Cine și ce va moșteni după decesul miliardarului ceh Petr Kellner, printre ale cărui businessuri se afla și Pro TV

Mimi Noel 20/04/2021 | 10:30 Special
Cine și ce va moșteni după decesul miliardarului ceh Petr Kellner, printre ale cărui businessuri se afla și Pro TV

Cehul Petr Kellner a construit un gigant cu investiții în asigurări, finanțe, imobiliare, telecomunicații, mass-media și în biotehnologie cu ramificații în 25 de țări și cu active totale în valoare de peste 44 de miliarde de euro. Printre businessurile controlate de magnatul ceh decedat la sfârșitul lunii trecute se afla și liderul de audiență al televiziunilor din Ro­mânia, Pro TV.

Pe 27 martie, la ora 18.35, aparatul Eurocopter AS50 se prăbușea la 80 de kilometri est de Anchorage (Alaska), în apropierea ghețarului Knik. Cehia îl pierdea astfel pe cel mai bogat, vizionar și influent om de afaceri pe care l-a avut de la căderea comunismului în 1989.

Petr Kellner, antreprenorul din spatele grupului PPF, care în ultimii 15 ani s-a aflat constant în primii 100 cei mai bogați oameni ai lumii, potrivit topului rea­lizat de revista Forbes, a lăsat în urmă o avere de peste 17 miliarde de dolari.

Epava aparatului Eurocopter AS50

Ziua de luni, 29 martie, când toată presa internațio­nală anunța moartea într-un accident de elicopter în Alaska a celui mai bogat ceh, va rămâne în memoria multora. Pasiunea pentru heliski (sport care presupune transportul cu elicopterul pe munte, la mare altitudine, în zone izolate, ferite de aglomerația de pe pâr­tiile obișnuite, urmat de coborârea cu schiurile sau cu placa) i-a fost fatală la nici 57 de ani, pe care i-ar fi împlinit pe 20 mai.

„Este un moment în care cu toții ne gândim la ce este cu adevărat important în viață – familie, copii, să­nătate, libertate“, scria vara trecută Petr Kellner în dis­cursul introductiv al raportului anual al grupului PPF.

Și Kellner vorbea des despre importanța familiei, de aceea este foarte probabil ca familia să fie cea care va prelua acum imperiul său financiar, comentează unul dintre cele peste șase articole ale ediției cehe a revistei Forbes consultate de NewMoney pentru această trecere în revistă a ascensiunii lui Kellner drept unul dintre cei mai mari antreprenori ai Cehiei și chiar ai Europei Centrale și de Est, dat fiind că PPF este un jucător regional major.

Împărțirea averii lui Petr Kellner

„Ca în orice familie, procedurile privind succesiunea vor fi inițiate și finalizate de avo­cați, notari“, spune David Neveselý, partener în cadrul firmei de avocatură Havel & Partners, care îi repre­zintă pe cei mai bogați antreprenori cehi și companiile lor în si­tuații similare.

În mod normal, soția magnatului – Renáta Kellne­rová – și cei patru copii vor moșteni în părți egale averea. În cazul în care există un testament, este posibil ca acesta să mai fi in­clus pe cineva la moștenire. Oricum, complicată este împărțirea averii din străină­tate a lui Kellner.

Grupul PPF, sub umbrela căruia se află și cele mai valoroase active, este înregistrat în Olanda. Este posibil să dureze ani buni până când vor fi identificate toate proprietățile. Numai că, potrivit avocaților lui Kellner, în cazul lui și din experiența lor, chestiunea moș­tenirii ar urma să fie simplificată prin proceduri clare când la mijloc este vorba de active atât de valoroase.

„În cazul Kellner, presupun că au fost pregătite din timp scenarii de transfer a structurii sofisticate a pro­prietății. Mulți dintre clienții noștri, cu averi mai mici chiar, se asigură că succesiunea se face lin în caz de deces. De aceea, este posibil ca totul să fie deja rezolvat“, mai spune Neveselý.

