Ce perspective are turismul balnear după un an de pandemie

La doar câteva luni de la declanșarea pandemiei în România, Ensana a deschis cel mai nou hotel din portofoliul său, readaptându-și pachetele de sănătate în funcție de așteptările turiștilor. Astăzi, lanțul hotelier se pregătește de creșteri în piața internă.
O jumătate de miliard de euro – la atât s-au ridicat pierderile înregistrate anul trecut de turismul balnear din România, arată cele mai recente cifre avansate de asociațiile de profil. În speranța unui 2021 cu mai puține restricții, hotelierii care investesc în acest sector fac predicții optimiste și anunță programe pliate pe „noul comportament“ al celor care le calcă pragul. „Noi estimăm anul acesta o creștere de 25-30% față de anul trecut pentru turismul balnear local, deoarece apetitul de vacanță al turiștilor este foarte mare“, spune Andrei Rusu, director de operațiuni la Ensana Health Spa Hotels Sovata, parte a grupului maghiar Ensana, unul dintre cele mai active nume din domeniu.
În vara anului trecut, Ensana a deschis cel mai nou hotel din portofoliul său din România, Ursina Ensana Health Spa Hotel, în urma unei investiții de peste opt milioa-ne de euro. Compania și-a readaptat rapid strategia de dezvoltare la nevoile turiștilor, astfel încât, în 2021, estimează să atingă afaceri de până la 37 de milioane de lei (7,5 milioane de euro), în creștere față de cele 24 de milioane de lei (5 milioane de euro) din 2020. În România, Ensana deține trei hoteluri în Sovata – două de patru stele (Sovata și Brădet) și unul de trei stele (Ursina) –, cu o capacitate totală de 800 de locuri de cazare.
Turismul balnear, pierderi de un milion de euro pe zi
În urmă cu o jumătate de an, reprezentanții asociațiilor din turismul balnear atrăgeau atenția că România pierde peste un milion de euro pe zi din oprirea activității în sectoarele balneo și spa, în stațiuni precum Tușnad, Sovata, Vatra Dornei, Băile Herculane, Călimănești sau Techirghiol.
„Perioadele cele mai grele au fost atunci când am fost nevoiți să închidem toate bazele materiale. Apoi, când capacitatea de cazare a fost limitată, iar accesul la restaurant a fost oprit. La acestea s-a adăugat întreruperea tuturor formelor de tratament care au la bază folosirea apei, în contextul în care stațiunea Sovata se bazează pe apa sărată și pe nămolul sapropelic din Lacul Ursu“, detaliază Andrei Rusu.
În ultimul an, grupul și-a concentrat strategia pe nevoile actuale ale turiștilor, dezvoltând programe speciale de turism medical. Un exemplu în acest sens este un pachet de recuperare respiratorie și recuperare post-COVID, desfășurat la nivelul a 16 locații (printre care și în România), din cele 26 pe care le deține în toată Europa.
„Există o cerere mare din partea turiștilor pentru curele respiratorii și de recuperare post-COVID, iar noi estimăm că acest tip de tratament va reprezenta cam 40% din totalul operațiunilor balneare din acest an“, mai spune Rusu, adăugând că tipologia turistului s-a schimbat de anul trecut, Ensana având acum solicitări și din partea tinerilor, care „au devenit conștienți de valoarea prevenției și a întăririi sistemului imunitar“.
În momentul de față, prețurile pentru cele două pachete speciale – pentru imunitate și recuperarea respiratorie lansate de Ensana la Sovata – sunt de 2.100, respectiv 2.310 lei/persoană, Andrei Rusu estimând o creștere de 15% a numărului de turiști care le vor alege anul acesta. În privința pachetelor clasice, cele mai accesate sunt cele de 900 de lei pentru o săptămână (preț care include doar tratamentul) sau 1.500 de lei pentru două săptămâni.
„După repornirea activității, am reușit să ne axăm mai mult pe tratamentele bolilor aparatului respirator, iar aceasta a venit ca o mănușă pentru problemele pulmonare post-COVID. Cred că, pentru a putea supraviețui acestei crize, jucătorii din turismul balnear trebuie doar lăsați să-și poată efectua activitatea fără restricții în ceea ce privește folosirea liberă a resurselor naturale. Aceste unități funcționează oricum foarte strict, deoarece au în administrare baze de tratament care sunt autorizate de Ministerul Sănătății“, mai spune Rusu.
Anul trecut, Nicu Rădulescu, președintele Organizației Patronale a Turismului Balnear din România (OPTBR), a declarat, citat de Agerpres, că România a fost singura țară din Europa în care stațiunile balneare au fost închise, o măsură „nepotrivită“ în contextul în care tratamentul balnear, prin creșterea imunității organismului, reprezintă o armă naturală în lupta împotriva noului coronavirus. „Turismul balnear se ocupă de sănătate. Nu este interesat, oare, acest guvern ca noi să fim sănătoși? Să luptăm cu niște arme naturale? Că nu facem altceva decât să acumulăm pierderi“, susținea Rădulescu anul trecut, conform aceleiași surse.
Din informațiile Ensana, cât și din datele OPTBR, turismul balnear din România (cu toate cele peste 30 de stațiuni înregistrate) genera înainte de pandemie aproximativ un miliard de euro anual, pentru ca, anul trecut, veniturile totale să scadă la aproximativ 500 de milioane de euro. „Anul acesta sperăm să revenim undeva la nivelul de 600-700 de milioane de euro pentru tot sectorul balnear“, estimează Andrei Rusu.
Nici Europa nu stă prea bine
Despre situația turismului în general, la nivel european, Bloomberg scria recent că „și anul acesta va fi greu“, chiar dacă sunt așteptate creșteri ușoare față de 2020. De asemenea, un raport al Comisiei Europene din această primăvară arată că înnoptările turiștilor în țări recunoscute pentru destinațiile pe care le promovează, precum Italia, Spania sau Grecia, au scăzut cu cel puțin 70% în ultimul an.
În ceea ce privește România, peste 430.000 de turiști au ajuns în unitățile de cazare în martie 2021, cu 46% mai puțin față de aceeași lună din 2019, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Totodată, numărul sosirilor înregistrate în aceeași perioadă a fost cu 78% mai mare față de luna martie din 2020, când țara noastră a intrat în starea de urgență.
Acum, gura de oxigen pentru turismul intern rămân lunile de vară, atât pentru hotelierii de pe litoral, cât și în stațiunile montane și balneare, unde, odată cu relaxarea restricțiilor, sunt așteptați să vină la fel de mulți turiști ca în 2019. Mai ales că românii încă se declară fideli ideii de a-și petrece concediul în țară.
Ritm
Grupul Ensana și-a continuat proiectele și în 2020, chiar dacă piața de turism a fost lovită puternic de pandemie.
- INVESTIȚII. În vara trecută a fost finalizat hotelul Ursina Ensana Health Spa, din Sovata, cu un buget de circa opt milioane de euro.
- CAPACITATE. Cele trei hoteluri pe care Ensana le deține în Sovata au împreună aproximativ 800 de locuri de cazare, reprezentanții companiei mizând pe această zonă cu potențial mare în turismul balnear.
- RULAJ. Afacerile grupului în România sunt estimate să ajungă la 7,5 milioane de euro anul acesta, în creștere față de cele 5 milioane din 2020, pe fondul relaxării restricțiilor cauzate de coronavirus.