Cine ar putea fi succesorul lui Tim Cook la șefia Apple

Mimi Noel 30/08/2019 | 10:29 Global
Cine ar putea fi succesorul lui Tim Cook la șefia Apple

Directorul de operațiuni al companiei Apple, Jeff Williams, se profilează, deloc surprinzător, drept succesorul actualului CEO, Tim Cook, cu care se și aseamănă izbitor ca stil de management. Chiar dacă a fost crescut să-i ia locul lui Cook, sunt puține șanse ca asta să se întâmple prea curând.

Acest articol a apărut în numărul 72 (26 august – 8 septembrie 2019) al revistei NewMoney

După ce luna trecută Apple anunța iminenta plecare a directorului de design, Jony Ive, în atenția presei a ajuns un nume destul de puțin cunoscut în spațiul public – este vorba de directorul de ope­ra­țiuni (COO), Jeff Williams, care a pre­luat și conducerea legendarului studio de design. Cu noua atribuție în fișa postului, Williams devine practic a doua persoană importantă din Apple și, se pare, moștenitorul lui Tim Cook în func­ția de CEO. Intră, de altfel, foarte bine în matricea lui Cook – este adept al eficien­ței și chiar temperamental ca Steve Jobs, vizionarul predecesor al lui Cook.

Câțiva colegi care au fost dispuși să vorbească sub rezerva anonimatului, dat fiind că nu sunt autorizați să o facă în spa­țiul public, au spus că, în mandatul său de director operațional (fostă poziție și a lui Cook), Williams s-a remarcat ca lider modest, disciplinat și exigent.

Obișnuit să negocieze cu furnizorii, să coordoneze inclusiv livrările în toată lu­mea a sute de milioane de dispozitive pe an de la fabricile din China, Williams a fost mult mai aproape de dezvolta­rea de produse decât era Cook, mai spun aceștia. Williams participă la recenziile săp­tămânale de produse și urmărește evo­luția designului industrial, apoi îl pune la curent pe Cook pentru validarea finală. A fost principalul coordonator al proiectului Apple Watch până la lansarea pe piață a acestuia.

În interiorul companiei, Williams era văz­ut drept candidatul cu șansele cele mai mari să fie următorul director de design, chiar cu mult înainte de plecarea lui Ive.

„O COMPANIE DE OPERAȚIUNI“. Totuși, ascensiunea lui Williams a sporit temerile privind capacitatea companiei de a reuși să iasă din ceea ce în afară este per­cepută drept o autosuficiență. În mandatul lui Cook, Apple și-a dublat valoarea de piață, depășind ușor pragul de 1.000 de miliarde de dolari. Cu toate acestea, după o peri­oadă de creșteri uluitoare, vânzările de telefoane mobile iPhone s-au plafonat. Smartphone-urile au reprezentat mai me­reu cam două treimi din veniturile compa­niei, iar Apple s-a zbătut să facă față con­­curenței în piețe cu creștere rapidă pre­cum China și India.

De când a fost salvată de la faliment, la sfârșitul lui 1990, Apple s-a mândrit cu conceperea unor produse scumpe, pe care a reușit să le vândă pe segmentul de masă. De la bun început, piesa de rezistență a fost designul, iar acesta s-a aflat în centrul culturii companiei. Ive a fost considerat de mulți drept „ultimul mohican“ în materie de genialitate, când vine vorba de design la standardele impuse de Steve Jobs. Și singurul care să aibă și puteri executive.

Când Cook a prins a opta aniversare în postul de CEO la Apple, echipa de opera­țiuni tocmai își consolida ascendentul asupra diviziei de dezvoltare. Cu toate acestea, Cook nu pare să se retragă în viitorul apropiat, iar mutarea lui Williams în prima linie reprezintă un pariu pe termen lung pe acest model de business, cred foști și actuali angajați. „Jeff înseamnă 95% opera­țiuni și 5% produs. Apple a devenit o companie de operațiuni“, spune cineva apropiat.