Mai mult ca sigur, grupul PPF dispune de un plan de criză care a fost activat la moartea fondatorului, crede economistul Štěpán Popovič. Un plan care include și chestiunea moștenirii. Potrivit avocatului Ne­veselý, cel mai întâlnit mod de transfer al proprietății în cazul unei afaceri atât de mari este înființarea unor așa-nu­mite „family foundations“. Astfel, proprietatea este păs­trată în familie, iar moștenitorii care fie sunt minori, fie nu au deloc experiență în business nu o iro­sesc. Fie­care copil are propria fundație, care îi ges­tio­nează ave­rea până când va fi capabil să o facă singur.

Transferul averii lui Kellner ar trebui să fie ușurat de faptul că rețeaua imensă a companiilor active în diverse industrii sunt toate unite sub umbrela holdingului PPF, potrivit avocatului Petr Kincl, associate partner în cadrul firmei PricewaterhouseCoopers Legal Cehia.

Un prim succesor

În după-amiaza de 30 martie, PPF a anunțat că Ladislav Bartoníček urmează să preia condu­cerea grupului. Acesta este unul dintre oa­menii loiali din preaj­ma lui Kellner, care a fost me­reu înconjurat de un anturaj foarte restrâns. Bartoníček este acționar al grupului, cu un pachet de 0,53% primit în 2007.

Ladislav Bartoníček s-a alăturat lui Petr Kellner și companiei PPF Investiční společnost în 1991, iar între anii 1996 și 2006 a condus Česká pojišťovna (cel mai mare asigu­ră­tor din Cehia), entitatea care a jucat un rol-cheie în decolarea lui Kellner ca an­­treprenor de ligă mare. Timp de patru ani, Bartoníček a fost și chief executive officer (CEO) al companiei de bioteh­no­logie Sotio, iar în 2018 a devenit responsabil al divi­ziei telecom a grupului.

Ascensiunea lui Kellner

Din momentul în care în 2006 intra în primii 100 din topul celor mai bogați oameni ai plane­tei, ediția în limba cehă a publicației Forbes a urmărit pas cu pas parcursul de business al lui Petr Kellner. Despre punctul zero al ascensiunii acestuia, Forbes co­men­tează că Petr Kellner a participat într-un mod mai demn la privatizarea din ’90.

Născut în Česká Lípa, Kellner a absolvit Facultatea de Economie din Praga și a devenit activ în bu­si­ness imediat după prăbușirea regimului comunist. Imediat după terminarea facultății, a dovedit un bun instinct antreprenorial – a fost printre puținii și primii care au înțeles rapid oportunitățile ofe­rite de privatizarea prin vou­chere.

Avea ambiție, era ofensiv, dar evident nu avea suficient capital necesar pentru oportunitățile de business pe care le vedea în jur. Štěpán Popovič, care în 1989 devenea CEO al Sklo Union (fa­bri­ca de sticlă), i-a împrumutat zeci de milioane de coroane tână­ru­lui Kellner pentru a începe. Așa­dar, banii unei fabrici de stat au stat la baza imperiului financiar construit de primul ceh care în 2006 reușea să intre în to­pul For­bes 500 în primii 100 cei mai bo­gați oameni ai planetei. La acel moment, Kellner înțe­le­sese deja ce în­seamnă reciprocitatea în business – Štěpán Popovič a devenit ulterior unul dintre oa­me­nii-cheie ai grupului PPF, iar în 2010 a fost numit chiar preșe­dint­ele boardului.

A folosit din plin banii făcuți cu capitalul împrumutat de Štěpán Popovič. Prvni Privatizacni Fond (PPF) devenea în 1991 principalul său vehicul de investiții, prin care a cumpărat pachete de acțiuni în peste 200 de companii din Cehia, dar și din Rusia, unde, la fel, tran­sfor­marea economică postcomunistă oferea opor­tunități la o scară neimagi­nată.

