Care va fi strategia Cetelem, după ce se va transforma din IFN în bancă

Alexandra Pele 09/02/2018 | 13:19 Financiar
Care va fi strategia Cetelem, după ce se va transforma din IFN în bancă

Cetelem se pregătește să joace într-o nouă ligă, a băncilor. Strategia nu pare însă să fie cu mult diferită de cea a IFN-ului Cetelem și se învârte în jurul pro­dusului-vedetă creditul de nevoi personale.

Acest articol a apărut în numărul 33 (5-18 februarie) al revistei NewMoney

Cetelem va deveni bancă de la 1 martie, în urma fuziunii cu BNP Paribas Personal Finance, divizia de B2C a celei mai mari bănci din Franța. Operațiunea de transformare a IFN-ului a început în urmă cu un an–un an și jumătate și va propulsa liderul pieței de credite de consum în concurență directă cu cele peste 30 de bănci din România.

Procesul în sine este mai mult unul administrativ și vine ca urmare a deciziei grupului de a-și optimiza operațiunile din regiune. Transformări similare au loc în Cehia, Slovacia, Austria, Ungaria și Bul­­garia, iar toate băncile nou-formate sunt subsidiare, ceea ce înseamnă că sunt reglementate de banca centrală din Franța.

Această simplificare, dată de faptul că toate entitățile noi vor trebui să joace după regulile unui singur reglementator, a surclasat dezavantajele trecerii de la sectorul IFN la cel bancar, cu toate că cel din urmă este mai puternic reglementat. „Operăm ca bancă în multe țări. Suntem obișnuiți cu reglementările bancare și, sincer vorbind, salutăm reglementările. Fac parte din joc și din regulile businessului. Astăzi, dacă ești IFN sau dacă ești bancă, nu e cu mult diferit din acest punct de vedere“, spune Bruno Leroux, CEO Cetelem România, într-un interviu pentru NewMoney.

De altfel, BNR a înăsprit recent ce­rin­țele pe care trebuie să le îndepli­nească IFN-urile, argumentând că acestea atrag fonduri de la bănci și dacă în­tâm­pină dificultăți în restituirea lor pot crea pro­bleme în sistem. Chiar și așa, regulile sunt mai dure pentru instituțiile financiare care atrag depozite de la populație.

Cât despre ambițiile noii bănci, Leroux spune că aceasta nu își propune să ajun­gă în fruntea clasamentului local, ci să continue pe direcția construită de IFN, de finanțare a persoanelor fizice. „Ambiția noastră nu este să devenim bancă uni­ver­sală. Modelul va fi de B2C“, spune CEO-ul. Prin urmare, banca se va concentra pe produsele deja existente în portofoliu. Deși Leroux nu exclude schim­bări de strategie pe viitor, deo­cam­dată, noua bancă nu va finanța sectorul corporate sau IMM, iar pe segmentul de persoane fizice va continua să ofere produse de creditare de nevoi personale, credite mai mari, cum ar fi cele ipotecare, nefiind în plan pe termen scurt și mediu.

COMPETIȚIE. În ciuda faptului că a func­ționat ca un IFN, Cetelem era deja în com­petiție cu băncile locale, având do­bânzi similare, cu toate că nebancarele acordă, în general, credite ceva mai scumpe, spune Leroux. Costurile medii ale împrumuturilor sunt de 7-8%, toate produsele având dobânzi fixe. „Astăzi suntem în competiție cu băncile, în ciuda faptului că suntem IFN“, comentează șeful Cetelem.

În perioada următoare, noua bancă va investi în digitalizare, în linie cu strategia grupului, dar nu va ignora nici caracte­risticile pieței locale, și anume că o mare parte a populației trăiește în mediul rural. „Ne adresăm tuturor românilor – atât celor digitalizați, cât și clienților tradițio­nali“, spune Leroux. Iar clienții tradițio­nali se așteaptă la o interacțiune directă cu personalul bancar.

În 2018, Cetelem plănuiește să își ex­tindă rețeaua de sucursale mici, din centre comerciale. IFN-ul operează totodată printr-o rețea de puncte de vânzare. Odată finalizată transformarea, noua entitate nu va viza dezvoltarea unor sucursale bancare tradiționale, un proces costisitor și de lungă durată.

În schimb, Cetelem se va concentra pe consolidarea parteneriatelor deja existente. În afară de creditele de nevoi personale, IFN-ul are în portofoliu carduri de credit cobranduite cu retaileri precum Flanco, Au­chan sau Dedeman.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.
← Close