Cine este „vânătorul de talente” care a creat și vândut primul ceas inteligent românesc?

Florel Manu 18/03/2019 | 12:18 Special
Cine este „vânătorul de talente” care a creat și vândut primul ceas inteligent românesc?

Andrei Pitiș a dobândit notorietate în 2017, odată cu vânzarea Vector Watch către Fitbit. Ce înseamnă acest nume, dincolo de povestea ceasului inteligent? 

Acest articol a apărut în numărul 61 (18 – 31 martie 2019) al revistei NewMoney

Sâmbătă, 2 martie 2019, Biblioteca Centrală a Poli­­teh­­nicii din București. Peste 200 de tineri care re­­pre­­zintă cele 65 de echipe participante la pre-acceleratorul de startup-uri, Innovation Labs, aș­­teap­­tă să intre în competiție. După circa 30 de ore de emoții și prezentări curajoase ale proiecte­­lor de business în domeniul tehnologiei, 23 de ech­­i­­pe au fost acceptate în eta­­pa de zece săptă­­mâni a programului de dezvol­­tare și mentorat al Innovation Labs. Ulterior, numărul echipelor a ajuns la 70, după ce în centre universitare din țară ca Iași, Ti­­mi­­șoara, Cluj au avut loc com­­petiții ase­mă­­­nă­toare celei din București. Emo­­ții­­le vor continua până pe 20 mai, când echi­­pele își vor sus­ține pro­­iectele în fața unor posibili investitori ori re­pre­­­zen­­tanți ai unor companii dis­puse să finan­­­țeze idei și start­­up-uri din IT.

Este cea de-a șasea ediție a unui proiect demarat în 2013, prin intermediul căruia mediul de business și educațional le oferă studenților posibilitatea de a intra în antreprenoriat încă din anii terminali ai facultății. Innovation Labs este însă și o poveste bazată pe experiența unui investitor în tehnologie care în urmă cu șase ani își dorea să investească în startup-uri din România. Mai trebuia însă să le și găsească.

A FOST ODATĂ ÎN AMERICA. Andrei Pitiș are 46 de ani și a absolvit în 1996 Facultatea de Au­­to­­ma­­ti­­că și Calculatoare a Universității Poli­­teh­­nica din Bu­­curești. A început să lucreze încă din fa­­cultate pen­­tru mari companii din IT, iar ulterior a fondat Vector Watch, startup-ul care a dezvoltat primul ceas inteligent românesc, preluat în 2017 de ameri­­ca­­nii de la FitBit într-o tranzacție estimată la circa 15 milioane de dolari. Însă, într-o formă sau alta, toa­­te drumurile din bu­­siness ale lui Pitiș au dus că­­tre Innovation Labs.

Încă din facultate, Andrei Pi­­tiș a încercat să se finanțeze sin­gur. A început ca programator, lucrând pe proiecte punctuale pen­­tru diferite companii ro­­mâ­­nești și americane. În pa­­ralel, a devenit contributor Li­­nux. „Ches­­­­tia asta mi-a adus o re­­cu­­noaștere internațională“, spune el. În 1996, după termi­na­rea studiilor, a început să se uite mai serios către Statele Unite și a de­­venit cofondator al unui start­­up în Silicon Valley, alături de un român și de un ame­­rican.

„Fizic, am ajuns în Statele Uni­­te abia în 1997 și atunci am început să iau legătura cu lumea de startup-uri americane, care începea să se dezvolte în Silicon Valley încă din 1996“, își amintește Pitiș. A fost momentul în care a început să învețe mecanismele din spatele fenomenului Silicon Valley, gândindu-se permanent cum ar putea fi aplicat sistemul de acolo și la noi.

În același timp, în țară, a fost unul dintre membrii echipei care a dezvoltat RoEduNet, un program ce avea ca scop dezvoltarea unei rețele care să asigure servicii de comunicaţii de date pentru instituţiile de cercetare şi academice de toate gra­dele din România.

