Ce legătură există între semințe, vânzarea de mașini și roboții dezvoltați de un „unicorn“

Bianca Dobrescu 24/09/2019 | 10:18 Oameni
Ce legătură există între semințe, vânzarea de mașini și roboții dezvoltați de un „unicorn“

Ce legătură există între semințele de floarea-soarelui, vânzarea de mașini și roboții software dezvoltați de un „unicorn“? Răspunsul este asigurat.

Acest articol a apărut în numărul 74 (23 septembrie – 6 octombrie 2019) al revistei NewMoney

Răzvan Rusu (43 de ani) a intrat în antreprenoriat la finele anilor ’90, cu o firmă care se ocupa cu distribuția de semințe de floarea-soarelui, Semtex SRL. Avea 23 de ani, un profit lunar de peste 4.000 de euro, iar lucrurile au decurs cât se poate de firesc. A cumpărat echipamente împreună cu un prieten, au angajat trei persoane și au creat un atelier de prăjit și ambalat semințe.

Seara, Rusu era antreprenor și se ocupa de branding și de distribuție, iar peste zi vindea asigurări, în calitate de angajat cu normă întreagă pe postul de inspector la ASIT, actualul Allianz-Țiriac, în Bacău. Absolvent al ASE-ului din Iași, secția de Finanțe-Asigurări, avea să avan­­seze rapid într-un domeniu încă in­cipient în România acelor vremuri.

Și-a dat însă seama că antreprenoriatul cere dedicare și nu se poate face în paralel cu un loc de muncă full-time. Și a decis că e timpul pentru schimbare. A re­nun­țat la afacerea cu semințe și la o poziție de management în asigurări și s-a mutat în București, unde a luat totul de la ca­păt, ca brand manager al importatorului auto MIT Motors INTL. A revenit în an­tre­prenoriat doi ani mai târziu, odată cu fondarea companiei Best Pro­iect Consulting SRL, prin care făcea interme­dieri pe partea de leasing auto.

„Deja cunoscusem foarte mulți clienți din zona asta și lumea nu știa efectiv cu cine să se sfătuiască corect atunci când achi­ziționa o mașină. La acea vreme, dacă nu erai atent la costuri, puteai să plătești pentru un autoturism și dublul dobânzii“, explică Răzvan Rusu.

BUSINESS PENTRU BUSINESS. Lucra din propriul apartament, aflat în „capătul“ Pantelimonului, iar primii clienți i-au venit aproape imediat, fiindcă avea deja co­nexiuni în industria auto. Un an mai târ­ziu, Rusu investea 35.000 de dolari într-o nouă afacere, brokerul de asigurări Lea­der Team Broker. Avea sediul la subsolul unei clădiri de birouri și a durat trei ani să o aducă pe profit.

„Am mers cu ambele firme în paralel o peri­oadă, pe urmă am vândut prima firmă pe câteva zeci de mii de dolari. Nu puteam abandona un venit sigur. De asemenea, Leader Team a ne­ce­sitat investiții destul de mari în primii ani datorită legislației de atunci, iar Best Pro­iect Consulting sus­ținea, practic, celălalt business“, poves­tește el.

Privind retrospectiv, Rusu recunoaște că a rămas cu regretul că nu și-a permis încă de la început să angajeze oameni calificați, care l-ar fi scutit de „o muncă draconică“, văzându-se nevoit să supli­nească singur mai multe departamente din companie.

13 ani mai târziu, Leader Team Broker are 11 angajați și 24 de francizați, oferind atât asigurări obligatorii, precum RCA-uri sau de locuință, cât și asigurări pentru IMM-uri sau alte riscuri complexe, în cazul clienților persoane juridice. Cu birouri în București, Brașov, Deva, Oradea, Satu Mare și Bacău, Leader Team Broker a raportat anul trecut prime subscrise în va­loare de 5 milioane de euro. Și, potrivit estimărilor fondatorului, compania va înregistra afaceri de 10-15 milioane de euro în următorii aproximativ cinci ani.

