Vocea de senzație a Olandei, pe care mulți o compară cu Adele, vine la București

Oana Borviz 10/11/2017 | 17:27 Timp Liber
Vocea de senzație a Olandei, pe care mulți o compară cu Adele, vine la București

Acest articol apare în numărul 27 (6-19 noiembrie) al revistei NewMoney

A luat din muzica trecutului sono­­­ri­tăți de swing, salsa, jazz și tango mixându-le cu ritmuri electro și pop. A creat astfel o muzică specială, ce creează dependență.

Senzuală, provocatoare, îmbrăcată în stilul anilor ’40, cântă și dansează printre saxofoniști și violonceliști, în timp ce imagini alb-negru cu generice, reflectoare și role de film sugerează culisele Hollywood-ului. Așa arată videoclipul primului single al cântăreței olandeze Caro Emerald, „Back It Up“, lansat în 2009.

Single-ul retro-jazz a fost inițial un hit de vară, dar a ajuns să rămână în topurile muzicale olandeze timp de 21 de săptămâni, din iulie până în decembrie.

Caro Emerald devenise un star. Muzica ei fresh, cu ritmuri alerte, cu îmbinări frumoase de swing, mambo, tango, latino și pop avea să fie ca un cub de gheață în paharul cu muzică rock, pop și electro. A devenit, astfel, vedeta radiourilor și a topurilor muzicale, dar și una dintre cele mai adorate voci live.

Cât de bine sună această artistă, care nu crede în granițe muzicale, veți avea ocazia (dacă nu ați ascultat-o deja în 2012, când a fost headliner la festivalul B’ESTFEST) să descoperiți pe 28 februarie, când va susține un concert la Sala Palatului din Bucu­rești. Show-ul face parte din turneul „Emerald Island“, numit astfel după LP-ul pe care l-a lansat la începutul anului.

Un fenomen. Unii o compară cu multi-premiata Adele, alții cu VV Brown, cân­tăreață indi-pop, sau cu Paloma Faith, cunoscută pentru stilul ei retro și excentric. Caro Emerald nu seamănă însă cu nimeni, stilul ei muzical fiind unul singular datorită mixtului de sonorități retro, grooving jazz și cinematic tango.

Asemenea multor artiști tineri de astăzi, Caro Emerald (37 de ani) – pe numele ei adevărat Caroline van der Leeuw și originară din Amsterdam – a cunoscut mai întâi succesul prin intermediul You- Tube-ului, unde și-a postat primul single.

Cu toată popularitatea de care s-a bucurat în mediul online, doar câteva case de discuri s-au arătat interesate de un posibil contract cu ea. Niciuna însă nu a „adoptat-o“. Așa încât, având mare încredere că stilul ei chiar este unic, David Schreurs și Jan van Wieringen, producătorii și compozitorii pieselor sale, au înființat casa de discuri Grandmono Records special pentru ea.

Așa a ieșit primul album al lui Caro Emerald, „Deleted Scenes from the Cutting Room Floor“, în 2010, devenit un fenomen muzical: a staționat timp de 30 de săptămâni pe primul loc în topurile olandeze (un adevărat record) – depășind, încă din prima săp­tă­mână, „Thriller-ul” lui Michael Jackson – și a fost vândut în peste un milion de exemplare la nivel mondial.

O stare de spirit. „Emerald este pro­babil cea mai accesibilă voce retro-jazz/soul care a apărut după Amy Winehouse“, scrie The Guardian accentuând calitățile acestui stil viu, colorat și, pe alocuri, comic, capabil să ajungă nespus de repede la inimile ascultătorilor. „Influ­ențe electrizante electro-swing, salsa, jazz, pop, muzică caraibiană și latino-ame­ricană se îmbină molipsitor pentru a crea o stare de spirit incredibilă“, scriu și cei de la publicația Nottingham Live.

Vocea delicată și vibrantă a lui Caro Emerald se colează perfect pe astfel de sonorități, așa cum se întâmplă în „A Night Like This“ (de pe primul album), un cântec sensibil și ritmat, care a ajuns pe lista cu cele mai mari hituri ale BBC Radio One, sau în „I Belong To You“ (de pe cel de-al doilea și ultimul ei album, „The Shocking Miss Emerald“, 2013) –, o piesă interesantă, de jazz cinematografic.

Pentru albumul „The Shocking Miss Emerald“, clasat pe primul loc în topurile muzicale britanice, Caro s-a inspirat din artele anilor 1920-1960 (picturi celebre, povești, lumea haute couture-ului parizian). Dorința ei de a crea „un sunet puternic, viu, întunecat, romantic și intens, dar totuși plin de farmec“ s-a împlinit prin cele 15 piese, ce readuc la viață un Paris boem, cu străzi din Montparnasse, cu hoteluri celebre, cabarete și baruri în care discutau cu foc artiștii de pe vremuri.

O realitate. Efectele retro ale acestor piese (și în general ale muzicii ei) se datorează, nu doar vocii sale superbe, ci și aparatelor muzicale cu care înregistrează. Așa sunt, spre exemplu, magnetofonul Ampex și stația de ecouri Binson Echorec, cu ajutorul căreia Pink Floyd obținea, se pare, în anii ’70 multe din sunetele lor inovatoare.

La fel a fost realizată și ultima ei piesă, „Emerald Island“.

Exotică, colorată, plină de vibrații, insula retro a lui Caro te așteaptă la sfârșit de februarie, la Sala Palatului din Bucu­rești. Barca ce te va duce acolo costă între 96 și 276 de lei. Fii pregătit! Valurile de jazz, soul, electro-swing și tango te pot doborî.

 


FOTO: Guliver / Getty Images