A vrut să dezvolte o afacere pe zona de fashion, însă a cunoscut succesul cultivând legume bio

NewMoney 19/02/2019 | 15:39 Oameni
A vrut să dezvolte o afacere pe zona de fashion, însă a cunoscut succesul cultivând legume bio

După ce a renunțat la un business din zona de fashion, Mihaela Buligoanea a dezvoltat una dintre cele mai mari fer­me ecologice de legume din apro­pierea Capitalei. Legumele sale sunt fericite și se pregătesc pentru export.

Acest articol a apărut în numărul 58 (4– 17 februarie 2019) al revistei NewMoney

Mihaela Buligoanea (44 de ani) poartă cu ea curajul omului de business care ar lua-o de la început fără nicio ezitare dacă drumul pe care a ales să meargă nu se mai po­trivește cu idealurile sale. Lucrul acesta și l-a demonstrat deja acum mai bine de zece ani, când, proaspăt ieșită dintr-o cor­porație, a deschis împreună cu o prie­tenă un concept store dedicat designerilor ro­mâni, chiar în centrul Capitalei. Însă pasiunea pentru modă, transpusă în această afacere, a ținut doar doi ani. „Mă obseda să fac ceva ce îmi place, iar aici nu mă mai regăseam“, își amintește ea astăzi despre principalul motiv care a dus la această ruptură.

În plus, pentru că afacerea fusese înce­pută undeva prin 2007-2008, odată cu pri­mele semne ale crizei, și cum nici piața nu era suficient de matură – existau doar câteva boutique-uri care promovau desig­nerii români –, cumulate cu o chirie mult prea mare a spațiului, Mihaela Buligoanea a știut atunci că trebuie să facă ceva nou. Așa începe povestea Legume(lor) Fericite cultivate în Tărtășești, județul Dâmbovița (aproape de București), un business care a ajuns astăzi în top trei jucători pe segmentul fermelor ecologice certificate din apropierea Capitalei.

Cu un rulaj de 150.000-200.000 de euro anual, Mihaela Buligoanea vrea să facă anul acesta – „sau într-un viitor apropiat“ – o mișcare îndrăzneață: să exporte în Europa Centrală. Cereri există deja, mai rămâne ca planurile de pe hârtie să se po­trivească perfect cu strategia de business pe care o aplică.

PERSONALIZARE ȘI CERTIFICARE. Timp de un an după ce a ieșit din prima afacere, Mihaela Buligoanea a căutat idei, a citit, s-a documentat despre diverse teme care aveau legătură cu antreprenoriatul, până când, împreună cu soțul său, Florin, a decis să înființeze o fermă pentru culturi ecologice de legume și fructe pe un teren pe care îl dețineau în Tărtășești, unde își construiseră și casa. Se întâmpla prin 2011-2012. A început timid, pe o su­prafață mică, și, încă din primii doi ani (perioadă în care investițiile au ajuns la apro­ximativ 30.000 de euro), s-a extins, anul acesta ur­mând să ajungă la 11 hectare.

Și tot prin 2012 – povestește antreprenoarea –, a înființat magazinul online legu­mefericite.ro, care a adus un avantaj considerabil față de cei care, deși cultivau organic, nu aveau la acea vreme un astfel de instrument de promovare. „Fiecare comandă e personalizată, clienții își aleg produsele în funcție de nevoile pe care le au, iar livrările se fac după-amiaza și seara“, spune ea. Valoarea medie a co­șu­lui de cumpărături este astăzi de 150 de lei, cu peste 2.000 de clienți înregistrați până acum, dintre care cei mai mulți sunt fideli. Afacerea s-a construit și pe comunicarea cu acești clienți despre toate produsele din portofoliu, mulți fă­când confuzie între culturile ecologice și culturile naturale.

Practic, există trei modalități principale de cultivare: convențională, naturală și biologică (ecologică sau organică).

Cultivarea convențională este un procedeu practicat la scară largă în România și în care se folosesc pesticide, îngrășă­minte chimice, stimulatori etc. În cultivarea naturală nu se utilizează tratamente chimice, dar producătorii nu sunt certifi­cați, astfel că nu sunt verificați, putând să arendeze teren pentru cultivare fără să se controleze utilizarea anterioară a terenului și să se facă sau nu rotația culturilor. Cultivarea de tip bio este certificată de către un organism acreditat și respectă regulamentele europene.

Articol vizibil în întregime doar pe bază de abonament.

d