Arthur Rădulescu: „Piața de e-commerce din România și-a dat în ultimii trei ani examenul de capacitate, bacalaureat și licență“

Senica Micu 13/03/2023 | 10:27 Digital
Arthur Rădulescu: „Piața de e-commerce din România și-a dat în ultimii trei ani examenul de capacitate, bacalaureat și licență“

Piața de e-commerce din România și-a dat în ultimii trei ani examenul de capacitate, bacalaureat și licență. Dar încă nu se compară cu piața din Vest, care are și master, și doctorat“ este diferența punctată de Arthur Rădulescu atunci când vorbește despre retailul online românesc. Antreprenorul este fondator și chief executive officer (CEO) al platformei de tip SaaS (software as a service) de e-commerce MerchantPro – folosită de aproape 2.000 de magazine în plan local – și cunoaște toate schimbările prin care a trecut acest domeniu în ultimul deceniu.

După ce, în pandemie, una dintre provocări a fost „să țină pasul cu explozia cererii“, printre planurile sale de astăzi se află consolidarea prezenței în regiune, în paralel cu dezvoltarea de noi tehnologii și atragerea unui număr mai mare de comercianți activi.

La nivel național, aproximativ 66% dintre români au comandat cel puțin o dată online anul trecut, acesta fiind cel mai mare procent din ultimii ani, reiese dintr-un studiu de piață al Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). Privind contextul general, arată aceleași date, ponderea celor care locuiesc în zonele urbane și comandă online rămâne în continuare crescută (71,5%), cu 13,2% mai mare decât a românilor din mediul rural (58,3%). În total, estimările ARMO au evaluat acest domeniu la aproape șapte miliarde de euro în 2022, cu 10% mai mult față de 2021.

Ultimii trei ani au fost foarte interesanți pentru piața de e-commerce din România. Pandemia a fost un accelerator al creșterii în e-commerce în 2020 și 2021, fiind create câteva sute de magazine online noi doar pe platforma noastră. (…) Dinamica din 2022 a fost în mod evident mai temperată față de anii anteriori, efect al conflictului de la graniță, al crizei energetice și al posibilei recesiuni, dar și al concurenței intense“, detaliază Arthur Rădulescu.

Potrivit unei analize realizate de MerchantPro despre acest domeniu, comportamentul de achiziție a fluctuat de la lună la lună în prima parte a anului trecut, între „foarte precaut“ în martie, imediat după izbucnirea războiului, când tranzacțiile au crescut cu doar 5% față de lunile de dinainte, până la „exuberant“ în luna mai, când au crescut cu 30%.

La nivelul tuturor magazinelor online care folosesc platforma de e-commerce MerchantPro, inclusiv cele care și-au început activitatea în platformă în 2022, potrivit unei analize a companiei, anul trecut s-au plasat comenzi în valoare de aproape 250 de milioane de euro, la o valoare medie de 56 de euro/comandă, cu 12% mai mare față de valoarea din 2021. „Anul trecut au migrat pe platforma MerchantPro mai multe magazine mari, cu activitate complexă și un număr mare de tranzacții. Pentru determinarea tendinței la nivel de piață, am exclus aceste magazine. Dacă le luăm în calcul, la nivel de platformă, creșterea valorică a fost de 50%“, explică Arthur Rădulescu.

Abonamentele în cazul MerchantPro pornesc de la 30 de euro pe lună pentru planul Premium, dedicat începătorilor în e-commerce, în timp ce abonamentele care cuprind funcționalități dedicate businessurilor cu necesități operaționale mai ridicate pleacă de la 50 de euro pe lună.

Optimizări

În opinia lui Rădulescu, printre tendințele care se remarcă în 2023, după un an 2022 de consolidare a pieței, sunt investițiile în automatizări, inclusiv pentru adoptarea și integrarea soluțiilor de inteligență artificială, precum și creșterea performanței magazinelor din perspectiva vizitatorilor, la nivel de storefront („vitrina“ magazinului, modul în care se prezintă clienților).

Automatizarea proceselor vizează reducerea intervenției umane, creșterea productivității pe fluxurile interne și reducerea riscului de eroare. De aceea a crescut interesul comercianților față de integrarea în magazinele lor online a unor soluții de optimizare a proceselor și operațiunilor, inclusiv a unor sisteme de inteligență artificială precum ChatGPT, Google Translate sau DeepL, care le vor permite să se diferențieze față de concurență prin conținut și personalizare.

2023 pare să fie tot un an de optimizare puternică și – din semnalele actuale – de upgrade pentru multe magazine online cu tradiție. Platforma MerchantPro este folosită astăzi de aproape 2.000 de magazine online locale. Dacă anul trecut au fost zeci de magazine de dimensiune medie și mari care au migrat către platforma MerchantPro, anul acesta ne așteptăm să fie peste 100. În acest context, estimăm o creștere de cel puțin 10% a numărului de comercianți activi în 2023“, punctează Rădulescu.

Anul trecut, compania a investit peste 400.000 de euro în MerchantPro Next, un nou storefront cu un sistem deschis de editare a codului HTML&CSS și a template-urilor de randare a conținutului, mai multe teme de design preconfigurate și un modul de creare și personalizare de pagini după principii de design no code. „În prezent lucrăm la o suită de funcționalități denumită MerchantPro Flex, un nou panou de control, care aduce un grad ridicat de performanță tehnică, viteză, flexibilitate și customizare. (…) În plus, MerchantPro Flex integrează instrumente AI, precum ChatGPT, Google Translate sau DeepL. Investiția în această dezvoltare de produs se va ridica la circa 300.000 de euro, urmând să fie lansată în următoarele luni“, mai spune Rădulescu.

Potențial enorm

Din strategia lui Rădulescu face parte și consolidarea prezenței în regiune. Pe de o parte, platforma este deja utilizată de mai mulți comercianți din Bulgaria și din Serbia, iar numărul lor este estimat să crească. Pe de altă parte, pe MerchantPro funcționează câteva zeci de magazine locale care au operațiuni în țări din regiune (Bulgaria, Ungaria, Serbia) și care, înainte de războiul din Ucraina, aveau planuri de a ieși spre piețele mai mari (Ucraina, Polonia, Rusia), „ceea ce nu s-a mai întâmplat“.

Cert este că antreprenorul pune pariu pe acest domeniu și de acum încolo. „Există un potențial uriaș de creștere, există și potențial de a face performanță pe alte piețe din regiune. Suntem ca un copil supradotat. E genial, dar tot are nevoie de timp să crească și să se maturizeze“, adaugă el. În 2022, MerchantPro a avut o cifră de afaceri de 1,3 milioane de euro, în creștere cu aproape 50% față de 2021, iar pentru 2023 mizează pe o creștere de cel puțin 20%.

Arthur Rădulescu a fondat compania ShopMania NET – prin care administrează platforma de e-commerce MerchantPro – în anul 2004. „Primul produs al companiei a fost comparatorul de prețuri ShopMania, lansat inițial în România, iar ulterior – pe alte piețe din Europa și nu numai, mișcare prin intermediul căreia s-a obținut o perspectivă practică asupra dinamicii și potențialului uriaș al e-commerce-ului“, spune el.

Câțiva ani mai târziu, perioadă în care a dezvoltat mai multe proiecte web pentru firme din afară, s-a hotărât să creeze un produs propriu pentru piața românească. Așa a apărut în 2008 Shopmania Biz, transformat ulterior (în 2019) în MerchantPro, în urma unui proces de rebranding.

Acest articol a apărut în numărul 158 al revistei NewMoney

FOTO: Laszlo Raduly

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.