Vlad Niță: „Fără marketing digital, businessurile din online nu pot face performanță“

Florel Manu 12/06/2023 | 10:25 Digital
Vlad Niță: „Fără marketing digital, businessurile din online nu pot face performanță“

Pentru antreprenorul Vlad Niță, marketingul digital reprezintă o afacere esti­mată să se tripleze până la sfârșitul acestui an.

Fost angajat al companiei Facebook, la Li­sa­bona, Vlad Niță (35 de ani) a revenit în urmă cu șase ani în țară, cu dorința de a face campanii de marketing online cât mai eficiente. Și asta a început să facă prin agenția sa, DoAds, pe care a crescut-o de la an la an. În pandemie și-a dat seama că proprietarii businessurilor din online ar putea să-și realizeze singuri cam­paniile de marketing dacă îi învață cineva cum să o facă. Așa că, de mai bine de doi ani, a început să ofere cursuri de marketing online pentru antreprenori.

„Fără marketing digital, businessurile din online nu pot face performanță“, spune Vlad Niță, explicând că, deși mulți antreprenori au foarte multă încredere în Facebook ads, piața s-a schimbat total în ultimii ani, iar promovarea trebuie fă­cută pe cât mai multe canale.

În momentul de față, DoAds are două mari linii de business: servicii de marke­ting digital și cursuri de pregătire de specialitate pentru antreprenori, cu o durată de la trei până la șase luni.

Anul trecut, afacerea a ajuns la vânzări de 500.000 de euro, pentru anul în curs es­timându-se o creștere a veniturilor la aproximativ 1,5 milioane de euro. „Acum, la începutul lui mai (când a avut loc dis­cuția cu Vlad Niță, n.r.), mai avem 5% și egalăm cifra de afaceri de anul trecut“, precizează antreprenorul.

Cu gândul la antreprenoriat

Vlad Niță a vrut să fie om de afaceri încă din co­pilărie. Era fascinat de bunicul său, care înainte de Revoluție a avut diferite funcții de conducere în mai multe întreprinderi agri­cole de stat (IAS). „După 1990 a pus pe picioare o fermă de animale, ca ulterior să se îndrepte către pomicultură“, povestește Niță. Îi plăcea că bunicul său avea un cerc destul de larg de relații și nu ezita să-i ceară sfatul atunci când avea câte o idee de afaceri. Cu toate că era consiliat de fie­care dată de bunic, nu a început niciun business înainte de încheierea facultății.

A absolvit la Cluj-Napoca Administrarea Afacerilor Internaționale, în limba ger­mană. A urmat și un master, tot în Adminis­trarea Afacerilor. Dar nu a intrat în antreprenoriat, ci s-a angajat în 2010 la o companie din Sibiu, unde a lucrat pe mai multe funcții de suport, inclusiv în IT.

În 2013 a avut oportunitatea să plece în Portugalia, la Lisabona, pe o poziție de team manager la asos.com, una dintre cele mai mari platforme de e-commerce din lume. „La asos.com am condus o echipă de 15 germani“, povestește Vlad Niță.

În 2015 însă a apărut o nouă oportunitate: i s-a propus poziția de team mana­ger la Facebook, tot în Lisabona. Din noua poziție a trebuit să se familiarizeze și cu teh­nicile publicității online. „Pentru a învăța par­tea de publicitate, am stat în sala de curs două luni, să învăț tot ce se poate despre algoritmi, despre strategii și despre cum să fac campanii de marketing online eficiente“, detaliază acesta.

Până să ajungă însă la Facebook, a cochetat și cu antreprenoriatul. După ce a vă­zut la televizor o emisiune asemănătoare cu „Imperiul Leilor“, a rămas fascinat de ideea a două tinere de a deschide o afacere Kangoo Jumps – un tip de antrenamente bazate pe recuperare medicală și spor­tivă, realizate pe ghete speciale. „Am cumpărat 25 de botine, am vorbit cu o profesoară și am deschis o sală în Lisabona, iar businessul a și început să meargă“, își amintește antreprenorul.

