea traficului pe aeroporturile românești a venit în contextul în care ju­că­torii low-cost s-au extins puternic pe plan local, atât pe curse interna­ționale, cât și interne. De altfel, Wizz Air a ajuns să fie cel mai mare operator de trans­­port aerian din România, cu peste 5,5 milioane de pasa­geri din și înspre țara noastră anul trecut, în creștere cu 23% față de anul anterior. La rândul său, low-costul Blue Air a transportat 3,6 milioane de pasageri în 2016, după un avans de 80%. Pe de altă parte, operatorul de stat Tarom pare că a pier­dut cursa în fața compe­tiției acerbe venite din partea transportatorilor low-cost, având în vedere că anul trecut a avut 2,4 milioane de pasa­geri, în creștere cu un modest 1% față de 2015.

Piața de transport aerian trece printr-o perioadă de euforie, în care din ce în ce mai mulți români aleg varianta zborului când vine vorba de destinații externe și chiar și interne (companiile ae­ri­ene au suplimentat numărul de locuri alocate României cu peste 20% în 2016, potrivit platformei de business intelligence seenews.com).

În România există 17 aeroporturi, însă Aeroportul Internaţional „Henri Coandă“ (Otopeni) este cel mai mare, cu aproape 11 milioane de pasageri anul trecut. Pe Aeroportul „Henri Coandă“ Bucureşti operează în prezent 41 de companii aeriene, care transportă pasageri către 152 de destinaţii.

Cifre aeroportuare

Traficul aerian din România a crescut puternic în ultimul deceniu, dar deocamdată două treimi din fluxul total de pasageri este asigurat de aeroporturile din Capitală.

  •  10,99 milioane de pasageri au înregistrat anul trecut cele două aeroporturi ale Capitalei, Henri Coandă și Băneasa-Aurel Vlaicu, cu 18,3% mai mult decât în 2015, potrivit Companiei Naționale Aeroporturi București. Otopeni a asigurat aproape tot fluxul de pasageri (10,98 milioane).
  •  110% este creșterea numărului de pasageri care au tranzitat aeroporturile românești în perioada 2007-2016, potrivit datelor de la INS.
  •  232,3 milioane de pasageri au tranzitat aeroporturile din Marea Britanie în 2015 (anul pentru care există cele mai recente informații), țara cu cel mai mare trafic aerian din Uniunea Europeană, potrivit Eurostat.

 

La bordul aeronavei (grafic stânga)

Traficul aerian din România mai are mult loc de creștere, având în vedere că media locală este de 0,8 călătorii per capita anual, sub cea înregistrată în alte țări din regiune și de trei ori mai mică decât cea din Germania.

Notă: Datele se referă la anul 2016; *date valabile pentru 2015

Sursă: Eurostat, calcule NewMoney

 

Pasageri x 2 (grafic dreapta)

Evoluția numărului de pasageri care au tranzitat aeroporturile din România în ultimii ani arată că traficul a explodat în special după 2014. În ultimul deceniu, traficul s-a dublat.

Sursă: Institutul Național de Statistică

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.