Ce companie IT, cu o echipă de 24 de oameni și doi roboți, gestionează bugete de peste patru milioane de euro
Nu mai este un secret că multe operațiuni executate de om au fost preluate de roboți. Iar aceștia din urmă ne pot prelua sarcinile chiar și atunci când nu există fizic, lângă noi. O demonstrează și compania românească de tehnologie cu o echipă de 24 de oameni, două pisici și doi roboți.
Acest articol a apărut în numărul 52 (5 – 18 noiembrie) al revistei NewMoney
Creșterile spectaculoase din piața de retail online au mutat interesul companiilor de la publicitatea clasică la cea digitală. În doar câțiva ani, mai multe companii ori freelanceri și-au oferit serviciile pentru performance marketing, mai precis plata publicității la click. Introdus încă din 1999 de Google, acest sistem a început să prindă și în România odată cu evoluția comerțului online, estimat anul trecut la 2,8 miliarde de euro.
Și cum în orice domeniu care se dezvoltă apar și dispar jucători, în urmă cu o lună a fost anunțată prima achiziție pe piața de Pay Per Click din România, prin preluarea de către Canopy a agenției de performance marketing Edge de la 2Performant. Întâmplarea face ca cele două companii să fie printre cele mai active din piață. Edge a gestionat anul trecut bugete de publicitate de circa 2,5 milioane de euro, în timp ce Canopy a ajuns la patru milioane de euro. Și cum piața Pay Per Click este plină de agenții mici, medii și mari, Canopy se uita încă de anul trecut după o achiziție pentru a-și consolida poziția pe acest segment.
ROSY ȘI ALEX. „Noi cu Edge ne întâlneam și concuram pe aceiași clienți, pe aceleași resurse umane“, spune fondatorul Canopy, Cristi Ignat (33 de ani), explicând că achizițiile de agenții reprezintă un semn de maturizare a pieței. Iar Canopy nu se va opri aici, sugerează Ignat, care spune că se va uita în continuare către noi achiziții, dar și către noi servicii. Prezentă și pe zona de animații, pe care le publică pe YouTube, Canopy s-a orientat la începutul anului și către roboții software. Un prim rezultat este proiectul-pilot Rosy, o „roboțică“ dezvoltată pentru a prelua unele activități din contabilitatea internă a companiei.
Practic, la fiecare început de lună, Rosy descarcă facturile clienților pe care compania le promovează pe Google, emite facturi Canopy pe baza serviciilor prestate și trimite e-mail-uri către clienți. „Nimic complicat“, spune Cristi Ignat, adăugând că serviciile oferite de robotul software reprezintă o economie de circa o zi și jumătate pe lună din munca pe care ar trebui să o facă, fizic, un angajat obișnuit. „Mai mult, un robot software îți reduce erorile la zero“, mai spune antreprenorul, explicând că operațiunile făcute de Rosy sunt repetitive, de genul pe care un om are șanse mari să le greșească.
Coleg cu Rosy și cu cele două persane Nopy și Sheeba este și Alex, un alt robot axat pe serviciile de contabilitate. Dar competențele sale sunt ceva mai complexe. „Obiectivul e să automatizăm 30% din businessul firmei noastre de contabilitate, Safeco“, adaugă Cristi Ignat. Iar acest obiectiv îi revine lui Alex, care la rândul său va avea de făcut o serie de operațiuni repetitive, nu neapărat foarte complicate. Cert este însă că va avea mai mult de lucru decât Rosy, urmând să se ocupe clienții companiei Safeco. Pe scurt, va introduce facturile în sistem și va rezolva tot felul de operațiuni plictisitoare pe care un angajat uman le face opt ore pe zi.
ALTĂ TEHNOLOGIE. „Roboții software sunt creați pe o tehnologie relativ nouă, RPA, care vine de la Robotic Proces Automations“, mai spune Ignat, cu precizarea că roboții companiei sunt instruiți pe platforma UiPath, primul unicorn românesc. Evaluată în luna martie la un miliard de dolari, valoarea UiPath a crescut în luna septembrie la trei miliarde de dolari, după ce a atras o investiție masivă de 225 de milioane de dolari.
