Economia românească ar putea să revină anul viitor aproape de valoarea din 2019. Cum va evolua însă cursul valutar
Economia românească ar putea să revină anul viitor aproape de valoarea din 2019. Totul depinde de cum statul român va ști să cheltuiască banii de la Uniunea Europeană și de modul în care se va opri să facă noi cheltuieli sociale, apreciază Andrei Rădulescu (42 de ani), director Analiză Macroeconomică, Banca Transilvania.
NewMoney: Revenirea așteptată din trimestrul al treilea a fost mult sub așteptări, doar 5,6% trimestru la trimestru, față de 12,6% în zona euro. Cum se explică din punctul dumneavoastră de vedere?
Andrei Rădulescu: Economia s-a redinamizat în trimestrul al treilea, iar evoluțiile macrofinanciare recente, mondiale, europene și interne, confirmă intrarea într-un nou ciclu economic, în pofida persistenței și intensificării crizei sanitare în ultimul trimestru al anului. Cât despre evoluția diferită față de cea înregistrată de principalul partener economic, trebuie să ținem cont și că ajustarea din al doilea trimestru, în România, nu a fost la fel de severă precum cea înregistrată în zona euro. Iar economia României a depășit punctul culminant al șocului indus de criza sanitară, un șoc exogen fără precedent în perioada postbelică.
În primul semestru al anului, România era singura țară din Uniunea Europeană cu o creștere pe investiții productive. Acest aspect, coroborat cu evoluția expunerii băncilor străine, plus 8% an pe an la șase luni, arată că sunt premise pentru o tranziție rapidă spre un nou ciclu economic.
– Pe de altă parte, România a înregistrat o scădere economică de 5,1% pentru primele nouă luni din 2020. Guvernul își menține deocamdată estimările optimiste, că economia nu va pierde în acest an mai mult de 4-5%. Cum credeți că se va încheia anul acesta?
– Economia internă s-ar putea ajusta cu 4,5-5% în 2020, pe fondul incidenței pandemiei și consecințelor acestui șoc fără precedent. Mai ales că intensificarea pandemiei în toamnă a determinat reintroducerea unor restricții, dar nu la fel de dure precum cele din primăvară.
Totodată, în ultimele săptămâni s-au comunicat rezultate foarte bune pentru soluțiile medicale în dezvoltare, campania de vaccinare urmând să fie lansată cel mai târziu la începutul anului 2021. În acest context, așteptările agenților economici s-au ameliorat semnificativ, cu impact pozitiv pentru deciziile de investiții și consum. Dinamica anuală a produsului intern brut va continua să fie negativă în ultimul trimestru, dar am putea vedea o ameliorare față de precedentul.
Nu toate veștile privind deficitul sunt rele
– Deficitul bugetar a crescut enorm în acest an: 9,1% din PIB potrivit Guvernului, 9,8% potrivit Consiliului Fiscal. Care e estimarea dumneavoastră?
– Ne așteptăm la o pondere a deficitului bugetar în PIB de aproximativ 9% în 2020, cu mențiunea că majorarea cu 27% a cheltuielilor de capital ale statului la zece luni va avea impact pozitiv în trimestrele următoare în tot ceea ce înseamnă infrastructură critică: șosele, spitale, rețele digitale sau energetice.
– Comisia Europeană a atras atenția că România nu pare în măsură să facă ajustările necesare pentru ca deficitul excesiv să fie corectat în viitorul apropiat. Cum traduceți acest semnal?
– Economia internă are un potențial ridicat de creștere pentru PIB nominal, indicatorul la care sunt raportate deficitele și datoria. Iar programele lansate de UE pentru a ajuta statele membre să facă față efectelor pandemiei vor avea impact pozitiv pentru procesul de consolidare bugetară care va începe în 2021. Este foarte adevărat că ponderea cheltuielilor rigide (la care nu se poate renunța, precum cele sociale, n.r.) în bugetul statului este foarte ridicată, tocmai de aceea accentul pe majorarea veniturilor la buget, inclusiv prin ameliorarea ratei de absorbție a fondurilor europene, trebuie să fie prioritar.
– Apropo de consolidarea fiscală așteptată pentru anul viitor. Se poate face fără creșteri de taxe?
– Considerăm că procesul de ajustare poate fi inițiat fără a se recurge la recalibrarea fiscalității, aspect important mai ales în perioadele în care economia se află la începutul unui nou ciclu economic. Desigur, o alocare mai chibzuită a cheltuielilor publice ar fi bine-venită și ar genera efecte pozitive în lanț la nivelul sectorului privat nu doar pe termen scurt, ci și pe termen mediu.
– Poate reveni economia României pe creștere anul viitor? Va fi o revenire în W, așa cum se preconizează în vestul Europei, cu o nouă scădere în ultimele luni din 2020?
– Dacă facem o analiză a întregului an, șocurile exogene au avut o formă în V în economie, în general. De altfel, scenariile macroeconomice ale tuturor instituțiilor indică o ajustare a economiei în 2020, urmată de redinamizare în 2021.
4,91, cursul mediu anual euro/leu în 2021
– Cum ar trebui să arate bugetul pe 2021? Ce domenii ar trebui reformate, ce domenii ar trebui sprijinite?
– Politica fiscal-bugetară pe anii următori ar trebui să fie axată pe susținerea investițiilor în modernizarea infrastructurii critice, aspect fundamental pentru consolidarea convergenței economice și dezvoltarea durabilă. De asemenea, digitalizarea și reforma administrației publice sunt necesare în perioada post-pandemie, în plină revoluție digitală. Pe de altă parte, trebuie acordată prioritate cercetării-dezvoltării, tranziției pieței de capital spre liga dezvoltată și economiei verzi, România având un potențial fantastic pentru a genera șocuri de productivitate.
– Cât vor conta cele peste 30 de miliarde de euro pe care România ar urma să le primească de la UE? Sunt prioritățile anunțate prin Planul de Redresare cele corecte?
– Programele lansate la nivelul UE vor avea impact pozitiv în economia României pe termen scurt și mediu, susținând procesele de transformare și contribuind la tranziția de la o economie emergentă la o economie dezvoltată. Având în vedere decalajul de infrastructură între România și media europeană, accentul pe domeniile transport și modificări climatice este pe deplin justificat. Pe de altă parte, considerăm că ar putea fi alocate sume mai importante pentru modernizarea serviciilor publice și pentru competitivitatea și digitalizarea economiei, mai ales că România dispune și de resurse interne, care pot fi antrenate. Per ansamblu, cel mai important aspect constă în implementarea programelor.
– Care sunt estimările dumneavoastră privind marile cifre pentru 2021?
– Dacă vom avea un mix echilibrat de politici economice, iar programele lansate de Uniunea Europeană vor începe să fie aplicate, economia României ar putea crește cu peste 5% în 2021, mai ales dacă ținem seama de bază, un an 2020 foarte slab. Pentru rata șomajului, ne așteptăm la o creștere ușoară, spre un nivel mediu anual de 5,6%, pe fondul perspectivelor de restructurare ale companiilor medii și mici, consecință directă a șocului pandemic. De asemenea, prognozăm o accelerare a inflației spre un nivel mediu de 2,8% pe indicele armonizat UE, ca urmare a redinamizării economiei și cotațiilor internaționale la țiței. Cursul euro/leu va continua tendința de apreciere graduală în trimestrele următoare, la un nivel mediu anual de 4,91 în 2021, date fiind provocările cu care România continuă să se confrunte.