Cine este antreprenorul care a realizat un manual de business pe baza greșelilor pe care le-a făcut în afaceri

Florel Manu 19/12/2019 | 15:16 Oameni
Cine este antreprenorul care a realizat un manual de business pe baza greșelilor pe care le-a făcut în afaceri

Dragoș Panait a intrat în afaceri fă­când greșeală după greșeală. După ce a găsit traseul corect, s-a gândit că poate face un business din a-i învăța pe alții cum să nu greșească.

În apropierea Pieței Centrale din Buzău, pe Bulevardul Unirii, se află Moro Coffee & Juice, o cafenea a tânărului antrepre­nor Mădălin Moroianu (33 de ani), de profesie economist. A lucrat în timpul fa­cultății și al masteratului în domeniul bancar, iar după studii a pornit vreme de doi ani într-un „work and travel“ în jurul lumii, pe un vas de croazieră.

„Am lucrat în aria ospitalității, interacționând cu foarte mulți oameni din diferite zone geografice și diferite culturi, și am învă­țat extrem de multe din experiențele lor“, spune Mădălin Moroianu, recunos­când că până atunci a interacționat cu domeniul HoReCa doar în calitate de consumator.

După experiența dobândită la prima mână, a decis să înceapă împreună cu soția sa un business de nișă și astfel a apărut Moro Coffee & Juice, un coffee shop gândit ca o experiență nouă în ceea ce privește consumul de cafea și al sucurilor proaspete din fructe și legume. Ideea a prins, iar anul acesta a decis să extindă linia de business și să deschidă un nou local, cu un concept de bucătărie bazat pe două linii principale: preparate specifice pentru micul dejun și burgeri.

Obișnuit cu modelul inițial de business, Mădălin Moroianu a hotărât să nu riște cu lansarea noii afaceri și s-a adresat unei companii de consultanță în HoReCa. Astfel a ajuns la Dragoș Panait (33 de ani), proprietar al restaurantului Red Angus, din centrul istoric al Bucureștiului, și al busi­nessului Next Root Management Systems, o companie de consultanță pentru cei care vor să deschidă restaurante sau hoteluri.

Cu o experiență de peste 15 ani în domeniul hotelier și al restaurantelor, Panait deține alături de familie hotelurile Class (București) și Casa Hrisicos (Constanța).

Afacere dincolo de prieteni

Businessul lui Mădălin Moroianu nu este singurul consiliat de Dragoș Panait, care crede că deschiderea unui local cu bur­geri în Buzău este o adevărată provocare. „Am rămas surprinși de ceea ce vor să facă. Cred că am modificat meniul de cel puțin cinci-șase ori“, spune acesta, expli­când că în orice afacere din zona HoReCa e esențial modul în care o pornești. Și cum localul lui Mădălin Moroianu urma să fie inaugurat până de Crăciun, Dragoș Panait a luat în calcul inclusiv modul în care vor fi aranjate farfuriile pentru acest concept.

De curând, a consiliat alți antreprenori în București, tot pe un business de nișă, un local cu aer hipsteresc, „ușor rebel“, cum îl definește Dragoș Panait. „Au vrut să arate ca o stație de autobuz“, spune Panait, care le-a sugerat antreprenorilor să introducă în decor elementele de mobilier care se găsesc în astfel de locuri, inclusiv băncuțe, un semafor sau semne care indică o stație pentru transportul în comun.

Panait a început să ofere consultanță în domeniul HoReCa încă de anul trecut, însă abia din această vară și-a făcut pu­blic businessul, până acum lucrând doar pentru prietenii care i-au cerut ajutor. Ideea de a consilia și alți antreprenori care vor să lanseze o afacere în industria ospita­lității a venit pe fondul miș­cărilor din piață.

„Undeva la șase din zece restaurante se închid încă din primul an de funcționare“, spune Panait, explicând că acest lucru se întâmplă pentru că mulți antreprenori încep un astfel de busi­ness, inițial din pasiune sau pentru prieteni.