Nu este nevoie în mod necesar de un CEO vizionar la Apple, atât timp cât există în companie un vizionar cu care CEO-ul poate colabora“, spune Michael Gartenberg, fost director de marketing. „Tim Cook l-a avut pe Jony Ive. Întrebarea este: cu Ive plecat, cine va fi vizio­na­rul care să îndrepte compania către ur­mătorul produs capabil să dea lovitura?“

ASCENSIUNEA. Asemenea lui Cook, Williams a crescut în America de Sud, are un MBA la Universitatea Duke și a lucrat ani buni la IBM, înainte de a se angaja la Apple în anii ’90. A început în 1998, ca director de achiziții, și a parcurs mai multe paliere ie­rar­hice până în 2010, când a devenit vice­președinte de operațiuni.

În 2013, a preluat conducerea echipei care avea să dezvolte Apple Watch, iar în 2015 a luat pentru prima dată cuvântul la evenimentul de lansare a unui produs Apple. La finalul aceluiași an, era numit director de operațiuni.

În poziția actuală, responsabilitățile lui Williams au fost destul de largi, chiar și înainte de a prelua echipele de design hard­ware și software. Pe lângă coordo­narea proiectului Apple Watch, a monitori­zat îndeaproape tot lanțul de aprovizio­nare, sursa materialelor folosite, cerceta­rea în domeniul medical etc.

Pasionat de mersul pe bicicletă, Williams are un program care începe la 7 di­mineața și se termină târziu, în noapte. Cel mai important test al carierei sale de până acum a fost Apple Watch. Cu luni înainte de lansarea oficială în 2015, unii angajați care testau produsul au avut reacții alergice la tipul de nichel folosit pentru car­casă. Fără să ezite, Williams a rebutat toate ceasurile produse și a dispus organi­zarea unei linii separate de manufacturare, cu un tip diferit de nichel.

Comparat cu iPhone sau cu iPad, Apple Watch nu a fost un succes din prima, iar modelul inițial era lent și nu avea multe aplicații care ar fi trebuit să fie incluse. Pe măsură ce partea de hardware și cea de software s-au îmbunătățit, Apple a început încet-încet să domine segmentul ceasurilor pentru fitness cu conexiune la internet, având o cotă de piață de peste jumătate din volumul total de vânzări înregistrate anul trecut, potrivit datelor firmei de con­sul­tanță Strategy Analytics.

În prezent, Williams coordonează dezvoltarea tuturor produselor hardware de la Apple și pentru asta are întâlniri săptă­mâ­nale de evaluare. Pe lângă experiența cu Apple Watch, Williams a monitorizat, o scurtă perioadă, și echipa de dispozitive mobile din cadrul companiei, în urmă cu zece ani.

Un fost director de la Apple spune că nu se teme atât pentru capacitatea lui Williams de a implementa idei venite de la echipa de design, cât pentru directorii care îi raportează.

În afara jobului, Williams merge adesea la casa de vacanță a familiei din Aptos (California), situată la 45 de minute de mers cu mașina de sediul companiei. Mai apare la câte o gală din San Francisco, la braț cu soția lui, Melissa.

Pentru acționarii care se uită temători spre viitor, aparițiile taciturne ale lui Williams și lipsa lui de intuiție în materie de design nu prea le inspiră mult entuziasm. Din companie, Williams e cel mai aproape ca tipologie de Tim Cook și chiar un pic mai mult.

„Așadar, dacă cineva crede că Tim a fă­cut o treabă bună, atunci și Williams este alegerea bună“, spune un fost director de la Apple.

Democratizarea luxului

De când a scăpat de faliment, la sfârșitul lui 1990, Apple s-a mândrit cu conceperea unor produse scumpe pe care a reu­­șit să le vândă pe segmentul de masă.

  • Furnizor. Sir Jony Ive, fostul director de design de la Apple, pu­­­­ne bazele unei companii independente de design, care va fi furnizor de servicii pentru Apple.
  • Începutul. Apple revoluționa industria tehnologiei personale odată cu lansarea computerului Macintosh în 1984. Azi, Apple este lider în materie de inovație, cu produse precum iPhone, iPad, Mac, Apple Watch sau Apple TV. Cu cele patru platforme software – iOS, macOS, watchOS și tvOS – și cu peste 100.000 de angajați, Apple a ajuns la o capitali­zare de piață de peste 1.000 de miliarde de dolari.

Articol preluat din BloombergBusinessweek

de Mark Gurman,  adaptare de Mimi Noel

FOTO: Getty

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.