Ce riscă România dacă datoria publică depășește 50% din PIB

Datoria publică va depăși în acest an pragul psihologic de 50% din produsul intern brut (PIB). Deși se va menține în limitele cerințelor europene, procentul ascunde o serie de riscuri pentru o țară precum România.
Cu pași rapizi, datoria publică a spart în ultimul an bariera de 50% din PIB, după o lungă perioadă în care s-a menținut sub pragul de 40%, fiind unul dintre puținii indicatori care plasau România într-o zonă confortabilă la nivel european, departe de cerințele Maastricht, care impun un nivel de maximum 60% din PIB. La sfârșitul lunii aprilie, datoria publică se ridica la 526,7 miliarde de lei, echivalentul a 49,9% din PIB, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanțelor. Spre comparație, la finele anului 2019, aceasta era de doar 35,3% din PIB.
Evoluția este o consecință directă a pandemiei de COVID-19, care a dus la explozia deficitului bugetar, ca urmare a scăderii încasărilor generate de problemele cu care s-a confruntat mediul de afaceri și a creșterii cheltuielilor pentru rezolvarea nevoilor sanitare.
Doar în 2020, diferența dintre ce a colectat statul și ce a cheltuit a fost de peste 100 de miliarde de lei, echivalentul a aproape 10% din PIB, un deficit istoric nemaiîntâlnit nici măcar în criza de acum mai bine de un deceniu, care a dus la rândul său la o creștere semnificativă a datoriei publice, de peste 20 de puncte procentuale din PIB în perioada 2008-2011.
Întrebat despre evoluția acestui indicator, guvernatorul Băncii Naționale a României (BNR), Mugur Isărescu, declara recent că nu este îngrijorat, dar că recomandă o corecție graduală după depășirea acestui moment economic delicat. „O datorie publică cât mai mică este în avantajul țării din punct de vedere al inflației, al stabilității financiare. Dar având în vedere nevoia de resurse, și interne, și externe, creșterea datoriei nu este o excepție, dimpotrivă, cam asta este regula la nivelul Uniunii Europene. Noi ne situăm în partea de jos. Până la 60%, nu văd probleme majore pentru România“, a declarat guvernatorul BNR.
Prag critic
În 2015, o analiză publicată de experții băncii centrale în raportul anual privind stabilitatea financiară atrăgea atenția că pragul critic al datoriei publice din România ar fi cuprins între 40 și 45% din PIB. Peste acest nivel, notau ei, probabilitatea de recesiune crește la peste 50%. „Sustenabilitatea datoriei publice trebuie evaluată din cel puțin patru perspective: dimensiunea acesteia, maturitatea reziduală, costul de finanțare și structura bazei de investitori“, punctau ei.
Nu există un prag unic privind sustenabilitatea datoriei publice, susțin autorii analizei, fiecare stat având propriile particularități. Țările emergente precum România au de regulă un prag de sustenabilitate mai mic decât statele dezvoltate, pentru că nu sunt emitente de monedă de rezervă, unele au grad important de dolarizare/euroizare, precum și o capacitate mai redusă a statului de colectare a veniturilor. Capacitatea de a se împrumuta a țărilor dezvoltate este superioară țărilor emergente, iar marja de manevră mai mare.
Revenind la situația României, specialiștii BNR notau că, deși datoria publică crescuse în 2015, această majorare a fost însoțită de o întărire a indicatorilor de sustenabilitate. „Maturitatea reziduală medie a crescut, costurile cu dobânzile s-au redus, iar baza de investitori în titluri de stat s-a diversificat. Prin urmare, profilul sustenabilității datoriei publice s-a îmbunătățit în ultimii ani, contrabalansând majorarea datoriei publice“, explicau ei. Această tendință s-a menținut în anii următori, România reușind să beneficieze de costuri de finanțare extrem de reduse, ca urmare a contextului monetar global, precum și de diversificarea bazei de investitori, în special ca urmare a emisiunilor externe de succes realizate în ultimii ani.
