Unde vor să se extindă retailerii, după mulți ani în care s-au concentrat doar pe online

Emil Popescu 17/07/2017 | 11:48 Digital
Unde vor să se extindă retailerii, după mulți ani în care s-au concentrat doar pe online

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Acest articol apare în numărul 19 (10-23 iulie) al revistei NewMoney

Retailerii online încep să constate că internetul nu este o piață chiar atât de mare cum pare și ies după clienți pe stradă și în malluri, testând un mediu nou pentru ei, dar atât de familiar cum­pă­rătorilor cel al magazinelor fizice.

„Îmi place la nebunie să fac cumpărături online și mă dezlănțui de fiecare dată. Caut atent produsele, adaug în coș tot ce vreau, iar după ce verific pre­țul total închid rapid browser-ul.“ Sună cunoscut?

Dincolo de folclorul 2.0 despre shoppingul pe internet, retaileri cu tradiție în .ro schițează o schimbare de paradigmă. Concret, își doresc (și) rețele extinse de magazine fizice, pentru a-i atrage pe cum­părătorii „clasici“, care preferă încă să vadă, eventual chiar să testeze, produsul înainte de a-l cumpăra.

REORIENTAREA SPRE CLIENT. În pri­mă­vara acestui an, cu doar câteva luni înainte de aniversarea a zece ani de activitate, BestKids – unul din cele mai mari magazine online de jucării, jocuri și articole pentru copii din România – a des­chis un magazin fizic la Cluj-Napoca, în noul mall Platinia. „Procentul care co­mandă online este redus. Clienții încă preferă magazinele fizice, cele tradițio­nale, deși acestea au limitări legate de spațiu și de zona în care funcționează. Clienții vor să atingă, să vadă, să pună mâna și, evident, să intre în posesia produsului cât mai repede“, detaliază pentru NewMoney George Șerban, directorul ge­neral și acționar BestKids, unul dintre argumentele noii strategii.

În plus, prezența în retailul „de modă veche“ crește încrederea și notorietatea mărcii. Iar în cazul unui brand cu care clientul interacționează doar virtual, un grad mai mare de încredere aduce și un plus de vânzări, chiar dacă nu neapărat imediat.

„Pentru retaileri, un prim avantaj este expunerea brandului și către un public care poate fi mai reticent în ceea ce pri­vește achizițiile online. Pentru clienți este un avantaj în a vedea și fizic produsul, iar dacă au nevoie de mai mai multe detalii pot beneficia de consultanță din partea specialiștilor în vânzări prezenți în magazine“, explică Florinel Chiș, directo­rul exe­cutiv al Asociației Române a Ma­ga­zinelor Online (ARMO).

BUSINESS, NU (DOAR) JOACĂ. Unitatea din Cluj-Napoca este una de test pentru BestKids, iar dacă rețeta va funcționa retailerul ar urma să extindă conceptul la nivel național. Planul nu va fi însă pus în aplicare prin dezvoltarea de la zero a unui lanț de magazine, ci prin fuziunea cu re­țeaua de magazine de jucării DinoLand, cele două branduri fiind operate de aceeași firmă, eVision SRL, în care sunt asociați, cu cote egale, George Șerban, Gabriel Ioan Rusu și Jakab Janos. În momentul de față, DinoLand are 11 magazine în mallurile din București, Cluj-Napoca, Arad, Baia Mare, Iași, Pitești, Târgu-Mu­reș, Sibiu și Suceava.

Deși centrul din Cluj-Napoca nu va avea un aport semnificativ în vânzările din 2017, BestKids estimează o creștere la patru milioane de euro, de la 3,6 mili­oane de euro anul trecut.