ASIGURĂRI 2.0. Inspirat permanent de ceea ce se întâmplă la Londra, unde spune că „se dă ora exactă în asigurări“, Răzvan Rusu a încercat să aducă și pe piața ro­mâ­nească produse unice de cybersecurity – care acoperă amenzile GDPR –, produse pentru aviație, industria navală, asi­gurări de sănătate internaționale sau pentru eve­nimente speciale, cum au fost de exemplu UEFA Europa League Romania (2012), White Sensation Romania (2012) sau The Human Body (2013).

Cu un premiu pentru „Cel mai creativ broker de asigurare din România“ (2017) și un altul pentru „Ino­vație și digitalizare“ (2019), oferite de XPRIMM, grup de presă, relații publice și evenimente, specializat în piața asigură­rilor și în industria de pensii private, Leader Team Broker este singura compa­nie de brokeraj din România care folo­sește pentru operațiunile financiare repetitive tehnologia RPA (robotic process automation), așa-numiții roboți software.

Se întâmplă de la finele lui 2017, când a investit peste 50.000 de euro în soluții de automatizare dezvoltate de UiPath, „unicornul“ cu origini românești evaluat la aproximativ șase miliarde de euro, so­luții care au preluat operațiunile repetitive ale angajaților umani și au eliminat erorile de introducere a datelor.

„Unul dintre cele mai importante procese care au fost automatizate este cel de reconciliere financiară. Mai exact, colec­tarea şi reconcilierea tuturor datelor le­gate de polițe și comisioane de la asigură­tori folosind formatele lor. Volumul de informații este imens, acesta fiind procesat de roboți doar într-o singură zi“, explică CEO-ul companiei Leader Team Broker.

La mijlocul acestui an, Leader Team Broker a încheiat un parteneriat exclusiv cu grupul francez AXA Global Healthcare, liderul mondial în asigurări de sănătate private internaționale, care se retrăsese de pe piața locală în urmă cu trei ani. Prin această mutare, Axa intră pe cel mai efervescent segment de piaţă din România, cel al asigurărilor de sănătate.

Vânzările de asigurări de sănătate au crescut în 2018 cu 60% și au ajuns astfel până la 335 de milioane de lei, susținute în principal de segmentul corporate, prin poliţe cum­pă­rate de companii pentru propriii angajaţi.

„Este vorba despre un brand în care peste un milion de instituții medicale de pe mapamond au încredere“, spune acum Rusu, care se gândește chiar, într-un vii­tor nu foarte îndepărtat, să intre și pe alte piețe europene. Semințele extinderii sunt de pe acum plantate.

Lecțiile antreprenorului

Tentative de business începute încă de pe băncile facultății, dar și cei aproape 20 de ani de antreprenoriat l-au învățat pe Răzvan Rusu, printre altele, că în afaceri este important nu să te duci în direcția pieței, ci să-ți creezi propria nișă. Și nu doar atât.

  • Piață. Să fii inovativ, ancorat în realitățile pieței interna­țio­nale și locale.
  • Viziune. Să nu urmărești câș­ti­gurile imediate, ci să creezi o construcție pe termen lung.
  • Adaptabilitate. Anga­jații noi trebuie lăsați să se acomodeze în companie, astfel încât să își dea seama exact pe ce vor să se specializeze, chiar dacă inițial au venit pentru un post anume.
  • Legături. Este important să înțelegi particularitățile clientului și să creezi relații pe termen lung.
  • Asumări. În business trebuie să fii pregătit ca uneori să câștigi mai puțin decât angajații tăi.
  • All in. Antreprenoriatul are nevoie de dedicare și nu se poate realiza în paralel cu un loc de muncă full-time, un sfat pe care Răz­van Rusu îl oferă acum franci­zaților Leader Team Broker.

FOTO: Laszlo Raduly

După studiile în Filosofie, Bianca Dobrescu intră în presa economică. Mai întâi lucrează la ziarul Bursa, pe urmă la Business Cover, Forbes, Capital, Leaders Reunited și ulterior în cadrul ziarului Adevărul. La NewMoney acoperă subiecte legate de lumea antreprenorială.