Cât de mult copiază Liviu Dragnea discursul naționalist al premierului ungar Viktor Orban. Iată trei asemănări izbitoare

NewMoney 22/08/2018 | 10:24 Ştiri
Cât de mult copiază Liviu Dragnea discursul naționalist al premierului ungar Viktor Orban. Iată trei asemănări izbitoare

Recentul discurs al lui Liviu Dragnea arată cum liderul social democrat s-a adaptat și a preluat idei care i-au asigurat succesul pe plan intern premierului maghiar Viktor Orban. Discursul naționalist al acestuia și disprețul pentru multinaționale i-a asigurat, în aprilie 2018, victoria în alegeri.

Ideile naționaliste din discursul public al lui Orban nu au fost multe, dar au fost eficiente. În discursul lui Orban era vorba de pericolul pe care îl reprezintă George Soros pentru guvernul maghiar, interzicând chiar fundația condusă de miliardarul american, ura împotriva multinaționalelor și naționalismul economic. Însă, Dragnea pare să fi luat doar ce este mai rău de la Orban. Cu toate că afișează un comportament antieuropean, Viktor Orban și-a pus amprenta în ultimii ani pe dezvoltarea economiei și a infrastructurii din Ungaria. În România în schimb, în ultimii ani nu s-au dat în folosință nici măcar 100 de kilometri de atostradă, promiși de fiecare dată în discursurile electorale.

Modelul Liviu Dragnea

Din recentul discurs al lui Dragnea desprindem idei asemănătoare cu cele ale premierului din țara vecină. Liviu Dragnea a dat de înțeles că mulținaționalele vor să destabilizeze România, afirmând chiar că acestea finanțează mișcările de stradă. „Multinaţionalele finanţează #Rezist, finanţează aceste mişcări şi îndeamnă angajaţii să meargă la proteste. Acum e mai slabă mişcarea asta, s-au mai potolit”, a spus Dragnea, recent, la Antena 3.

Cât despre naționalismul economic, Liviu Dragnea nu a evitat să declare: „Companiile nu au ideologii politice, au interese economice. Şi atunci când aceste interese lovesc instituţiile statului român, nu putem să nu intervenim. Nu voi înceta să încerc ca românii să fie beneficiarii finali ai bogăţiilor pe care le are această ţară.”

Citiți și: Europarlamentar german: „Românii așteaptă un ajutor din partea UE și cred că ar trebui să le oferim acest ajutor”

Subiectul Soros este unul mult mai dinamic în viziunea lui Liviu Dragnea. După ce, anul trecut, a venit cu ideea că miliardarul american oferă bani ca românii să vină la proteste însoțiți de câini de companie, în discursul recent a evoluat și a acreditat ideea că a fost ținta unui atentat orchestrat de Soros. „Am avut anul trecut în aprilie o tentativă de a fi omorât. Au venit patru străini, au stat trei săptămâni aici, la Athenee Palace. Mă rog, am scăpat. Ştiu că s-a cercetat, mai departe nu ştiu. Am aflat cine îi plătise, dar nu pot spune asta. Un om foarte celebru în lume”, a afirmat Dragnea.

Întrebat dacă se gândeşte la omul de afaceri George Soros, Liviu Dragnea a replicat: „Nu eu mă gândesc la Soros, el se gândeşte la mine”.

Modelul Viktor Orban

Revenind la premierul Ungariei, Viktor Orban, tema Soros a fost mult dezbătută de acesta. Nu puține au fost atacurile împotriva fundației deținute la Budapesta de miliardarul american. Însă, în apropierea alegerilor din Ungaria, din această primăvară, Orban nu a ezitat să vorbească despre „ofițerii armatei lui Soros”. Și de ce erau în stare acești oameni? „Sunt circa 2.000 de oameni care acționează în Ungaria pentru răsturnarea guvernului în urma alegerilor și pentru înlocuirea lui cu un cabinet favorabil lui George Soros“, a spus Orban, la începutul lui aprilie.

Citiți și: Cum pot fi identificați jandarmii care au acționat abuziv în timpul protestelor din Piața Victoriei

Discursul împortriva multinaționalelor a fost mult mai dur în cazul lui Orban. Într-o situație punctuală, guvernul de la Budapesta și-a arătat clar eficiența. În cursul anului trecut, compania Heineken se afla în proces cu fabrica de bere Csiki Sor din România, controlată de un om de afaceri din Harghita agreat de Viktor Orban.

Fabrica de bere exportă mai mult de jumătate din producție în Ungaria, unde este foarte populară printre consumatori. În momentul în care Heineken a câștigat un proces în care Csiki Sor era acuzată că folosește denumirile unei mărci a multinaționalei olandeze, guvernul de la Budapesta a amenințat cu scoaterea de pe piață a produselor Heineken pe motiv că pe ambalaj se găsește o stea roșie asemănătoare cu simbolurile comuniste. Acest război cu Heineken a fost prezentat de guvernul ungar drept o acțiune împotriva intereselor companiilor cetățenilor maghiari din străinătate. „Toți maghiarii trebuie să se unească contra acestei companii (Heineken, n.r.)“, spunea în fe­bruarie 2017 János Lázár, șeful de cabinet al premierului Viktor Orban.

Citiți și: Îngrijorare la Bruxelles: mai este capabilă România să preia conducerea Uniunii Europene, de anul viitor?

Mai mult, la solicitarea NewMoney, guvernul de la Budapesta a venit și cu precizări. „Guvernul ungar și-a exprimat hotărârea că, în conflictele dintre companii sau interese economice, este întotdeauna gata să se lupte cu interesele maghiare și a trimis mesajul maghiarilor care trăiesc dincolo de frontiere că se pot baza pe sprijinul și asistența guvernului ma­ghiar“, au transmis reprezentanții Executivului de la Budapesta pentru NewMoney.

Referitor la naționalismul economic, Viktor Orban a avut grijă ca în primele sale mandate de premier să construiască un sistem centralizat cu o comunicare controlată și cu oameni apropiați care operează în sistemele economice cheie. Și nu de puține ori, premierul ungar a avut grijă să spună că economia poate funcționa și fără fonduri europene, pentru că motorul economiei nu sunt banii UE, ci muncitorii maghiari.

Oricât de populiste par aceste discursuri și acțiuni concrete ale lui Orban ele au avut efect. La ultimile alegeri parlamentare din Ungaria, din aprilie, partidul condus de Orban a reușit să obțină o majoritate care l-a propulsat pe acesta pentru a treia oară în postura de premier. Oare această rețetă să fie copiată și de Liviu Dragnea?

 


FOTO: Mediafax