Dintre toate, investiția care i-a decis viitorul antreprenorial a fost achiziționarea în 1995 a unui pachet de 20% din cea mai mare companie de asigurări din Cehia, Česká pojišťovna. Șase ani mai târziu, după alte achiziții, cumpăra și restul de 30% păstrat de statul ceh.

Lovitura decisivă a dat-o în 2007, odată cu tran­zacția dintre Česká pojišťovna și gigantul italian Gene­rali. Astfel a luat naștere cea mai mare companie de asigu­rări din Europa Centrală și de Est. Iar exitul din acest joint-venture în 2012 i-a adus lui Kellner 3,6 miliarde de euro.

Din restructurarea Česká pojišťovna a luat naștere Home Credit în 1997, ulterior transformat în cea mai mare instituție financiară nebancară de cre­ditare, cu operațiuni uriașe în Rusia și China.

Tocmai pentru relația sa specială cu China sau mai curând din cauza vizibilei intervenții în politica ex­ternă a Cehiei, Kellner a fost ținta multor critici (în plus, pentru serviciul de securitate intern, China se află pe lista celor mai mari ame­nin­țări la adresa se­cu­rității națio­nale). A făcut tot po­sibilul să dis­tanțeze PPF de aceste critici (a spus-o clar și în ra­portul anual din 2018, unde a ținut să scrie că „PPF nu vrea și nu poate să intre în jocurile politice“).

Un ceh în China

Unul dintre motoarele afacerii și un important centru de profit al grupului PPF este Home Credit, divizia de credite de consum. La finalul ani­lor ’90, Kellner s-a folosit de Home Credit pentru a cumpăra bănci mici din Cehia și din Slovacia, iar apoi a făcut marea mutare pe piața rusă, unde a devenit cel mai însemnat jucător, concentrân­du-se pe împrumuturi rapide și ne­­­com­pli­cate.

După ce a testat doi ani apele în China, Home Credit devenea în 2010 prima companie străină care primea licență de operare pe piața de credite de consum. A pro­fitat din plin de atunci de apetitul de consum nestăvilit al chinezilor. Potrivit raportului anual din 2019, Home Credit a acordat credite în valoare de 12 mi­liarde de do­lari în China de la momentul intrării pe această piață. Primul regres a fost înregistrat în 2020, pe fondul pandemiei de COVID-19.

Acasă, Kellner a fost criticat (mai ales de politicienii liberali) că susține legăturile dintre Cehia și China, cunoscut fiind că l-a în­soțit mai de fiecare dată pe pre­șe­dintele ceh, Miloš Zeman, în vizi­tele pe care acesta le-a făcut în China. În 2019, potrivit site-ului Aktualne.cz, Home Credit ar fi an­­gajat foarte discret o firmă de relații publice (PR) pentru a mai șlefui imagi­nea Chinei în Cehia. Când s-a aflat, Home Credit a ținut să spună că a fost o campanie menită doar „să amelioreze pozițiile radicale din spațiul pu­blic“ cu privire la mediul de afa­ceri și viața din China.

Primul an al pandemiei de COVID-19 a fost și primul an de scădere pentru Home Credit. Cu sau fără pande­mie, afacerea lui Kellner s-a lovit de un prim obstacol în 2019, când autoritățile chineze au introdus plafonarea dobânzii la credite, fapt care a obligat Home Credit să-și revi­zu­iască oferta de produse (în 2019, a crescut cu doar 9,5% pe împrumuturi nete acordate, la valoarea de 13 miliarde de dolari).

Înainte de pandemie, Home Credit pregătea și o ofertă publică inițială (IPO) pe bursa din Hong Kong, ieșire în urma căreia spera să strângă 10 miliarde de euro. Planul a fost abandonat și deo­cam­dată nimeni nu se mai gândește la o listare prea curând, după cum a de­clarat Milan Tomanek, directorul de comunicare al grupului PPF, citat de publicația americană Bloomberg.

