România a atins în 2023 o etapă importantă în parcursul său în domeniul energiei regenerabile: peste 1 GW de capacitate solară nouă instalată într-un singur an
Capacitățile fotovoltaice nou-instalate în România au depășit în acest an pragul de 1.000 MW, mai ales pe seama prosumatorilor, ceea ce este un record, iar trendul, care face din fotovoltaic sursa de energie electrică cu cea mai mare creștere, este posibil să se mențină, chiar dacă sunt și nori negri la orizont.
După o perioadă de acalmie, România a atins în 2023 o etapă importantă în parcursul său în domeniul energiei regenerabile: peste 1 GW de capacitate solară nouă instalată într-un singur an, în proiecte mari și capacități de producție distribuită, arată un raport al Solar Power Europe, asociația care reprezintă industria fotovoltaică din Europa.
Noile instalații fotovoltaice montate, care echivalează cu o creștere de 308% în comparație cu capacitatea instalată în anul precedent, înseamnă și un nou record anual al României după perioada anilor 2010, când, grație unei scheme de sprijin foarte generoase inițial, am avut primul val al regenerabilelor. Acum, energia solară fotovoltaică este sursa de energie cu cea mai rapidă creștere din țară.
Până la sfârșitul anului 2023, capacitatea fotovoltaică cumulată (atât parcurile fotovoltaice mari, dispecerizabile, cât și intalațiile prosumatorilor) va fi ajuns la 2,85 GW, generând peste 2,5 TWh, ceea ce a reprezentat aproximativ 5% din totalul energiei electrice produse în România în anul care tocmai se încheie.
Odată cu adăugarea a 297 MW în proiecte mari, instalate în primele trei trimestre din 2023, capacitatea fotovoltaică dispecerizabilă a ajuns la 1,7 GW, reprezentând 28% din totalul capacității solare instalate în acest an – restul a fost generare distribuită (prosumatori).
Solar Power Europe arată că, deși această cifră anuală reprezintă un salt cantitativ semnificativ în raport cu capacitatea instalată în anii trecuți, care era în medie de 1 MW pe an, principalul motor al evoluției impresionante din sectorul fotovoltaic românesc este segmentul de generare distribuită. Astfel, în al patrulea trimestru al anului 2023, numărul gospodăriilor, firmelor și instituțiilor care au căpătat statutul de prosumatori a depășit 80.000, totalizând o putere instalată de aproape 1,2 GW, sectorul rezidențial reprezentând peste 85% din totalul instalațiilor.
Ținte naționale
Cu o medie anuală de 1.900-2.400 de ore de soare, România are un potențial natural semnificativ pentru dezvoltarea energiei fotovoltaice. Cu toate acestea, țara nu a stabilit în trecut obiective prea ambițioase pentru sursele de energie regenerabilă, potrivit asociației europene, urmărind ca doar 30,7% din consumul său final de energie să provină din surse regenerabile până în 2030. Pentru energia solară, acest lucru se traduce printr-un obiectiv de 5,05 GW, ceea ce ar presupune adăugarea a 2,2 GW la capacitatea existentă.
Planul național pentru energie și climă (PNIESC), actualizat în noiembrie 2023, mărește însă obiectivele privind ponderea consumului de energie regenerabilă la 36%, ceea ce pentru energia solară ar însemna o creștere la 8,3 GW: 5,8 GW pentru proiecte la scară mare și 2,5 GW pentru fotovoltaice pe acoperiș.
Totuși, deși acesta este un pas mare, nu este suficient pentru a se alinia la obiectivul obligatoriu al UE de 42,5% țintă de regenerabile până în 2030. În contextul ambițiilor europene și pe baza potențialului său natural, România ar trebui să țintească o cotă de regenerabil undeva spre 44,4% din consumul național, ceea ce înseamnă 11,1 GW de energie solară – 6,1 GW pentru proiecte la scară utilitară și 5 GW pentru fotovoltaice pe acoperiș.
Motoarele de creștere
Ultimii doi ani au fost marcați de schimbări legislative semnificative care au contribuit la dezvoltarea sectorului fotovoltaic din România, dar există încă multe „lacune și inconsistențe“ în legislație. Ca aspecte pozitive, Solar Power Europe amintește că, pentru proiectele la scară mare pe o suprafață mai mică de 50 de hectare (aproximativ 42 MW fiecare), procesul de autorizare a fost simplificat în ianuarie 2023, ca urmare a eliminării în 2022 a cerinței privind documentația de planificare prealabilă, ceea ce a redus timpul de obținere a autorizațiilor necesare de la o medie de 18 luni la 6-12 luni. Acesta este considerat un termen „competitiv“, în comparație cu alte țări.
