Cât va dura criza microcipurilor, un efect neprevăzut al pandemiei

Mimi Noel 01/07/2021 | 11:13 Global
Cât va dura criza microcipurilor, un efect neprevăzut al pandemiei

La început de mai, Pat Gelsinger, chief executive officer (CEO) al celui mai mare producător american de semiconductori, Intel Corporation, anunța că abia peste câțiva ani ar putea fi rezolvat actualul deficit de semiconductori la nivel global, o criză neanticipată de nimeni care a zguduit cel mai sever industria auto.

Într-o intervenție video online la târgul Com­putex, desfășurat în Taipei, Pat Gel­sin­ger a subliniat că mutarea activităților profesionale acasă, inclusiv școala online, în pe­rioada pandemiei a dus la o creștere ex­plozivă în sectorul semiconductorilor, ceea ce a pus o presiune uriașă pe lanțurile globale de aprovizionare. „Chiar dacă industria a luat măsuri pentru a o rezolva, ar putea dura câțiva ani până când tot ecosis­temul acestui sector va rezolva deficitul de componente, substraturilor și în privința ca­pacității de turnare“, a detaliat acesta, citat de Reuters.

Big three

Într-un interviu acordat la mijlo­cul lunii aprilie pentru The Washington Post, Gelsinger a dat și un termen – câțiva ani buni pentru a ameliora deficitul – și a adău­gat că Intel intenționează să înceapă să producă cipuri în șase-nouă luni pentru a rezolva problema care afectează acum uzinele auto din SUA. Mai exact, este vorba de un plan de inves­tiții de 20 de miliarde de dolari pentru a extinde capacitatea de producție de semiconductori avansați, prin construirea a două fabrici în Arizona și deschiderea celor existente și pentru clienți internaționali (în Europa, fără alte detalii), „pentru a pu­tea asigura pe viitor un lanț de aprovizio­nare cu semiconductori sustenabil și sigur la nivel global“.

Planurile anunțate de Intel ar putea fi o provocare pen­tru rivalii săi globali majori – TSMC din Taiwan (cel mai mare produ­cător mondial de semiconductori) și Samsung. Cele două companii asiatice au ajuns să domine producția de semiconductori internațio­nală, mutând centrul de greutate din SUA, locul unde practic a fost inventată în mare măsură tehnologia. În prezent, în Asia sunt produse peste două treimi din cipurile avansate.

Dependența de microcipuri

Lumea de azi funcționează cu microcipuri. De aceea, criza de pe această piață, un efect complet neprevăzut al pandemiei, afectează aproape orice de la toastere la automobile, comentează cei de la CNET. Nu este vorba doar de cele so­fisticate din telefoanele noastre smart sau din laptopuri, ci și de cele mai simple posibil, cărora nu le dăm nici o atenție – senzorii care mișcă electric geamurile ma­șinii pe care o conducem sau timerul apa­ra­tului de cafea.

În urmă cu un an, oamenii nu au mai cum­părat alte produse în afară de cele ne­cesare traiului zilnic și de teh­no­logie pentru acasă, remarcă jurnaliștii de la CNET. Acum, cererea de alte produse re­vine, iar tot ce este electronic are o pro­ble­mă – apro­vizionarea cu cipuri este la cote mi­nime. Fabricile de semiconductori nu sunt pregătite pentru cererea masivă.

De pildă, un volum imens de camioane aproape finalizate modelul Ford F-150 este înghesuit în curțile fabricilor producăto­rului, dar nu pot fi finalizate și pleca spre vânzare, neavând integrată partea elec­tronică în mare parte compusă din cipuri, după cum a informat Kelli Felker, purtător de cuvânt al Ford pentru Automotive News.

De altfel, criza actuală pe piața semiconductorilor va aduce industriei auto globale pierderi de aproape 110 miliarde de dolari anul acesta, potrivit estimărilor făcute de AlixPartners. Circa patru miliarde de autovehicule nu vor mai putea fi livrate în 2021, indică ace­eași sursă.

„Criza cipurilor indusă de contextul pan­demic a exacerbat un fenomen ciclic care lovește industria auto, fie că e vorba de un accident grav la o fabrică importantă de cipuri, de secetă în Taiwan sau de vre­me extremă în Texas“, remarcă Mark Wakefield, global co-leader la AlixPartners. „Doar că, de data aceasta, situația e mult mai rea pentru sectorul auto – un vehicul modern este echipat cu aproape 1.400 de cipuri și cifra va crește pe măsură ce industria gonește spre mașinile electrice și cele autonome“, remarcă și Dan Hearsch, mana­ging director la AlixPartners.

Iar redresarea producției mondiale de semiconductori este la fel de complicată ca și produsul în sine. În cazul procesoarelor high-end s-ar putea să își revină până la finalul anului, dar în cazul altor tipuri de ci­puri, criza va continua, estimează ana­liș­tii. Pesimiștii spun că până în 2023.

Cine, ce, cât

Calendarul de producție și livrare pentru semi­-conductori include termene lungi, din cauza componentelor și materialelor speciale folosite. Doar 12% din ele sunt produse în SUA.

  • STARE DE URGENȚĂ. ­­La jumătatea lunii aprilie, Administrația Biden a organizat un summit virtual la care au participat președin­tele Biden alături de executivi din sectorul auto, tehnologic, biotehnologic și al electro­nicelor de larg consum. Discuțiile s-au concentrat pe criza din sectorul semiconductorilor, care aduce pierderi de miliarde pentru producătorii auto în special și îi forțează la disponibilizări temporare masive.
  • AJUTOR. ­­Din pachetul de investiții în in­fra­structură de aproximativ 2.000 de miliarde de dolari propus recent de Administrația Biden, 50 de miliarde sunt prevă­zute pentru susținerea industriei americane a semiconductorilor. De asemenea, Biden a fost de acord cu acordarea unor stimulente fiscale pentru producătorii americani de cipuri pentru a produce componente critice în SUA.
  • IMPACT. ­­Ford estimează că anul acesta va produce cu 1,1 milioane de unități mai puțin din cauza acestei crize, după cum a anunțat în aprilie Jim Farley, CEO Ford. Impactul asupra producției va continua și în jumătatea a doua a anului viitor, poate chiar și în 2022, a mai spus acesta.

Acest articol a apărut în numărul 118 al Revistei NewMoney

FOTO: Getty

Are o experiență de peste zece ani în jurnalism. A început la agenția națională de presă Rompres, iar în 2006 s-a alăturat echipei care se ocupa de ediția în limba română a publicației americane BusinessWeek. În 2007, a completat echipa de jurnaliști care pornea revista de afaceri Money Express. Domeniile acoperite au variat, de la retail la FMCG, farma, fonduri de investiții, fuziuni și achiziții, IT&C. A realizat interviuri cu cei mai proeminenți oameni de afaceri români, antreprenori locali, dar și cunoscuți oameni de afaceri străini, precum directorul executiv al Microchip, Steve Sanghi, sau fostul director executiv al Sony America, Michael Schulhof. Mimi Noel lucrează ca Account Manager la AMICOM din 2012. La NewMoney, se ocupă de subiectele internaționale.