Magnatul media

În 2004, PPF a restructurat cea mai mare televiziune din Cehia, TV Nova, pe care a vân­­dut-o apoi către Central European Media Enterprises (CME), holding american. În următorii zece ani, CME a cumpărat, dar a și vândut companii de media și distribuție din România, iar în 2019, PPF a anunțat că răscumpără pachetele celorlalți acționari ai CME (printre ei, gigantul media american Time Warner) pentru suma de 2,1 miliarde de dolari. Astfel, PPF a devenit unic acționar al CME, care în România deține, printre altele, liderul pieței de televiziune, Pro TV. Acum, grupul deținut de PPF are operațiuni în cinci țări europene, cu un por­tofoliu de peste 30 de televiziuni (un ba­zin de 45 de milioane de telespectatori) și patru stații radio în Bulgaria.

Mutarea lui Kellner, la pachet cu achiziția mai multor grupuri media de către antreprenori puternici din Cehia, a stârnit dezbateri aprinse pe tema controlului asupra presei.

PPF a negat orice presiune politică în realizarea acestei tranzacții. „Vrem să folosim sinergiile dintre crearea de conținut media și difuzarea acestuia, moti­vația noastră este dezvoltarea sectoarelor telecom și media. CME funcționează foarte bine și nu anticipez nicio acțiune de intervenție în managementul său“, declara Kellner.

În plus, din 2014, grupul PPF deține pachetul majoritar al operatorului telecom O2. De asemenea, în anul 2018 a închis o tranzacție de 2,8 miliarde de euro în care a achiziționat operațiunile telecom din Unga­ria, Bulgaria, Muntenegru și Serbia ale norvegie­nilor de la Telenor.

Revenind la TV Nova și CME, aceste două entități marchează în continuare profituri semnificative ce pot fi atractive și pentru cineva care nu este interesat de dimensiunea politică a tranzacției. În orice caz, există toate premisele, luând în considerare apro­pierea lui Kellner de fostul președinte ceh, Václav Klaus, ca TV Nova să tindă să devină un soi de plat­formă media conservatoare, un fel de Fox News ceh.

Cert este că linia edi­torială actuală a acestui post de televiziune este favorabilă celor mai importanți doi politicieni ai țării – preșe­dintele Miloš Zeman și pre­mierul Andrej Babiš (și el unul dintre cei mai bo­gați oameni din Cehia, cu o avere evaluată anul trecut de Forbes la 3,2 miliarde de dolari). Iar cei doi politicieni nu ra­tează nicio ocazie pentru a critica presa de opoziție din Cehia.

Legături politice

Dintre bogații Cehiei, lui Kellner i-a plăcut să influențeze politicul din culise – cum a fost de pildă presingul pentru mai bune relații între Cehia și China.

Public, a fost văzut o dată jucând hochei pe gheață și o dată la o conferință care celebra prietenia ceho-chi­neză. Foarte rar, a fost observat și la concursurile ecvestre de sări­turi ale fiicei sale Anna. În rest, nu voia să fie deloc văzut. Nu se remarca într-o mulțime, fiind mereu îm­bră­cat în blugi negri și cu un flanel pe el. A dat foarte puține interviuri presei, nu a văzut vreun motiv să o facă.

A rămas foarte atent cu ieșirile publice și când, după criza financiară globală din perioada 2008-2014, a început să fie mai activ în Cehia cu investițiile. Deși spunea adesea cât de mult îi place Cehia, sau cum a formulat într-unul din rarele interviuri, „trăiesc aici, unde pădurea mi­roase pur și simplu altfel“, charismaticul Petr Kellner a fost ani la rând destul de puțin interesat de țara sa natală. Sau, cel puțin, așa se vedea din afară.

