Cât va dura criza microcipurilor, un efect neprevăzut al pandemiei

La început de mai, Pat Gelsinger, chief executive officer (CEO) al celui mai mare producător american de semiconductori, Intel Corporation, anunța că abia peste câțiva ani ar putea fi rezolvat actualul deficit de semiconductori la nivel global, o criză neanticipată de nimeni care a zguduit cel mai sever industria auto.
Într-o intervenție video online la târgul Computex, desfășurat în Taipei, Pat Gelsinger a subliniat că mutarea activităților profesionale acasă, inclusiv școala online, în perioada pandemiei a dus la o creștere explozivă în sectorul semiconductorilor, ceea ce a pus o presiune uriașă pe lanțurile globale de aprovizionare. „Chiar dacă industria a luat măsuri pentru a o rezolva, ar putea dura câțiva ani până când tot ecosistemul acestui sector va rezolva deficitul de componente, substraturilor și în privința capacității de turnare“, a detaliat acesta, citat de Reuters.
Big three
Într-un interviu acordat la mijlocul lunii aprilie pentru The Washington Post, Gelsinger a dat și un termen – câțiva ani buni pentru a ameliora deficitul – și a adăugat că Intel intenționează să înceapă să producă cipuri în șase-nouă luni pentru a rezolva problema care afectează acum uzinele auto din SUA. Mai exact, este vorba de un plan de investiții de 20 de miliarde de dolari pentru a extinde capacitatea de producție de semiconductori avansați, prin construirea a două fabrici în Arizona și deschiderea celor existente și pentru clienți internaționali (în Europa, fără alte detalii), „pentru a putea asigura pe viitor un lanț de aprovizionare cu semiconductori sustenabil și sigur la nivel global“.
Planurile anunțate de Intel ar putea fi o provocare pentru rivalii săi globali majori – TSMC din Taiwan (cel mai mare producător mondial de semiconductori) și Samsung. Cele două companii asiatice au ajuns să domine producția de semiconductori internațională, mutând centrul de greutate din SUA, locul unde practic a fost inventată în mare măsură tehnologia. În prezent, în Asia sunt produse peste două treimi din cipurile avansate.
Dependența de microcipuri
Lumea de azi funcționează cu microcipuri. De aceea, criza de pe această piață, un efect complet neprevăzut al pandemiei, afectează aproape orice de la toastere la automobile, comentează cei de la CNET. Nu este vorba doar de cele sofisticate din telefoanele noastre smart sau din laptopuri, ci și de cele mai simple posibil, cărora nu le dăm nici o atenție – senzorii care mișcă electric geamurile mașinii pe care o conducem sau timerul aparatului de cafea.
În urmă cu un an, oamenii nu au mai cumpărat alte produse în afară de cele necesare traiului zilnic și de tehnologie pentru acasă, remarcă jurnaliștii de la CNET. Acum, cererea de alte produse revine, iar tot ce este electronic are o problemă – aprovizionarea cu cipuri este la cote minime. Fabricile de semiconductori nu sunt pregătite pentru cererea masivă.
De pildă, un volum imens de camioane aproape finalizate modelul Ford F-150 este înghesuit în curțile fabricilor producătorului, dar nu pot fi finalizate și pleca spre vânzare, neavând integrată partea electronică în mare parte compusă din cipuri, după cum a informat Kelli Felker, purtător de cuvânt al Ford pentru Automotive News.
De altfel, criza actuală pe piața semiconductorilor va aduce industriei auto globale pierderi de aproape 110 miliarde de dolari anul acesta, potrivit estimărilor făcute de AlixPartners. Circa patru miliarde de autovehicule nu vor mai putea fi livrate în 2021, indică aceeași sursă.
„Criza cipurilor indusă de contextul pandemic a exacerbat un fenomen ciclic care lovește industria auto, fie că e vorba de un accident grav la o fabrică importantă de cipuri, de secetă în Taiwan sau de vreme extremă în Texas“, remarcă Mark Wakefield, global co-leader la AlixPartners. „Doar că, de data aceasta, situația e mult mai rea pentru sectorul auto – un vehicul modern este echipat cu aproape 1.400 de cipuri și cifra va crește pe măsură ce industria gonește spre mașinile electrice și cele autonome“, remarcă și Dan Hearsch, managing director la AlixPartners.
Iar redresarea producției mondiale de semiconductori este la fel de complicată ca și produsul în sine. În cazul procesoarelor high-end s-ar putea să își revină până la finalul anului, dar în cazul altor tipuri de cipuri, criza va continua, estimează analiștii. Pesimiștii spun că până în 2023.
Cine, ce, cât
Calendarul de producție și livrare pentru semi-conductori include termene lungi, din cauza componentelor și materialelor speciale folosite. Doar 12% din ele sunt produse în SUA.
- STARE DE URGENȚĂ. La jumătatea lunii aprilie, Administrația Biden a organizat un summit virtual la care au participat președintele Biden alături de executivi din sectorul auto, tehnologic, biotehnologic și al electronicelor de larg consum. Discuțiile s-au concentrat pe criza din sectorul semiconductorilor, care aduce pierderi de miliarde pentru producătorii auto în special și îi forțează la disponibilizări temporare masive.
- AJUTOR. Din pachetul de investiții în infrastructură de aproximativ 2.000 de miliarde de dolari propus recent de Administrația Biden, 50 de miliarde sunt prevăzute pentru susținerea industriei americane a semiconductorilor. De asemenea, Biden a fost de acord cu acordarea unor stimulente fiscale pentru producătorii americani de cipuri pentru a produce componente critice în SUA.
- IMPACT. Ford estimează că anul acesta va produce cu 1,1 milioane de unități mai puțin din cauza acestei crize, după cum a anunțat în aprilie Jim Farley, CEO Ford. Impactul asupra producției va continua și în jumătatea a doua a anului viitor, poate chiar și în 2022, a mai spus acesta.
Acest articol a apărut în numărul 118 al Revistei NewMoney
FOTO: Getty