Între business și corporație

Între timp, la Facebook a fost promovat ca ma­na­ger de operațiuni, poziție din care a coordonat un departament de 120 de oameni. Cum noua funcție îi ocupa o mare parte din timp, a decis să se retragă din afacerea sa. „Îmi plăcea partea asta de management. Se lansau lucruri noi și a fost o experiență foarte plăcută. Mi-a plăcut ideea de a crea campanii de publicitate“, mărturisește Vlad Niță.

Însă, după o experiență de mai bine de doi ani de corporatist, s-a gândit că totuși s-ar simți mai bine într-un business propriu. A revenit în România în 2017 și a în­ființat compania de marketing digital DoAds într-o garso­nieră de circa 30 de metri pătrați din Bucu­rești.

De la Lisabona s-a întors însoțit de prie­tena sa, olandeză, care i-a devenit ulterior soție. Agenția fiind la început, au decis să se și angajeze. Niță a ajuns manager de ope­rațiuni la o firmă care lucra pentru General Motors și oferea suport pentru dispozitive care sună automat la servicii de urgență după ce se produce un accident. Cu toate că avea un salariu foarte bun, care îi permitea să facă și economii, nu a stat decât două luni în acea companie, pentru a se pu­tea dedica în totalitate agenției și campaniilor de tip Facebook ads.

Cu experiența directă de la Facebook, știa foarte bine ce presupun campaniile publicitare din online, astfel că nu a făcut investiții mari pentru a porni businessul. A început inițial singur, ajungând în șapte luni la un portofoliu de zece clienți, care îi asigurau un venit de 4.000-5.000 de euro pe lună. Îi era însă clar că nu va putea să mai facă performanță dacă atrăgea mai mulți clienți, astfel că a început să angajeze.

Nevoia de educație

Vlad Niță se ba­zează acum pe o echipă de peste 20 de oa­meni care deservesc atât campaniile de digital marketing, cât și zona de pregătire a antreprenorilor. Inițial a vrut să-și pregă­tească echipa să poată face campanii de marketing cât mai eficiente. Între timp însă, și-a dat seama că-i poate învăța și pe alții, contra cost.

A început aceste cursuri organizând săp­­tămânal webinare, însă nu a fost mulțu­mit de rezultate. Anul trecut a creat o plat­formă interactivă, unde cei care vor să în­vețe să facă marketing digital primesc anumite teme legate de publicitatea online. Cei mai mulți cursanți vin din zona start-up, cu businessuri cu venituri de puțin peste 100.000 de euro sau chiar mai mici, dar există și antreprenori cu cifre de afaceri de peste un milion de euro.

„Noi le garantăm că pot economisi până la 30.000 de euro pe an din costurile cu o agenție de marketing dacă, evident, ei fac to­tul“, mai spune Vlad Niță, care preci­zează că unii antreprenori vor ei să învețe cum se face publicitatea online, iar alții își trimit la pregătire echipe din companie.

Chiar dacă a început businessul cu campanii pe Facebook, între timp s-a orientat și către alte canale online, cum ar fi Google Ads, TikTok sau e-mail marketing. Și asta, pentru că intenționează să-și crească semnificativ veniturile, astfel încât să devină mai vizibil în piață, atât pe segmentul de cursuri online, cât și pe cel al campaniilor de marketing digital.

Piața de e-commerce

Piața locală de e-commerce a ajuns anul trecut la 6,3 miliarde de euro, iar specialiștii estimează că anul acesta va crește ușor, la 6,5 miliarde de euro.

  • CREȘTERE. ­­Potrivit Institutului Național de Statistică (INS), 66% dintre utilizatorii de internet din România au plasat cel puțin o co­mandă online în 2022, în creștere cu 8,7% față de 2021.
  • OBICEIURI. ­­Conform statisticilor 2Performant, românii au cheltuit în 2022 o medie de 70,75 euro pentru cumpărăturile făcute de pe desktop, comparativ cu media de 66,67 euro în 2021. În cazul tranzacțiilor de pe telefonul mobil, valoarea coșului mediu a fost de 46,48 euro în 2022, față de 46,47 euro în 2021.

Acest articol a apărut în numărul 165 al revistei NewMoney

Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.