Cât de mult cântărește educația în dezvoltarea economiei Indiei

Așa-numitul „dividend demografic“ al Indiei, altfel spus potențialul de creștere economică dat de o populație numeroasă activă ca forță, reprezintă o oportunitate majoră. Problema este că, în cazul celei mai mari părți a populației indiene, educația lasă foarte mult de dorit.
Narendra Modi, prim-ministrul Indiei, a vizitat recent Casa Albă și a făcut-o în calitate de lider al unei economii cu cel mai accelerat ritm de creștere din lume – o rată anuală de 6% și un produs intern brut (PIB) care se situează astăzi pe locul al cincilea în ierarhia globală, după cele ale Statelor Unite ale Americii, Chinei, Japoniei și Germaniei.
Sectorul tehnologic indian se dezvoltă, iar companiile care activează în zona energiei verzi instalează „covoare“ de panouri solare, într-o descriere plastică a celor de la revista britanică The Economist. Cam toate multinaționalele cu pedigri vor să fie în India, iar gigantul bancar Goldman Sachs și-a reunit recent boardul chiar acolo.
Pe măsură ce populația lumii bogate și a Chinei îmbătrânește, cele aproape 500 de milioane de indieni cu vârsta de sub 20 de ani constituie un stimulent în plus. Totuși, în cazul multora, educația este precară. Riscul este ca tinerii neinstruiți și șomeri să devină o frână sau chiar să stopeze prematur avansul economic al Indiei.
Un exemplu – în statul indian Uttar Pradesh a fost recent închisă o fabrică, decizie pe care șeful unui producător cu sediul în Mumbai, capitala de afaceri a Indiei, nu a luat-o deloc ușor. Însă lipsa abilităților și lipsa de disciplină a forței de muncă locale l-au împins să relocheze producția în sud și în vest. „Oferim instruire la toate punctele noastre de lucru, dar, în cazul acesta, aducerea oamenilor la nivelul necesar pur și simplu nu a meritat timpul nostru“, a declarat acesta.
Decalaje
Autoritățile din India au reușit să facă pași în îmbunătățirea furnizării de servicii pentru cei fără posibilități financiare. Au fost implementate scheme guvernamentale digitale care au simplificat accesul la serviciile bancare și distribuirea ajutoarelor sociale. De asemenea, s-a investit în infrastructura educațională. Dacă, în urmă cu zece ani, doar o treime din școlile de stat aveau facilități pentru spălat pe mâini și aproximativ jumătate aveau electricitate, acum, cam 90% au aceste utilități. Din 2014, India a înființat aproape 400 de universități, iar înscrierea în învățământul superior a crescut cu o cincime.
Cu toate acestea, îmbunătățirea infrastructurii școlare împinge lucrurile doar până la un anumit punct. India încă nu reușește să se asigure că tinerii care umplu sălile de clasă dobândesc și abilități esențiale.
Înainte de pandemia de COVID-19, mai puțin de jumătate dintre copiii de 10 ani din India puteau citi o poveste simplă, chiar dacă mai mult de jumătate dintre ei petrecuseră ani întregi stând ascultători în spatele băncilor școlare (în America, ponderea era de 96%). Evident că închiderea școlilor, care a durat mai mult de doi ani, a agravat această stare de fapt.
Hibe
Există multe explicații. Programa școlară prea încărcată oferă prea puțin timp pentru lecții de bază la matematică și la limba și literatura maternă. Copiii care nu deprind baza nu reușesc apoi să acumuleze noțiuni noi.
Profesorii sunt prost pregătiți și supravegheați defectuos. Un sondaj amplu care a cuprins școlile rurale a relevat, printre altele, că un sfert din personalul didactic absenta. Autoritățile le atribuie adesea profesorilor sarcini fără legătură cu profesia – de la implicarea în supravegherea scrutinurilor până la monitorizarea respectării regulilor de distanțare socială în timpul pandemiei de COVID-19.
