Carrefourativa: cum au reinventat hipermarketurile C.A.P-ul

Alexandra Pele 18/04/2017 | 16:14 Companii
Carrefourativa: cum au reinventat hipermarketurile C.A.P-ul

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Lansată cu fast într-o sală înțesată cu verdețuri a unui hotel de lux din Capi­tală, Cooperativa Carrefour pare să aducă mai multe vești bune pentru Carrefour decât pentru producătorii de legume din România.

„Încă din primele zile de când am venit în România, am auzit că fructele și legumele de aici sunt foarte gustoase. Am în­­cercat o roșie românească și a fost fantastic. Am fost superîncântat“, mărtu­risea Jean-Baptiste Dernoncourt, șeful Carrefour România, cu ocazia lansării pri­­mei cooperative locale a grupului fran­­­cez. Retailerul sprijină mai multe astfel de structuri la nivel european, în special în Franța, însă România este singura țară în care are statut de membru și be­ne­ficii pe măsură. Numai că părerile sunt împărțite.

LUPUL ȘI OAIA? „Le-a cam bătut țărușul în curte acelor țărani“, spune Gheorghe Vlad, președintele Asociației Producăto­rilor de Legume din România, despre cele 80 de familii din Cooperativa Agri­colă Carrefour Vărăști, acuzând lipsa de transparență a retailerului, care și-a re­zervat dreptul de a negocia săptămânal prețurile plătite producătorilor. „Încalcă principiul liberei circulații a mărfurilor. Monopolizează producția și pun prețul pe care îl vor“, detaliază Vlad, adăugând că, din informațiile pe care le deține, pre­țu­rile oferite țăranilor sunt aproape la ju­mă­­tate față de cele din hipermarketuri. „Pui lupul în același țarc cu oaia. Nu e bine“, adaugă fermierul.

Preocuparea pentru colaborarea cu producătorii locali, un subiect fierbinte în special în contextul legii „51% produse românești la raft“ (al cărei viitor este incert ca urmare a avizului negativ primit de la Bruxelles), este atât o preocupare de imagine, cât și una comercială. „Este mai ieftin să luăm local decât să plătim costurile de transport“, explică Andreea Mihai, director de marketing la Carrefour România. Deși reprezentanții companiei nu au putut oferi date exacte cu privire la cantitatea de legume și fructe achizi­țio­nată din România, ei spun că în anumite perioade există sortimente de produse provenite în totalitate de la fermierii locali. O realizare cu care, de altfel, se pot lăuda și alți retaileri. Efortul logistic al achizițiilor locale nu este însă de ignorat. În urmă cu câțiva ani, Carrefour a lansat un apel la care au răspuns circa 1.200 de producători, iar 360 dintre aceștia aveau să devină furnizori ai retailerului. „Sunt producători care livrează și pentru un singur magazin“, spune șe­ful departamentului de achiziții. Așa se explică poate nevoia retailerului de a investi în coordonarea activității acestor furnizori, de multe ori, de ocazie.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste șapte ani în presă, Alexandra Pele acoperă domeniile finanțe, bănci și asigurări. Anterior, a lucrat la departamentul economic al ziarului Gândul și la cursdeguvernare.ro.