De asemenea, în ceea ce privește sectorul prosumatorilor, modificarea cadrului legislativ a fost unul dintre principalii factori determinanți ai dezvoltării sale impresionante în 2023: procedurile de conectare la rețea pentru sistemele care generează sub 400 kW pe loc de consum au fost simplificate în 2022, permițând obținerea tuturor documentelor și autorizațiilor necesare în termen de o lună.
Un alt factor semnificativ care a impulsionat creșterea segmentului prosumatorilor din România a fost programul de subvenții și creșterea de patru ori a finanțării, până la 610 milioane de euro buget total, împreună cu posibilitatea ca prosumatorii să vândă surplusul de energie electrică direct furnizorului de energie electrică. Totuși, programul respectiv, prin care urmează să apară peste 80.000 de noi prosumatori, a fost blocat câteva luni în instanță și noile instalări au fost amânate – speranța este ca ele să înceapă în câteva săptămâni.
Provocările
România dispune de condițiile prealabile necesare pentru dezvoltarea proiectelor de energie regenerabilă: climă, disponibilitatea terenurilor și procese de autorizare relativ simplificate, dar există și provocări, de ordin legislativ și tehnic.
În timp ce modificarea din 2022 a Legii fondului funciar a simplificat procedura de autorizare pentru proiectele cu o suprafață mai mică de 50 de hectare, s-a creat un blocaj artificial pentru capacitățile mai mari, care depășesc pragul de 50 de hectare, întrucât Ministerul Agriculturii nu eliberează autorizațiile necesare. Astfel, dacă este relativ ușor să se dezvolte centrale fotovoltaice sub pragul de 50 de hectare, proiectele mai mari se confruntă cu un proces mai anevoios de obținere a documentației necesare.
A doua provocare semnificativă se referă la conectarea la rețea, care tinde să fie dificilă din cauza disponibilităților limitate în anumite zone – cum ar fi Dobrogea și Banat, pentru că rețeaua este deja suprasolicitată și noi linii trebuie construite. În plus, costurile ridicate ale consolidării și extinderii rețelei cad în multe cazuri pe umerii investitorilor, iar unele termene de construcție au fost amânate, de operatorul rețelei naționale și de operatorii de distribuție, și cu doi ani.
„Piața fotovoltaică din România a intrat într-o nouă fază de boom, determinată de contextul actual de securitate, de imperativul tranziției ecologice și de cadrul favorabil de autorizare. Pe măsură ce țara se îndreaptă spre decarbonizare și spre adoptarea pe scară largă a tehnologiilor curate, perspectivele de viitor ale fotovoltaicului indică o dezvoltare susținută“, conchid cei de la Solar Power Europe, care amintesc și despre disponibilitatea fondurilor europene din care se pot instala capacități fotovoltaice la noi în țară.
Viitorul mai puțin luminos
Viitorul pare a fi totuși ceva mai provocator decât estimează Solar Power Europe în raportul său.
- Înjumătățire? Astfel, nu este clar încă dacă viitoarele subvenții pentru montarea de sisteme fotovoltaice rezidențiale vor fi menținute la actualul nivel de 20.000 de lei sau vor fi înjumătățite, așa cum a apărut într-un proiect de act normativ care ar putea fi totuși retras, în urma reacțiilor publice. Apoi, vom asista la o scumpire a echipamentelor, în condițiile în care crește cota de TVA pentru panouri fotovoltaice, de la 1 ianuarie, Apoi, la toate nivelurile se vorbește din ce în ce mai des despre obligativitatea ca noile instalări în regenerabil să fie însoțite de instalații de stocare, care sunt încă scumpe, iar regulile bugetare mai stricte ar putea împiedica apariția unui program național de subvenționare a achiziției de baterii.
- Lipsă de cash. În plus, operatorii de distribuție se pare că nu vor putea susține o modernizare accelerată a rețelei ca să acomodeze zecile de mii de noi prosumatori, pentru că autoritatea de reglementare nu permite o creștere suficientă a tarifelor de distribuție care să susțină investițiile, iar soluția fondurilor europene este îngreunată uneori de lipsa de cash a firmelor de distribuție, necesar pentru cofinanțare.
Acest articol a apărut în numărul 178 al revistei NewMoney
FOTO: Getty