Ce pregătește retailerul F64 pentru marile comunități de fotografi din toată țara

Emil Popescu 02/10/2017 | 11:56 Oameni
Ce pregătește retailerul F64 pentru marile comunități de fotografi din toată țara

Acest articol apare în numărul 24 (25 septembrie – 8 octombrie) al revistei NewMoney

Diafragma rămâne la F64, dar punctele de focus sunt puse pe extinderea în jurul comunităților locale de fotografi, prin magazine fizice în șase orașe din țară, precum și prin parteneriate în străinătate.

„Am început cu aparatele pe film, apoi a urmat fotografia digitală, s-a adăugat și video, iar acum este vorba despre digital imaging. Suntem alături de comunitatea pasionaților de exprimare prin imagine și vedem cum de aici se nasc proiecte, oameni faini și fotografi valoroși“, face Marian Alecsiu, cofondator al F64, un rezumat-fulger al evoluției magazinului pe care l-a deschis în 2001 alături de Daniela Becheru.

F64 acoperă, în prezent, circa 30% din piața locală de echipamente foto-video, cu cele două canale – site-ul (cu o pondere de 60% în vânzări) și magazinul de 1.000 mp din București. Anul trecut, compania a avut vânzări de circa 26 de milioane de euro.

PREGĂTIRI DE CASĂ NOUĂ. Prima etapă a viitorului F64 va începe înainte de Sărbătorile de iarnă, cu lan­sarea unei noi platforme online. Pentru extinde­rea în provincie (un proiect vechi și actual, în egală măsură), Alecsiu are în vizor șase orașe (Cluj-Napo­ca, Brașov, Timișoara, Iași, Constanța și Craiova), unde există comunități importante de fotografi. „Este un vis frumos, la care nu am renunțat. Interesul oamenilor pentru exprimare prin imagine este din ce în ce mai mare. (…) Cred în plus în valoarea interacțiunii și consider că online-ul și offline-ul fac foarte bună casă împreună“, spune cofondatorul F64.

Dar deschiderea de magazine este un proces costisitor, iar cei doi antreprenori nu pot susține singuri o astfel de investiție. Au avut de-a lungul timpului discuții cu mai mulți potențiali parteneri, cărora să le cedeze o parte din business, însă nu au găsit investitorul de care aveau nevoie și cu care să fie pe aceeași lungime de undă în privința viitorului companiei. Cu un investitor alături, prima mutare a lui Alecsiu ar fi lansarea magazinelor din provincie.

Deși piața românească rămâne obiectivul numărul unu, Alecsiu și Becheru au planuri (mari) și în pri­vința extinderii în străinătate, dacă se va dovedi o com­pletare naturală a activității retailerului. Mai întâi, schimbarea platformei va permite afișarea conținutului în limba engleză, însă magazinul nu ur­mă­rește simpla vânzare de produse pe alte piețe (în fond, și acum sunt livrate comenzi dincolo de gra­nițe), ci implicarea în viața comunităților foto din țările respective, împreună cu parteneri locali. Co­mu­nități extinse de fotografi există în statele vecine Bulgaria și Ungaria, în Cehia, Polonia și desigur Germania, cea mai importantă piață din Europa, sau Marea Britanie, o adevărată pepinieră de fotografi.

Alecsiu evită să ofere vreun termen privind lansa­rea F64 în provincie sau în străinătate, și pare cumva prins între entuziasmul pe care-l avea în urmă cu 25 de ani și responsabilitatea actuală a celor 150 de angajați, așa încât își calculează cu atenție riscurile.

APROAPE DE MAJORAT. În discuția de circa o oră purtată cu NewMoney, Alecsiu a folosit de peste 20 de ori cuvântul „adaptat“ sau forme derivate din acesta. Este și un indiciu despre cum a reușit F64 să facă față schimbărilor radicale prin care a trecut industria foto-video în ultimii ani. În urmă cu 16 ani, cei mai mulți dintre clienții magazinului fotografiau pe film.

Acum, smartphone-urile au acaparat o mare parte din piață, dar Alecsiu le-a făcut loc de mulți ani pe rafturi, fără să simtă că și-a schimbat domeniul de activitate. „Pe val“ sunt dronele și camerele de ac­țiune, aparatele compacte – care reprezentau cândva cea mai mare parte a pieței – aproape au dis­părut, iar vânzările de DSLR-uri, utilizate de entu­ziaști și profesioniști, sunt la un nivel comparabil cu cel de anul trecut. Alecsiu mizează în continuare pe noile tehnologii, ca un răspuns firesc la cererea clien­ților. Deși nu este tocmai ușor.

În ceea ce privește dronele, de exemplu, cofondatorul F64 acuză felul în care au fost transpuse în legislația românească unele reglementări europene. „Sunt condiții exagerate. E ca și cum ai vinde elicoptere sau avioane. Trebuie să depozităm dronele în con­diții total separate de restul produselor, să facem și să urmăm fluxuri dedicate numai pentru drone. Dar lucrurile se îndreaptă ușor-ușor: de curând s-a reglementat că dronele până în 500 g nu trebuie înregistrate“, spune antreprenorul. Ca să poți să faci o filmare cu drona, legal, îți trebuie zeci de aprobări, a căror obținere durează luni de zile, exemplifică Alecsiu, adăugând că lucrurile sunt și mai complicate din perspectiva importatorului.

Până și o astfel de experiență este privită tot ca o adaptare. În perspectivă, Alecsiu așteaptă ca roboții să-și facă loc în viața noastră de zi cu zi, așa că nu ar surprinde pe nimeni ca în spațiile F64 să apară și spații dedicate lor. Mai ales dacă vor ști să fotografieze.

 

ACCENT PE EVENIMENTE

Pe lângă vânzarea de produse foto-video și accesorii, F64 și-a bazat dezvoltarea pe serviciile conexe – cursuri, imprimare de fotografii, închiriere de echipament, cafenea.

PHOTO STORY. Pe 5 octombrie va avea loc, la București, cea mai mare conferință organizată de F64 – Photo Story, destinată în special începătorilor, pe teme legate de fotografie, videografie și vlogging. Dacă va avea succes, va fi urmată de alte evenimente similare.

TRADIȚIE. Primele cursuri au fost lansate în urmă cu zece ani. Acum, F64 organizează anual peste 150 de cursuri și alte evenimente, la care participă peste 10.000 de persoane, de la începători la profesioniști în arta fotografică.

 


Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.