„Proiectat să crească“
Este posibil, așadar, ca pragul de sustenabilitate al datoriei publice din România să fi crescut la rândul său, așa încât depășirea nivelului de 50% din PIB să nu ridice, cel puțin în actualul context macroeconomic, prea multe semnale de alarmă. Cu toate acestea, Legea responsabilității fiscal-bugetare prevede o serie de măsuri ce trebuie luate pe măsură ce datoria publică depășește anumite praguri considerate critice. Astfel, la depășirea pragului de 45% din PIB, Ministerul Finanțelor trebuie să prezinte guvernului un raport în care să justifice această ascensiune, precum și propuneri pentru menținerea indicatorului la un nivel sustenabil.
Dacă datoria depășește 50% din PIB, dar este sub 55%, guvernul trebuie să prezinte public și să aplice în cel mai scurt timp un program pentru reducerea datoriei publice. Acesta trebuie să cuprindă și „măsuri care determină înghețarea cheltuielilor totale privind salariile din sectorul public“, potrivit legii menționate anterior.
Rezultatele unei analize de senzitivitate realizată de Consiliul Fiscal arată că, „indiferent de scenariul considerat, datoria publică a României este proiectată să crească pe parcursul perioadei 2021-2024, depășind nivelul de 50% din PIB, chiar și în cazul celor mai optimiste ipoteze, în timp ce scenariile cele mai pesimiste văd nivelul datoriei publice la peste 55% din PIB“. Raportarea la aceste valori este relevantă chiar dacă pandemia schimbă contextul de judecare a situației și corecția dezechilibrului bugetar, susțin experții Consiliului Fiscal.
Riscuri
Deși departe de nivelul din alte state europene, specificul local generează niște constrângeri suplimentare. Este vorba despre dimensiunea datoriei publice în raport cu adâncimea sectorului financiar intern și de capacitatea cel mai probabil limitată de absorbție a unui stoc suplimentar de datorie publică la nivelul actual de intermediere financiară. Astfel, la finalul anului 2020, expunerea față de sectorul guvernamental raportată la activele băncilor locale (acestea fiind principalul deținător de datorie publică pe piața internă) s-a menținut în apropierea valorii de 26%, nivelul acestui indicator fiind printre cele mai ridicate din UE.
„Menținerea acestei situații poate conduce, cel mai probabil, la o dependență crescută față de investitorii nerezidenți, căreia i se asociază o vulnerabilitate în creștere la șocuri de dobândă și de curs valutar, la modificări ale apetitului de risc pe piețele financiare globale, precum și la o eventuală modificare de rating suveran“, avertizează Consiliul Fiscal în raportul său anual. Acest risc este punctat și în strategia de administrare a datoriei publice, în care se arată că, la sfârșitul anului trecut, 52% din portofoliul datoriei publice guvernamentale era denominat în valută. Ponderea este mai mare comparativ cu alte state europene care nu au adoptat moneda unică sau care au un rating de țară similar celui al României.
„Expunerea importantă la riscul valutar poate fi gestionată în condițiile unei volatilități relativ scăzute a cursului de schimb leu/euro și ca urmare a datoriei în valută emisă pe termen lung predominant în euro“, se arată în document. În această privință, un aliat important al Ministerului Finanțelor este BNR, care va continua să vegheze la stabilitatea cursului. Întrebarea care rămâne însă este cât timp va fi suficient.
Ce, cât, cum
În acest an, statul român trebuie să împrumute peste 130 de miliarde de lei de la investitorii locali și de la cei străini.
- Deficit. Volumul total al împrumuturilor ce urmează a fi atrase este determinat de nivelul previzionat al deficitului bugetar, de 7,16% din PIB (aproximativ 80 de miliarde de lei), precum și de volumul datoriei de refinanțat în anul 2021, un total de aproximativ 51 de miliarde de lei.
- Surse. Ținând cont atât de obiectivul limitării riscului valutar, cât și de cel al dezvoltării pieței titlurilor de stat, se estimează că deficitul bugetar urmează să fie finanțat în proporție de circa 48% din surse interne și de 52% din surse externe.
- Intern. Volumul indicativ de titluri de stat care va fi emis pe piața internă este în valoare de circa 85-87 de miliarde de lei, cu o structură a maturităților de circa 15%/85% (termen scurt versus termen mediu și lung).
- Extern. Volumul indicativ al împrumuturilor de pe piețele externe este estimat la aproximativ 8,8 miliarde de euro, prin emiterea de euroobligațiuni într-un volum de 7-7,4 miliarde de euro, în funcție de oportunități.
Acest articol a apărut în numărul 120 al Revistei NewMoney
FOTO: Getty