Cât de rentabile mai sunt investițiile în spații comerciale când cumpărăturile online sunt în creștere

NewMoney 18/01/2019 | 14:35 Companii
Cât de rentabile mai sunt investițiile în spații comerciale când cumpărăturile online sunt în creștere

Autor:  Andrada Ghira

2018 a trecut, iar pe măsură ce piaţa imo­biliară se maturizează, atenţia dezvoltatorilor se îndreaptă spre noi pro­vocări. Doar să construieşti şi să în­chiriezi o clădire comercială nu mai este astăzi de ajuns.

Acest articol a apărut în numărul 56 (7 – 20 ianuarie 2019) al revistei NewMoney

Obiceiurile de consum ni se schimbă. Cumpărăturile online au devenit o va­riantă la care apelăm tot mai frecvent, mallul s-a transformat într-un loc unde căutăm şi alte experienţe, nu doar haine şi încălţăminte, orele de muncă la birou nu mai seamănă cu cele de acum zece ani, iar când achiziționăm un apartament suntem mult mai atenți la detalii. Schimbări reflectate direct de piața imo­biliară. Dar să le luăm pe rând.

Numărul de centre comerciale livrate în 2018 a fost unul modest, dominat de extinderi, tendință care se va menține şi anul acesta. Micile oraşe apar şi ele pe harta dezvoltatorilor, cu proiecte de retail la scară redusă, adaptate cererii din zona respectivă. Cel mai mare proprie­tar de centre comerciale de pe plan local, NEPI Rockcastle, continuă şi anul acesta dezvoltarea de proiecte nu doar funcţionale, dar şi care să ofere expe­riențe. Pe lângă mixul de branduri locale şi internaţionale, accentul este pus şi pe opţiunile de divertisment.

„România e departe de saturație, iar tendințele majore din zona de retail presupun adaptarea la noile așteptări ale clienților, personalizarea și reinventarea experienței de cumpărături și a divertismentului din toate punctele de vedere. Comerțul electronic este o oportunitate și am început să îl integrăm în stra­tegia noastră. Clienții se așteaptă să găsească o ofertă completă de servicii, cu o combinație de concepte globale și locale, deoarece mixul standard, de branduri internaționale, nu mai este suficient“, spune Marius Barbu, head of asset mana­gement în cadrul NEPI Rockcastle.

Bucureştiul este dominat de mallul AFI Cotroceni, evaluat la peste o jumătate de miliard de euro. În orele de vârf, în zona restaurantelor nu e loc să arunci un ac, iar la cabinele de probă ale multor magazine se formează cozi. Luciana Giurea, lea­sing manager la AFI Europe România, spune că dezvoltatorii trebuie să inves­tească în îmbunătățirea zonelor de food cu restaurante bune, să ofere locuri de joacă şi cinematografe de ultimă gene­raţie; iar acestea din urmă nu mai sunt doar spaţii unde se difuzează filme, ci și locuri pentru evenimente sau spectacole şi emisiuni live.

DIN DEPOZIT, DIRECT LA UŞĂ. Cum e tot mai simplu şi mai uşor să facem cum­părături fără a mai fi nevoiți să ieșim din casă, dezvoltarea comerțului electronic a dus și în segmentul spaţiilor logistice la o intensificare a investiţiilor. Peste 550.000 de metri pătraţi de depozite au apărut anul trecut, cel mai mare stoc din ultimii trei ani, arată datele companiei de con­sultanţă imobiliară JLL. Iar prognozele dezvoltatorilor anticipează o men­ținere a tendinței de creștere și în 2019. Cererea va veni tot din IT, comerț electronic, logistică, retail şi FMCG, iar marile cor­porații sunt tot mai selective şi pun accent nu doar pe gradul de flexibilitate al spaţiilor, ci şi pe certificările ecologice, spune Iuliana Buşcă, commercial & business development manager în cadrul CTP România.

Una dintre provocările dezvoltatorilor de pe acest segment este infrastructura, aflată în proces de consolidare. Cele mai multe depozite au fost construite în Arad, Timişoara, Deva sau Cluj, orașe cu legă­turi imediate spre autostrăzile vestului Euro­pei. La polul opus, zona Moldovei a fost deficitară la acest capitol şi lipsită de investiţii logistice şi industriale.

„Se efectuează lucrări de îmbunătățire a drumurilor existente și au fost începute și lucrări noi de construcție, ceea ce este un lucru benefic creșterii afacerilor chi­ria­șilor noștri și expansiunii la nivel na­țio­nal. Trenarea sau stagnarea acestui proces ar reprezenta o altă provocare, dar sun­tem optimiști în această privință“, mai spune Iuliana Buşcă.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

d