Ce soluții au găsit agențiile de turism pentru a face posibile vacanțele în perioada pandemiei

Florel Manu 31/07/2020 | 10:45 Financiar
Ce soluții au găsit agențiile de turism pentru a face posibile vacanțele în perioada pandemiei

Lovită în plin de pandemie, industria tu­rismului trebuie să se reinventeze. Numai că opțiunile sunt puține deocamdată, când multe țări mențin restricțiile pentru cetățenii străini. În aceste condiții, care să fie variantele de avarie?

Cei mai mari tour operatori din România anunțau la începutul anului creșteri ale ci­frei de afaceri între 10% și peste 20%. Încă de la finalul sezonului trecut începuseră în forță campaniile de marketing pentru peri­oada de early booking, cu reduceri de peste 40% ale prețului de bază pentru un sejur. Și în perioada de iarnă, după săr­bători, vânzările au continuat să se men­țină la cote ridicate, cu cereri destul de mari pentru Turcia, Grecia și Spania.

A urmat însă Târgul de turism din fe­bruarie 2020, când numărul vizitatorilor a fost mai mic, iar vânzările din perioada acestui eveniment au fost mult mai mici de­cât la alte ediții. „Atunci s-au simțit pri­mele semne. Oamenii începuseră să vină cu măști, să stea un pic mai temători“, spu­ne Mădălina Balaiban (33 de ani), fondatoarea agenției de turism Hello Holidays, precizând că, după doar două săp­tă­mâni, vânzările s-au prăbușit și în agenție, urmând apoi o perioadă în care nimeni nu mai avea chef de călătorie. O perioadă în care toți spuneau: „Nimic nu va mai fi cum a fost“.

Dor de ducă

Odată cu relaxarea măsu­ri­lor de siguranță sanitară, cheful de a că­lători a revenit. Nu la nivelul din anii tre­cuți, însă telefoanele agențiilor de turism au început din nou să sune. Și nu pentru ca turiștii să ceară neapărat banii plătiți pe pachetele de vacanță, ci să vadă ce des­ti­nații sunt sigure și nu presupun obligativitatea ca la întoarcere să intre în izolare. „Când s-a anunțat că de pe 15 iunie se des­chid granițele în Grecia, lumea a dat năvală la cumpărat vacanțe în Grecia, cu transport individual“, spun reprezentanții agen­ției de turism Paralela 45, care așteaptă ca situația din Turcia să permită și organizarea de chartere. Și asta în condițiile în care din cei 245.000 de turiști care au mers anul trecut în Antalya, 25.000 au călătorit cu Paralela 45.

La rândul lor, cei de la Christian Tour precizează că primele ieșiri din țară ale ro­mânilor au fost cu transport individual și cu autocarul. Iar după 1 iulie, odată cu reluarea mai multor curse aeriene, au revenit și zboruri charter cu decolări de pe ae­ro­porturile din București, Cluj-Napoca și Timișoara. „Ne reluăm treptat activitatea, luând toate măsurile ce se impun, acesta fiind cel mai atipic sezon din cei 23 de ani de activitate“, explică într-un comunicat de presă proprietarul Christian Tour, Cristian Pandel, potrivit căruia, pe rutele externe, a crescut și interesul pentru Bulgaria.

Reprezentanții marilor agenții de turism spun la unison că turiștii români sunt inte­resați în momentul de față de destinații cât mai apropiate de casă, unde pot ajunge, de preferință, cu mașina personală. Însă marii tour operatori au în portofoliu și destinații gen Turcia, Egipt, Tunisia ori Tenerife, care se aflau printre preferințele turiștilor ro­mâni, dar care nu sunt încă operabile. Și asta fie pentru că sunt menținute măsurile sanitare, fie pentru că turiștii români care merg acolo sunt obligați să intre în izolare 14 zile la întoarcere.

Înapoi în România

În aceste condiții, cele mai sigure destinații – totodată, și cele mai căutate – rămân cele din România. Ma­joritatea agențiilor de turism și-au revizuit strategiile și au introdus în portofoliu des­ti­nații locale ori și-au suplimentat pache­tele de vacanță pe România. „Sunt mulți care vor să meargă în România. Și oamenii nu au apucat să-și consume voucherele de va­canță și trebuie să facă ceva cu ele pentru că li s-a prelungit valabilitatea“, deta­li­ază Denisa Oprea (35 de ani), directoare de marketing la Hello Holidays. Proprie­tara agenției, Mădălina Balaiban, preci­zează că pe destinațiile interne au început să fie căutate circuitele. De aceea, compania – care deține și o flotă de 12 autocare și 5 microbuze – a suplimentat pachetele de circuite pentru destinații ca Maramureș, Bucovina, Transilvania.

Cu o cifră de afaceri de 5,5 milioane de euro anul trecut, Hello Holidays a început anul în curs cu o creștere de aproximativ 15%, pe fondul înmulțirii cererilor pentru circuite în Europa, înlocuite acum cu desti­națiile interne. „Așa cum începuse, 2020 arăta ca un an al circuitelor“, adaugă Mă­dă­lina Balaiban. Antreprenoarea preci­zează că pandemia nu o face să renunțe la investiții și dă ca exemplu achiziția unui autocar nou chiar la sfârșitul lui iunie, în condițiile în care înainte de restricțiile de deplasare introduse în martie a mai cum­pă­rat și trei microbuze noi.

Pe acest fond al numărului mic de desti­nații disponibile, proprietarii agențiilor de turism caută soluții de menținere pe linia de plutire a businessurilor. Și asta chiar dacă măsurile sanitare și de distanțare impuse în urma pandemiei le cresc costurile de operare. Iar până la deblocarea destina­țiilor externe și reluarea charterelor către ele, turiștii care vor să călătorească au op­țiunea de a redescoperi România ca des­tinație de vacanță.

Pandemia din turism

Cu o pondere de 10% în PIB-ul global, turismul va fi una din industriile cele mai lovite de coronacriză.

  • Pierderi. Din cauza re­stric­­țiilor de circulație și a mă­surilor de izolare, turismul din Europa pierde circa un miliard de euro pe lună.
  • Concedieri. În plină pan­demie, grupul TUI a anunțat o reducere de personal de până la 8.000 de angajați, în încercarea de a reduce costurile cu 30%.
  • Efecte. Analiștii din turism spun că țările ale căror venituri depindeau în cea mai mare parte de industria ospitalității vor avea cel mai mult de suferit în urma acestei crize. Printre exemplele date de ei, Insulele Virgine Brita­nice, Aruba, Maldive, Seychelles, Macao, Antigua, Barbuda, Bahamas etc.
  • Prăbușire. Conform esti­mărilor făcute de World Travel and Tourism Council, industria turismului ar putea scădea la nivel mondial cu 80% comparativ cu 2019. În timpul crizei din 2009, scă­derea a fost de 4% față de anul precedent.

Acest articol a apărut în numărul 95 al revistei NewMoney.

FOTO: Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.