Astfel de probleme au determinat multe familii să-și trimită copiii la școli private, care au ajuns să educe aproximativ 50% din totalul copiilor din India. Doar că, adesea, aceste școli nu produc rezultate mai bune.
În ultima perioadă, speranțele s-au legat de sectorul IT și de faptul că acesta ar putea putea antrena o revoluție în educație. O abordare nu lipsită de riscuri. Recent, cea mai mare companie de ed-tech din India, Byju’s, care defila cu cifre impresionante – peste 150 de milioane de utilizatori în întreaga lume și o evaluare de 22 de miliarde de dolari –, a înregistrat o scădere a valorii de piață pe fondul unor probleme financiare.
Puse cap la cap, toate acestea fac ca remedierea situației și a nivelului de performanță din școlile publice să devină și mai urgentă.
Soluții
Pentru început, India ar trebui să crească alocarea bugetară către educație. Anul trecut, cheltuielile au fost de doar 2,9% din produsul intern brut, ceea ce este foarte puțin în comparație cu standardele internaționale.
Totodată, este nevoie și de reformarea modului în care funcționează sistemul și poate ar fi bine ca autoritățile implicate în reformă să se inspire din modelele educaționale din alte țări asiatice aflate în curs de dezvoltare, ca și India.
De pildă, în ultimii zece ani, în testările internaționale, elevii din Vietnam i-au depășit constant pe cei din țări mult mai bogate. Elevii vietnamezi, de pildă, alocă mai puțin timp lecțiilor comparativ cu cei din India, chiar luând în calcul temele și învățarea intensivă. De asemenea, situația e la fel chiar și atunci când numărul elevilor dintr-o clasă este supradimensionat. Diferența constă în faptul că profesorii din Vietnam sunt mai bine pregătiți, mai experimentați și mai responsabili – suportă consecințe neplăcute în cazul în care elevii lor dau greș.
Cu leadershipul potrivit, India ar putea urma acest exemplu. Ar trebui să înceapă prin a colecta informații mai precise despre cât de mult învață de fapt elevii. Pentru asta, este nevoie ca politicienii să nu mai conteste datele care nu le pun politicile în lumina dorită de ei.
Partidul de guvernământ Bharatiya Janata ar trebui să nu mai încerce să elimine din manuale idei despre evoluție sau fapte istorice care îi deranjează pe naționaliștii hinduși. Este o abordare toxică menită doar să distragă atenția de la problemele reale.
E foarte bine că India se concentrează să construiască drumuri, campusuri tehnologice, aeroporturi, fabrici. Numai că trebuie să înțeleagă și necesitatea de a-și dezvolta, în paralel, și capitalul uman, conchide revista The Economist.
Cea mai mare populație
Cu o populație de aproximativ 1,4 miliarde de oameni, India este țara cu cei mai mulți locuitori, depășind anul acesta China.
- PRESIUNEA. În condițiile în care economia crește rapid, este necesar ca sute de milioane de tineri să poată fi angajați, în special în statele nordice mai sărace și mai populate. În caz contrar, există chiar riscul de instabilitate, pe măsură ce tinerii slab educați și fără loc de muncă își pierd speranța.
- SCHIMBARE. Până de curând, multe țări și companii „și-au pus cam toate ouăle în coșul Chinei“. Pe măsură ce tensiunile dintre Occident și Beijing continuă să crească, există o tendință de diversificare, iar India se potrivește perfect în noul context.
- MOMENT. Dacă poate menține acest ritm, India ar putea depăși Germania ca a patra cea mai mare economie a lumii în 2026 și va detrona Japonia de pe locul al treilea în 2032, conform analizelor efectuate de Centrul pentru Cercetare Economică și de Afaceri.
- FORȚĂ DE MUNCĂ. Populația din India aflată la vârste propice muncii depășește 900 de milioane, conform datelor din 2021 ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică. Iar cei de la Capital Economics argumentează că, în următorii ani, forța de muncă a Indiei ar putea fi mai mare decât cea a Chinei.
Acest articol a apărut în numărul 168 al revistei NewMoney
FOTO: Getty