„Un robot face munca a doi-trei oameni și poate munci de până la patru ori mai mult“, explică Ignat avantajele automatizărilor software. Mai mult, avertizează el, „companiile care nu investesc în roboți vor pierde la capitolul productivitate“. Practic, robotul se poate apuca de lucru imediat ce primește dispozițiile de la factorul uman, nu se îmbolnăvește, nu are program limitat de lucru, nu merge în pauza de masă și nici nu are nevoie de concediu. În plus, robotul este integrat imediat în echipă. Primește adresă de mail, domenii de activitate și sarcini de serviciu la fel ca un angajat obișnuit.
Legat de costuri, acestea sunt mai mici cu 20 până la 33% față de cele implicate de un angajat uman, explică antreprenorul, iar licența pentru acest gen de inteligență artificială este plătită anual. În momentul de față, roboții software sunt utilizați cu precădere în finanțe-bănci, resurse umane, sănătate sau marketing. În aceste condiții, vor ajunge roboții software să ia locul angajaților umani? Nu, crede Cristi Ignat, în opinia căruia vor fi mai degrabă colegi și vor prelua muncile repetitive, care nu arată valoarea unui angajat.
Estimările recente arată că piața roboților software va ajunge până în 2021 la circa 3,3 miliarde de dolari, urmând să crească la peste cinci miliarde în 2024.
ANTREPRENOR DE MIC. Cristi Ignat e antreprenor de când se știe. Primul business l-a pus pe picioare pe când era în clasa a șasea, în Botoșaniul natal. Alături de un prieten a editat o revistă pe care o vindea colegilor și copiilor din cartier. Conținea jocuri și rebusuri pentru copii, dar și versuri ale unor trupe la modă, cum erau B.U.G. Mafia. Pentru ca revista să fie vândută mai ușor, a decis ca paginile publicației să conțină și caricaturi cu copiii din cartier, care au început să o cumpere și pentru a râde unii de ceilalți. Și pentru că xeroxul era scump la acea vreme, paginile revistei erau multiplicate la indigo pentru reducerea costurilor.
După ce a mai crescut, a devenit pasionat de electronică, iar primele „victime“ ale pasiunii sale au fost televizoarele și casetofoanele familiei. „Pentru a vedea cum funcționează și a învăța cum se repară am stricat tot ce aveau părinții mei prin casă“, își amintește Cristi Ignat. Din clasa a noua a devenit pasionat și de calculatoare. Pentru că părinții nu-și permiteau să-i cumpere un computer performant, și-a făcut ucenicia pe un calculator HC pe care voia să învețe cum se fac jocurile. Și-a cumpărat primul calculator performat în ultimul an de liceu și a continuat să facă programare. Așa a reușit să-și șocheze mama după ce a câștigat dublul salariului ei dintr-o aplicație făcută pentru un service de telefonie mobilă.
După liceu a intrat la facultatea de Informatică din Iași, lucrând în paralel ca freelancer și dezvoltând programe în special pentru companii din Statele Unite ori Marea Britanie. „Așa am învățat să mă vând. Concuram direct cu indienii care erau foarte ieftini“, își aduce aminte Ignat, povestind că și-a creat pe atunci un sistem propriu de reguli, grație căruia șansele sale de a obține un contract crescuseră la 80%.
După absolvirea facultății s-a asociat cu un investitor englez și a deschis o companie de IT la Iași, din care a ieșit ulterior pentru a se angaja în București la Două Parale (devenită mai apoi 2Performant). Aici a început să pună la punct o divizie în care a implementat sistemul Pay Per Click, iar din 2016 a creat Canopy. Soarta a făcut ca Edge, divizia de Pay Per Click de la 2Performance să ajungă chiar la el.
Deocamdată, compania sa nu a ajuns la nivelul de multinațională, dar se mândrește că este o „multijudețeană“ cu birouri la Iași și București. Și tot cu mândrie repetă de fiecare dată când are ocazia că din echipa sa fac parte 24 de oameni, două persane și doi roboți.
Puterea roboților
Piața de roboți software, care preiau în mare parte de la oameni sarcini cu operațiuni repetitive este în plin avânt și tinde să devină o nouă linie de business pentru companiile din IT.
- Valoare. Dacă în 2013, piața roboților software era estimată la 200 de milioane de dolari, în 2021 va ajunde la circa 3,3 miliarde de dolari.
- Avantaje. Costurile unui angajator cu un robot care poate munci până la patru ori mai mult decât un om sunt cu 20 până la 33% mai mici.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney