Ce se va întâmpla cu echipa care a pus umărul la crearea primului smartwatch românesc

Cristina Dobreanu 05/10/2017 | 17:35 Digital
Ce se va întâmpla cu echipa care a pus umărul la crearea primului smartwatch românesc

Acest articol apare în numărul 24 (25 septembrie – 8 octombrie) al revistei NewMoney

„În natură, nimic nu se pierde, nimic nu se câștigă, totul se transformă“, spunea părintele chimiei moderne, An­toine Lavoisier. Aceasta a fost și soarta producătorului de ceasuri inteligente Vector Watch, înghițit la începutul anului de gigantul american Fitbit. Ce rol va juca însă în noul context echipa care a pus umărul la crearea primului smart­watch cu rădăcini românești?

La unul dintre etajele celei mai noi clă­diri de birouri din Bucureşti, situată chiar în apropierea Pieţei Victoria, într-un open space generos, Andrei Pitiş, unul dintre cei trei fondatori ai Vector Watch, se pregăteşte pentru inaugurarea ofi­cială a centrului de cercetare şi dezvoltare pe care americanii de la Fitbit au decis să-l deschidă aici. În urmă cu aproape nouă luni, startup-ul Vector Watch intra în portofoliul producă­to­rului de brățări și ceasuri inteligente – o tranzacție de 15 milioane de dolari.

Un prim efect, producţia a fost oprită, iar partea de software precum şi echipa au fost preluate de americani. Pentru Vector Watch se încheia aventura, însă toate cele 30 de persoane care au stat în spatele proiectului au rămas să lucreze pentru Fitbit. Astăzi, centrul de cercetare şi dezvoltare de la Bucureşti, condus de acelaşi Andrei Pitiş, care este şi VP Engeneering, are o sută de an­­ga­jaţi şi cel puţin alte 20 de poziţii libere, de la firmware engineering, software development, product management, design până la poziții pentru spe­cialiști IT cu experiență, care să sus­țină dezvoltarea tehnică a produselor Fitbit la nivel global.

Acesta este cel mai mare centru de profil al companiei din Europa și al doilea după cel pe care Fitbit îl are în San Francisco. „Putem să absorbim câți oameni poate găsi Andrei (Pitiș, n.r.) împreună cu echipa sa“, spune Eric Friedman, fondator și CTO al companiei americane, cu ve­ni­turi anuale de peste două miliarde de dolari. Ajunși pentru prima dată în România, James Park și Eric Friedman, fondatorii Fitbit, au venit la București special pentru inaugurarea centrului.

La fel ca multe alte companii din industrie, americanii caută în România talentele de top. Pe plan local, industria IT ge­ne­rează circa 6% din PIB și oferă printre cele mai mari salarii pentru cei aproximativ 100.000-120.000 de angajați din domeniu. Chiar dacă cifrele par mai mult decât generoase pe hârtie, în realitate, pentru o companie care își dorește să îi aibă în echipă pe cei mai buni, lupta pentru ta­lente este acerbă. O spunea într-un interviu pentru NewMoney și Cris Radu, șeful centrului de cercetare și dezvoltare al Adobe România, cel mai mare pe care gigantul american îl are în regiunea EMEA. Potrivit acestuia, „vârfurile“ sunt greu de găsit în condițiile în care din cei aproximativ 120.000 de specialiști IT, doar jumă­tate sunt programatori, iar dintre aceștia doar circa 5% reprezintă talentele de top. Adică, în jur de 3.000 de oameni.

„Pentru a cuceri lumea cu produse, trebuie să investești în oameni“, admite James Park. Iar scopul celor o sută de teme­rari care au pornit în aventura Fitbit este (deocamdată) să creeze produse care „să impacteze milioane de oameni, nu zeci de mii ca până în prezent“.

SCURTUL DRUM CĂTRE VÂNZARE. Vector Watch a fost un fenomen încă de la început, iar în scurta sa viață (2014-2017) a primit finanțări de 12 milioane de dolari, potrivit portalului crunchbase.com, cel mai mare investitor fiind Gecad Ventures, fondul de investiții controlat de antreprenorul în serie Radu Georgescu.

Cu toate că era considerat un startup cu potențial de unicorn (care ar putea atinge o valoare de un miliard de dolari), reprezentanții Vector Watch nu au făcut niciodată public numărul exact al unită­ților vândute, precizând la un moment dat doar că ar fi vorba despre „zeci de mii“. Un scenariu vehiculat în piață a fost că smartwatch-ul românesc nu ar fi reușit să genereze vânzările așteptate și să intre astfel în elita giganților din domeniu – Sam­­sung, Apple, Lenovo (Motorola), Garmin, Fitbit sau Xiaomi. La nivel global, piața de smartwatch-uri a scăzut în 2016 cu aproape 8% față de 2015, cu aceeași Apple în poziția de lider incontestabil, arată studiile IDC. Aparent, noile tehnologii, cum ar fi conexiunea celulară, vor face ca smartwatch-urile să muște în continuare o felie importantă din întreaga categorie de dispozitive wearable (peste 50%).

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

← Close