Se bănuiește că influența lui Kellner asupra politicii și societății cehe a fost imensă, dar a rămas ascunsă. Din păcate, după moartea lui, în urmă nu rămâne o moș­tenire de tip „Bat’a“ (un alt simbol al businessului din Cehia, Tomáš Bat’a, decedat tot la 56 de ani), pentru că în Cehia se știu foarte puține despre el. Rămân un mister și el, și moștenirea lui.

Viitorul Grupului PPF

Dacă politicienii de vârf din Cehia, pre­cum președintele Miloš Zeman sau premierul Andrej Babiš, și-au exprimat condoleanțele la aflarea veștii despre decesul lui Kellner, investitorii și analiștii economici se întreabă firesc ce urmează pentru gigantul PPF, mai ales că familia nu era foarte im­pli­cată în businessul de zi cu zi.

Știm însă clar că, din toată moștenirea lui Kellner, cel mai vizibil rămâne faptul că, prin grupul PPF, Praga joacă azi în meciurile economiei globale. Și nu doar pentru bani, ci și pentru că a existat o oportunitate, iar Kellner s-a bucurat de ea într-un mod grandios, comen­tează într-un editorial redactorul-șef al ediției de limbă cehă a revistei Forbes. Și asta, chiar dacă (sau poate tocmai pentru că) PPF a fost condus ca un business de familie, în ciuda dimensiunilor grupului. În plus, Kellner nu a avut niciodată o problemă să asculte idei de business ambițioase îmbrăcat în pantaloni de trening la el acasă în living.

Cel mai bogat ceh a pus bazele imperiului său de afaceri în creativa și lipsita de scrupule perioadă a Cehiei anilor ’90. Ca mulți oameni de afaceri cehi, a crescut din procesul de privatizare ce a urmat căderii comunismului.

În ultimii 20 de ani a reușit însă ce alții nu au izbutit niciodată – să ducă la un alt nivel businessul local și să facă din PPF una dintre cele mai puternice cor­porații ale lumii, unul dintre cele mai eficiente grupuri financiare din Europa, cu sute de mii de angajați la ni­vel global. Astăzi, PPF este dovada că o companie globală de suc­ces poate fi construită și în Europa Cen­trală, nu doar în Olanda sau în Statele Unite ale Ame­ricii.

„Știm că orice criză este deopotrivă și o oportunitate, iar problemele sunt pentru a fi înfruntate și rezolvate. Viața este cum o facem, este ce le aduce munca noastră celorlalți. Rezultatele reale, tangibile, lăsate în urmă ne indică și ce urmează“, nota Kellner în deschiderea raportului anual din 2019.

Ce mai făcea cu banii

Potrivit Bloomberg, Kellner era creditat cu o avere de 15,7 miliarde de dolari în 2020, iar potrivit Forbes – de 17,5 miliarde de dolari.

  • ULTIMA AFACERE. Moartea lui Kellner lasă și o tranzacție nefinalizată – PPF era pe punctul să preia Moneta Money Bank și lua în calcul vânzarea unui pachet minoritar din CETIN. Potrivit cotidianului ceh Hospodarske Noviny, Kateřina Jirásková, chief financial officer (CFO) al grupului PPF, a anunțat că speră ca tran­zac­ția cu Moneta să-și urmeze cursul (mai sunt de pus la punct aspecte tehnice).
  • FILANTROP & MECENA. Împreună cu soția sa, Renáta, a fondat Fundația Kellner Family, care a donat până acum milioane de euro către cauze educaționale, cultu­rale și medicale. A fost printre primii care au donat masiv din avere pentru proiecte sociale – școala Open Gate este unul dintre aceste proiecte. A fost un colecționar de artă și un mecena (a ajutat constant teatrul Jára Cimrman).

Acest articol a apărut în numărul 113 al Revistei NewMoney

FOTO: Getty/Vali Ivan

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.