În 2000, a deschis în România o filială a Auc­­tion­­watch, un startup ale cărui baze le-a pus tot în Silicon Valley, devenit între timp Vendio, care oferea diverse servicii pentru vânzătorii de pe eBay. În 2004, s-a retras din compania fondată în Silicon Valley, iar un an mai târziu, a început să conducă operațiunile din România ale companiei americane Ixia, specializată în sisteme de testare a perfor­man­­țelor rețelelor. A rămas aici până în 2010, timp în care numărul de angajați a crescut de la 30 la 250. „În 2010, am plecat să investesc în startup-uri și am văzut că nu găsesc startup-uri“, spune acum, cu sinceritate, Andrei Pitiș. A în­cercat, în schimb, să facă pe cont propriu ceva și a deschis o firmă care făcea tehnologie pentru comunicații, dar nu a rezistat pe piață.

Vânătoarea de startup-uri. N-a renunțat însă la ideea de a se implica în startup-uri ca business angel și a început să participe la diferite con­ferințe și evenimente pentru a înțelege ce este greșit în „ecosistemul“ românesc de startup-uri. O primă concluzie a fost că sunt prea puțini oameni care încearcă să pornească o afacere pe cont propriu. Inițial, a crezut că nu există suficienți bani în piață. Așa că a fost cofondator al TechAngels, o rețea de business angels prin intermediul căreia an­treprenorii își pot prezenta proiectele și pot obține finanțare, inițiativă pornită alături de oamenii de afaceri Radu Georgescu și Bogdan Iordache.

Când au existat banii, a constatat că „majoritatea oamenilor tehnici buni care pot să facă și chiar să execute un plan de business se angajau și plecau afară“. O concluzie și o realitate care l-au în­dreptat către modelele antreprenoriale din Sta­tele Unite, Israel și Germania, construite pe accele­ratoare și pre-acceleratoare de startup-uri.

Mai mult, a înțeles că în modelul american și în cel israelian traseul unui absolvent de facultate nu este doar către un simplu job, ci și către un star­­tup. Și atunci și-a îndreptat atenția către sistemul de învățământ superior de la noi. În acea pe­ri­oadă, avea niște cursuri la Facultatea de Auto­matică și Calculatoare de la Politehnica din Bucu­rești, în calitate de profesor asociat. Aici, a apelat și la ajutorul profesorului Răzvan Rughiniș, alături de care a decis să pună bazele unui pre-ac­­ce­­le­rator de startup-uri.

Această idee a fost validată în 2011, când cei doi au lansat programul Ixia HiTech Business Challenge. Fosta companie condusă de Pitiș a acordat suportul material pentru ideea celor doi. „Andrei a obținut un buget de 25.000 de dolari pe care am decis să îl dăm echipei care poate con­vinge că produsul ei digital se poate transforma în afacere“, completează Răzvan Rughiniș.

Fenomenul Clever Taxi. Și așa a început totul. O comisie din care au făcut parte cei doi, dar și alți oameni din mediul antreprenorial și edu­ca­­țio­­nal a trecut la jurizarea a două proiecte. Câș­tigător a fost Talentbuddy, dezvoltat de stu­­den­­­ții de atunci Vlad Berteanu și Andrei Soare, cei doi avându-l ca mentor pe Octav Druță, cofondator al afacerii. Talentbuddy era o platformă in­­te­­rac­­tivă pentru programare care-i ajuta pe studenți să se pre­­gătească pentru interviuri în căutarea unui loc de muncă. În prima fază, Talentbuddy oferea cursuri pentru 14 limbaje de programare, iar ulterior a dez­­voltat și alte cursuri.

Startup-ul a primit cei 25.000 de dolari, iar în 2013 era deja structurat ca o companie. În 2016, Talentbuddy era preluată de Udemy, liderul mondial în domeniul cursurilor online, cu peste 10 mi­lioane de studenți care învață 40.000 de cursuri în 190 de țări. Valoarea tranzacției nu a fost făcută publică.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.
m