Cât și cum se mai poate crește într-o piață ce stă sub semnul nelipsitei pungi cu multe (alte) pungi?

Florel Manu 11/03/2020 | 12:47 Companii
Cât și cum se mai poate crește într-o piață ce stă sub semnul nelipsitei pungi cu multe (alte) pungi?

Cât și cum se mai poate crește într-o piață ce stă sub semnul nelipsitei pungi cu multe (alte) pungi? În țara nelipsitei, răspunsul vine vidat, de la Iași.

Marius Veleșcu are 40 de ani și de anul acesta a intrat într-o nouă etapă cu businessul său. A reușit să mute compania într-un nou sediu, în care a investit o ju­mă­tate de milion de euro. Din ianuarie, Barrier Vacuum Bags, producător de pungi de vid cu barieră, specifice pentru aparatele de vidat, are birourile și spațiile de produc­ție desfășurate pe o suprafață de 600 de metri pătrați în Parcul Industrial Miroslava, de la marginea Iașiului, o zonă de afa­ceri nouă din zona Moldovei, aflată în plină expansiune.

Echipă nouă. Veleșcu este unul dintre primii „locatari“ ai noului parc industrial și a luat în concesiune pe o perioadă de 49 de ani terenul pe care se află sediul compa­niei, gân­dindu-se la noi investiții, cum ar fi echiparea cu panouri fotovoltaice și pompe de căldură și ventilație cu sistem automatizat.

Dar, până atunci, Veleșcu mai are o provocare. „Ne dorim foarte mult să ne mărim echipa“, spune antreprenorul, care preci­zează că acum echipa numără zece sala­riați și ar mai avea nevoie de cel puțin cinci oameni pe segmentul de marketing. Cifra de afaceri a companiei a crescut anul trecut la 1,2 milioane de euro, de la circa 800.000 de euro în 2018. Odată cu mărirea echipei, anul acesta, Marius Veleșcu esti­mează și o creștere a veniturilor totale cu cel puțin 10%. Barrier Vacuum Bags și-a început activitatea în 2011, cu importuri de ambalaje pen­tru aparatele de vidat. Acum, compania și-a orientat businessul către producție, care a ajuns în momentul de față la peste 100.000 de ambalaje de diverse dimensiuni.

Cei mai mulți clienți ai lui Veleșcu sunt din industria alimentară, 40%. „Aici intră tot ce înseamnă procesare de carne și produse lactate, cașcaval, brânzeturi, produse care sunt tot mai des ambalate în vid“, de­ta­liază antreprenorul. Este, practic, in­dus­tria care a început să consume tot mai multe ambalaje, cel puțin la nivel european. Analiștii pun acest consum pe sea­ma modificării comportamentului cumpără­to­rilor. Practic, populația Europei este îm­bătrânită și se îndreaptă către produse am­balate, ușor de gătit, și către alimente din zona cateringului sau a semipre­pa­ra­telor. Creșterea industriei ambalajelor este vizibilă în România din 2008, an în care am fost nevoiți să ne aliniem cerin­țelor europene de securitate alimentară care impun condiții de ambalare și etiche­tare restrictive.

Drumul spre Amazon

Dacă aproape jumătate din producția companiei Barrier se duce către industria alimentară, restul de 60% ajunge în domenii total diferite. Circa 30% sunt destinate industriei de automotive și aerospațiale, zonă din care vin clienți precum Aerostar Bacău și Airbus Ghimbav. Restul de 30 de procente din producția Barrier se îndreaptă către gigantul retailer online Amazon, cu care compania a început să colaboreze în urmă cu trei ani.

Veleșcu îi furnizează ambalaje pentru apa­ratele de vidare, pe care retailerul le trimite către clienți din întreaga lume. „Pe Amazon vindem sub marca noastră“, adaugă Veleșcu, explicând că, în ultimul an, volumele cerute de gigantul online au crescut constant. A crescut inclusiv pre­zența Barrier în motoarele de căutare ale retailerului online, pe fondul unor investiții mai mari în zona de advertising, potrivit lui Veleșcu.

Orientarea pe piață nu este grea pentru Veleșcu. Acesta are experiență în industria ambalajelor de circa 20 de ani. A lucrat inițial pentru un mare producător de ambalaje flexibile din România, Balcanic Foc­șani. Cu șase ani înainte de a începe businessul propriu, a fost angajat al unui alt pro­ducător de ambalaje, Exonia Holding, tot din Iași. „Am fost primul lor angajat specializat pe ambalaje flexibile“, mărturi­sește Marius Veleșcu. De altfel, proprietarul companiei Exonia, Tiberiu Stoian (42 de ani), a fost chiar unul dintre principalii susținători ai lui Veleșcu în intenția sa de a merge într-o afacere pe cont propriu.

Un drum destul de greu, în condițiile în care, spune antreprenorul, infrastructura din România nu-l avantajează în raport cu concurenții săi direcți din zona Transilva­niei sau din sudul țării. Spune că materia primă este adusă atât din vestul țării, cât și din China (în perioada premergătoare epidemiei de coronavirus).

„Se simte lipsa de autostrăzi“, spune antreprenorul. Precizează că transportul durează destul de mult, fie că aduce containere din portul Constanța sau paleți de marfă din vestul Europei. Dă drept exemplu un concurent al său din Cluj-Napoca, ale cărui costuri de transport sunt vizibil mai mici, și nu doar datorită distanței, ci și infrastructurii mai bune din vestul țării.

Nu ascunde faptul că Barrier a avut și „pețitori“. „Am avut o ofertă de preluare de la o companie poloneză“, spune Ve­leș­cu. Potrivit acestuia, firma poloneză ar fi fost interesată mai mult de rețeaua de clienți a companiei ieșene. Consideră că un eventual exit nu este posibil acum și vrea, deocamdată, să crească businessul pentru a-l face mai atractiv și, de ce nu, chiar mai valoros, astfel încât o nouă propunere de preluare să fie una rezonabilă.

Acest material a fost documentat la Iași.

În câteva cifre

La nivel global, piața totală a ambalajelor a fost esti­mată la 804,3 miliarde de euro la finalul lui 2018.

Pondere. Mai bine de 60% din valoarea totală a pieței ambalajelor, adică peste 482 de miliarde de euro anual, revine sectorului agroalimentar.

• Studiu. Potrivit unei esti­mări a companiei specializate în soluții de ambalare Smi­thers Pira Group, consumul de produse alimentare și băuturi ambalate a avut un ritm de creștere de 3% pe an din 2015 până în prezent.

• Consum. Un top al consumului arată că Rusia, Germa­nia și Marea Britanie conduc în topul țărilor unde cererea de alimente ambalate este în creștere continuă.

• Estimare. La sfârșitul lui 2018, consumul de produse ambalate pe cap de locuitor, la nivel european, a fost de 107 bucăți pe lună. Mai exact, un consum mediu zilnic de trei-patru produse ambalate din zona food & drink.

• Prognoză. Conform unui studiu al specialiștilor de la Research and Markets, rata medie anuală de creștere a volumului pieței de ambalaje la nivel mondial pentru peri­oada 2018-2023 va fi de 4,5%.


FOTO: Laszlo Raduly

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.