Bate vânt de uberizare în serviciile de curierat. Cum înlocuiește tehnologia businessurile tradiționale

Florel Manu 15/10/2018 | 10:08 Digital
Bate vânt de uberizare în serviciile de curierat. Cum înlocuiește tehnologia businessurile tradiționale

Inevitabilul se produce. Noile modele de business bazate pe tehnologie înlocuiesc treptat afacerile tradiționale. În curierat, de exemplu, bate un vânt de uberizare.

Acest articol a apărut în numărul 50 (8 – 21 octombrie) al revistei NewMoney

„Nu este exclus ca în curierat (cel local, n.r.) să apară un Uber“, spunea în urmă cu un an și jumătate Felix Pătrăș­canu, cofondator FanCourier, argumen­tându-și temerea (și) cu o poveste de la începutul anilor 1900, când mai mulți antreprenori au investit sume enorme pentru a cumpăra nave maritime cu ajutorul cărora să aducă de la Polul Nord gheață pentru barurile cubaneze frecventate de americanii bo­gați. Numai că în scurt timp a fost inventat frigiderul, iar afacerile cu gheață s-au topit înainte de-a face pojghiță.

Mai aproape de noi, în San Francis­co-ul de baștină al Uber a apărut în 2011 Postmates, o companie care în doar câteva minute de la primirea unei comenzi reușește să livreze un colet cu ajutorul unei impresionante echipe de curieri independenți. Modelul a fost replicat și în Europa, la Barcelona, prin Glovo, o aplicație care îți permite să co­manzi și să trimiți orice, în mai puțin de o oră, în orașele în care serviciul este prezent.

Practic, Glovo este o combinație de marketplace – din care utilizatorii pot comanda orice – și de serviciu clasic de curierat, care livrează orice, de la documente sau chei uitate, la dus haine la spălătorie. Atât timp cât acel „orice“ nu depășește opt-nouă kilograme și încape într-o cutie cu dimensiunile 40x40x 30 cm. Activ în peste 60 de orașe de pe trei continente, Glovo a intrat în România în această primăvară, deo­cam­dată doar în București, pe fondul atragerii unei finanțări (serie B) de 30 de mili­oane de euro de la mai multe fonduri de investiții.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.