Un studiu recent al KeysFin estimează că piața locală a jucăriilor ar putea ajunge anul acesta la un maxim istoric, pe fondul unei creșteri susținute a cererii. Cum loc de creștere există, Șerban spune că este posibil ca și alți jucători, mai mici, din co­merțul online cu jucării, să-și facă simțită prezența în retailul clasic, care generează grosul vânzărilor. „Cele mai mari vânzări în piața jucăriilor se realizează în prezent în magazinele de profil din centrele co­mer­ciale, acolo unde suprafața de expunere permite o ofertă variată, atractivă pentru clienți“, mai arată studiul KeysFin.

Cel mai important jucător din comerțul local cu jucării este compania elenă Jumbo, a cărei rețea de șapte magazine fizice îi asigură o cotă de piață de peste 40%.

EXTINDERI ÎN OFFLINE. Clienții care vin în magazinele fizice căutând consultanță de specialitate sunt și publicul-țintă al unuia dintre marii vânzători din comerțul online cu piese auto, Epiesa. Compania a început anul trecut să dezvolte o rețea proprie de magazine, unde clienții pot cumpăra piese noi sau pot să ridice produsele comandate online.

În momentul de față are șase magazine offline – patru în București și câte unul la Constanța și Oradea – și vrea să inaugureze alte patru până la finele anului, extinderea fiind susținută cu o investiție totală de peste 250.000 de euro. Fondat în 2011 de Ionuț Cătălin Șuțu, retailerul a avut anul trecut o cifră de afaceri de zece milioane de euro, în cei șase ani de activi­tate compania onorând peste un milion de comenzi.

Un alt exemplu de comerciant modern care încearcă acum să se impună și în vânzările clasice este și cel al cehilor de la Notino (aoro.ro). La fel ca în cazul BestKids, ținta lor sunt vizitatorii mallurilor. Compania este în discuții cu două mall-uri din București, urmând să investească 250.000 de euro pentru deschiderea unui magazin fizic – primul – de parfumuri și alte produse cosmetice.

Înapoi în online, ARMO estimează că în acest an comerțul modern va depăși 2,5 miliarde de euro, având potențialul de a dubla această valoare până în 2020. Aceasta în condițiile în care românii utilizează intens rețelele de socializare și apelurile video, dar încă sunt reticenți să facă tranzacții online. Reticență care ne plasează în coada unui clasament al Comisiei Europene în ceea ce privește cumpărăturile și serviciile bancare online la nivelul UE.

[/vc_column_text][vc_column_text]

[/vc_column_text][vc_text_separator title=”CIFRELE COMERȚULUI ONLINE” color=”juicy_pink”][vc_column_text]Comerțul online a avut o creștere explozivă în România, dublându-și valoarea în trei ani. Ponderea celor  care cumpără pe internet este însă cea mai mică din Europa.[/vc_column_text][vc_column_text]

  • AVANS MARE, BAZĂ MICĂ. Românii au achiziționat anul trecut, online, produse și servicii de 2,05 miliarde euro. A fost cea mai mare creștere la nivelul Europei, față de 2015 – 38%, de la 1,5 miliarde de euro. În 2014, comerțul modern însuma 1,2 miliarde de euro, iar în 2013 doar 1,04 miliarde de euro.
  • PUȚINI CUMPĂRĂTORI. În pofida unei rate ridicate de acces la internet, România ocupă ultimul loc ca pondere a cumpărătorilor online în totalul populației (18%), la mare distanță față de țări precum Ungaria (48%) sau Polonia (56%). Pe primul loc se află Marea Britanie, cu un procentaj de 87%.
  • ALTE CIFRE. În medie, cumpărătorii români au făcut anul trecut 8,4 achiziții online. Black Friday este principalul eveniment de shopping, iar plata în numerar, la livrare, metoda preferată de plată (88% din tranzacții). Din totalul cumpărătorilor online, 79% folosesc dispozitive mobile.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

 


FOTO: Guliver / Getty Images

Emil are o experiență de peste 15 ani în presa economică, din care 13 la agenția Mediafax. Pentru NewMoney scrie pe domenii precum energie, industrie și auto.