Ce destinații de vacanță se vând cel mai bine pentru această vară

Florel Manu 30/07/2019 | 15:30 Financiar
Ce destinații de vacanță se vând cel mai bine pentru această vară

Creșterile salariale, acordarea vouche­relor de vacanță, dar și pretențiile tot mai crescute ale românilor în materie de călătorii au făcut ca industria turismului să fie în permanentă creștere în ultimii doi ani. Cum se reflectă însă această evoluție în businessul jucătorilor din turism?

Acest articol a apărut în numărul 70 (22 iulie – 4 august 2019) al revistei NewMoney

În 1990, pentru a obține un pachet de va­canță la o stațiune de pe litoralul românesc încă aveai nevoie de relații și trebuia să lași „atenții“ pentru o cameră mai bună la hotel. O excursie în străinătate era un adevărat lux. Prețurile erau destul de mari pentru veniturile majorității româ­ni­lor, iar viza pentru a ieși în Occident sau în țări exotice era destul de greu de obținut.

La aproape 30 de ani de atunci, indus­tria turismului din România s-a schimbat radical, iar pretențiile turistului român au crescut de la an la an, astfel că hotelierii și tour operatorii locali au fost nevoiți să facă investiții pentru a rămâne atractivi. La fel, agențiile de turism care vând va­canțe externe au fost nevoite să caute noi destinații. În 2018 și 2019, atât statisticile oficiale, cât și cele ale jucătorilor din tu­rism arată creșteri medii de circa 10% pe an. Reprezentanții agențiilor de turism au și o explicație.

Ajutor de la stat. „În ultimii doi ani, motorul de creștere pentru turismul intern îl reprezintă voucherele de vacanță“, spune Lucian Boronea, director general al agenției de turism Accent Travel. Numai anul trecut, voucherele emise de stat pentru vacanțele românilor au fost în valoare de 250 de milioane de euro, potrivit datelor deținute de Alin Burcea, proprietarul agenției de turism Paralela 45, în opinia căruia acestea au într-adevăr un impact pozitiv asupra industriei de turism, dar fără a reprezenta la nivel macroeconomic o soluție pe termen lung. Și asta, pentru că mare parte din valoarea voucherelor se întoarce la stat sub formă de taxe. „O astfel de măsură trebuie urmată de mă­suri pentru încurajarea incomingului, altfel plim­băm banii dintr-un buzunar în altul“, completează Burcea.

Venituri mai mari înseamnă și investiții pe măsură. În ultimii doi ani, Paralela 45 a investit circa 500.000 de euro în tehnologii de ultimă oră și în sisteme pentru diversificarea plății vacanțelor. Și asta, pe fondul unui rulaj de circa 60 de milioane de euro anul trecut și 50 de milioane de euro în 2017, potrivit datelor companiei, care estimează pentru acest an o creștere a vânzărilor cu 10 milioane de euro.

Voucherele de vacanță au generat și o creștere de 10% a tarifelor pentru turismul intern, conform estimărilor lui Lucian Boronea. Însă, raportându-se la ultimii cinci ani, acesta consideră că turismul a înregistrat un avans de circa 40%, lucru care a stimulat și industria hotelieră. „În 2019 și 2020, nu mai puțin de 14 hoteluri afiliate la branduri internaționale își vor deschide porțile în București, dar și în orașele mari de provincie“, menționează Boronea. Acesta adaugă că mărirea inte­resului pentru vacanțe în țară a generat creșteri pe destinații mai puțin populare în urmă cu cinci ani, cum ar fi stațiunile balneoclimaterice, Delta Dunării, Caza­nele Dunării sau satele transilvănene.

Mai multe chartere. Avansul industriei turistice a adus beneficii și agențiilor care vând destinații externe. Christian Tour, cel mai mare operator de chartere de pe piața locală, a raportat în primele șase luni din 2019 o cifră de afaceri de 90 de milioane de euro, din care 84 de mili­oane de euro sunt încasările pentru va­canțe în străinătate.

Toți operatorii de vacanțe externe spun că vânzările cele mai mari sunt înre­gistrate de destinațiile din Grecia și din Turcia. „Aproape că nu există aeroport din marile orașe din România pe care să nu fie un charter spre Antalya“, explică Alin Burcea, care pre­cizează că anul trecut încasările pentru vacanțe în Antalya au crescut cu 120%.

Concret, circa 180.000 de turiști români și-au petrecut în 2018 vacanțele în stațiu­nea din Turcia. Creșteri au mai venit din Egipt și din Tunisia, două destinații la care agențiile de turism renunțaseră pentru o perioadă, din cauza instabilității politice și a ame­nințărilor teroriste, dar care au revenit între timp în ofertele de vacanță.

Un exercițiu bun de marketing pentru agențiile de turism din România sunt și târgurile de specialitate, care au loc, de re­gulă, la început de an. Acestea gene­rează vânzări substanțiale pentru desti­națiile externe, mulți hotelieri, în special din Turcia, avansând reduceri și de până la 50% din prețul din sezon. Aceste redu­ceri sunt disponibile în primul trimestru.

Odată cu diversificarea pretențiilor românilor, agențiile de turism au introdus în oferte și circuitele culturale, care înre­gistrează creșteri de la an la an. Iar mulți români preferă destinații nu chiar înde­păr­tate. „Românii au început să meargă în circuite și în Balcani: în Croația, Albania, Bosnia, Kosovo“, spune Cristina Aldea, managerul departamentului Circuite culturale de la Christian Tour.

Proprietarii de agenții de turism spun că businessul lor este acum în continuă schimbare, pe motiv că românii au din ce în ce mai multe canale de informare, citesc review-uri și fac rezervări online. Iar dacă ajung să-și cumpere vacanța din mediul offline, știu exact ce condiții au hotelurile prezentate în ofertă. Și asta se vede în cifre.  

În câteva cifre

Datele statistice arată că industria turismului este în continuă creștere, anul tre­­cut fiind înregistrate 12,8 milioane de sosiri în unitățile de cazare clasi­ficate.

  • PONDERE. Din numărul total de turiști care s-au cazat anul trecut, 78,3% sunt români, iar 21,7% provin din străinătate.
  • PREFERINȚE. Durata medie a șederii în anul 2018 a fost de 2,3 zile la turiștii români și de 1,9 zile la cei străini, potrivit datelor fur­nizate de Institutul Național de Statistică.
  • Consum. Cu toate că numărul turiștilor străini este încă destul de redus, aceștia au cheltuit anul trecut 1,1 miliarde de euro în România, cu 120 de mili­oane de euro mai mult decât în 2017.
  • CREȘTERE. Pe fondul atribuirii voucherelor de vacanță pentru angajații în sectorul public, care sunt acceptate doar în unitățile de cazare autori­zate din România, Ministerul Turismului a acordat anul trecut 1.050 de noi clasificări, față de 742 în 2017.
  • TURISM EXTERN. Statisticile oficiale arată că, în 2018, plecările turiștilor români în străinătate au fost de 16,7 milioane, cu 6,6% mai multe decât în anul precedent.

FOTO: Getty

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.