Experiența Red Angus

Pe acest te­ren își intră în rol Dragoș Panait, care spune că, plecând de la greșelile pe care le-a făcut începând cu 2010, când a des­chis Red Angus, a decis să realizeze un ma­­nual operațional după care să coordoneze afacerea. În unele situații, rămâne în restaurant, alături de antreprenorii pe care îi consiliază, până când businessul începe să funcționeze. În plus, îi ajută să facă economii.

„Dacă vin la noi clienții și spun că au 100.000 de euro pentru echipamente, noi reușim să îi facem să chel­tuiască 50.000 de euro“, spune Panait, cu precizarea că, la deschiderea afacerii, cum­pără doar echipamentul strict necesar, urmând ca din rulajul ulterior să acopere și restul.

Strategia a funcționat în propriul business și a însemnat pentru Red Angus o cifră de afaceri de circa 650.000 de euro. Aproape un milion de euro vin din opera­rea serviciilor hoteliere, în vreme ce Next Root Management Systems i-a adus în cele câteva luni de activitate venituri de circa 60.000 de euro. Filosofia de business a lui Dragoș Panait este una extrem de simplă – afacerea trebuie crescută atât timp cât poate fi controlată în familie.

Principalul său business, restaurantul Red Angus, deschis în zona istorică a Capitalei, a apărut în urmă cu nouă ani. Lucrurile nu au mers așa cum trebuie de la început, cu toate că mâncarea era bună. „Primul an a fost cel mai dificil“, spune antreprenorul, mai ales că în acea perioadă încă se simțeau efectele crizei. Totuși, s-a gândit să nu schimbe nimic din linia de business și să păstreze conceptul, mizând totul pe constanță.

În timp, Red Angus a ajuns să fie căutat de clienți cu vârsta de peste 30-35 de ani, predominant bărbați. „Majoritatea rezer­vărilor le fac însă femeile“, spune antreprenorul, zâmbind. Cea mai mare parte a meselor sunt rezervate pentru întâlniri de business, dar există și momente din zi când rezervările sunt făcute de familii cu copii. „Am instalat inclusiv un pinball și darts“, adaugă Dragoș Panait.

Diversificarea, obligatorie

Businessul a fost pus din nou la încercare, anul trecut, când a fost nevoit să închidă terasa restaurantului, din cauza lucrărilor de restaurare a Palatului Voievodal Curtea Veche, aflat în imediata apropiere. Pentru a suplini încasările pe care le pierdea pe timp de vară, a trecut la o redefi­nire a propriului business. Astfel, a des­chis o nouă linie de business pentru zona de catering și a achiziționat un food truck pentru a participa la evenimente de tip street food. În cele două cazuri, la nivel de servicii și meniu, a fost păstrat standardul restaurantului, fără niciun fel de schimbări.

Prin prisma propriei experiențe, spune că recomandă aceste linii de business și celor care îi cer ajutorul pentru a deschide un restaurant, argumentând că în­casările din catering și din street food au acoperit pierderile cauzate de închiderea terasei.

De altfel, recent, a început să importe inclusiv rulote, pentru a le oferi celor care vor să intre în zona de street food. „Este un model de business convenabil“, adaugă Panait. De asemenea, spune el, pe zona de street food nu există cheltuieli de chirie. Și chiar dacă unele marje de câștig sunt mai mici, profiturile bune vin din vo­lume mai mari. Și evenimentele din stradă sunt în creștere, mai spune antrepreno­rul, care în 2019 a inventariat 84 de fes­tivaluri de profil, dublu față de anul pre­cedent.

Pentru perioada ce urmează, Panait va continua să dezvolte zona de consultanță, pentru că segmentul HoReCa, chiar dacă este un domeniu destul de aglomerat, încă atrage mulți antreprenori. Iar gre­șe­lile inerente pot fi de acum evitate. Reguli există.

Acest articol a apărut în numărul 80 (16 decembrie – 5 ianuarie 2020) al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.