Un business cu stil: „Lumea lui Shakespeare”, adusă în România de o profesoară din București

Senica Micu 26/09/2018 | 11:07 Companii
Un business cu stil: „Lumea lui Shakespeare”, adusă în România de o profesoară din București

A fi sau a nu fi profesor în fruntea unui business? Aceasta-i întrebarea. Pentru că nu orice antreprenor știe să predea și nu orice dascăl poate conduce un business.

Acest articol a apărut în numărul 49 (24 septembrie – 7 octombrie) al revistei NewMoney

O vilă moștenită de la părinți, undeva într-o zonă bună din București, un divorț și mult curaj – așa a început aventura Adrianei Alionte cu Shakespeare School, un centru cultural unde copiii pot învăța cu ușurință limba Bătrânului Will. Lejeritatea cu care antreprenoarea vorbește astăzi despre etapele de dezvoltare pe care le-a parcurs în cei 16 ani de când a avut prima grupă de copii (11 la număr), te lasă să ghicești un business deja matur, într-o piață locală fragmentată între școlile private de limbi străine, profesorii care lucrează individual cu elevii (numiți, în limbaj uzual, „meditatori“) și sistemul rigid de învățământ de stat. De altfel, mediul extrem de concu­ren­țial al pieței nu a descurajat-o nici atunci, și cu atât mai puțin acum.

O CHESTIUNE DE INTELIGENȚĂ. „Di­vor­țul, un punct slab în viața mea, s-a transformat în ceva foarte puternic pentru că am găsit forța de a începe această afacere“, mărturisește ea, vorbind despre momentul trecerii sale spre antreprenoriat. Cumva, a simțit atât o nevoie finan­ciară, cât și o nevoie de împlinire profe­sională, două puncte pe care nu le-ar fi atins dacă ar fi continuat să se limiteze la sistemul de stat, unde preda deja de 15 ani. Așa că, a pus la punct un plan, a trans­format în săli de curs două camere din vila familiei și s-a apucat de treabă.

Într-o primă fază, a investit aproape 10.000 de euro, din surse proprii, trecând peste scepticismul unor prieteni care au sfătuit-o să aleagă calea ușoară a unui venit sigur de câteva mii de euro pe lună pe care i-ar fi putut obține din închirierea vilei. Numai că  lucrurile se aranjau într-o nouă ordine în mintea sa, în care această posibilitate era exclusă din start. Decizia fiind luată, mai trebuia să găsească acel „ingredient-minune“ care să-i aducă unici­tate, acel ceva care să fie diferit de tot ceea ce se predase până atunci prin sălile de curs. „Cu 30 de copii nu poți să faci per­formanță în limba engleză. Și, la un moment dat, m-am gândit: bun, dacă nu mă mai regăsesc în sistemul acesta, de ce nu creez eu acel lucru pe care îl visez?“.

Găsirea răspunsului la această întrebare a purtat-o până la șlefuirea unei me­tode care a devenit între timp „Metoda Shakes­peare School“. Aceasta are la bază „Teoria Inteligenţelor Multiple“, a profesorului Howard Gardner, de la Universitatea Harvard, care pornește de la ideea că nu există un singur tip de inteligență, ci mai multe, și că acestea nu sunt nici biologice, nici culturale, ci în strânsă conexiune cu diferitele stiluri de învățare. Altfel spus, oamenii au aptitudini diferite, care conduc spre noi tipuri de inteligențe, cum ar fi cea lingvistică, logico-matematică, vizuală, muzicală etc.

Cu alte cuvinte, într-o clasă cu 12 copii (nu­mărul agreat de Adriana Alionte ca fiind optim în derularea cursurilor) vor exista cu siguranță copii cu „inteligențe predominante diferite“, astfel că devine obligatorie dezvoltarea unui plan de lecție care să se plieze pe toate aceste tipologii. Rezultatul? O afacere care se apropie anul acesta de două milioane de euro, în creș­tere față de cele 1,5 milioane de euro înregistrate anul trecut.

În joc a prins și o co­legă, Nicoleta Dinescu (în prezent director academic), împreună cu care a dat startul, ajungând în primele șapte luni la 50 de copii. De altfel, Adriana Alionte spune că pune mare preț pe pregătirea profesorilor (din cei 52 de angajați, 33 sunt profesori), sumele investite de-a lungul timpului în această direcție apropiindu-se de 50.000 de euro. Astăzi, cu peste 3.000 de elevi pe an care se pregătesc „să joace“ în ritmul lui Shakespeare, și patru sedii (al cincilea va fi deschis în curând), antreprenoarea ia în calcul extinderea și în alte orașe, prima etapă fiind gândită exclusiv online, sub forma unei platforme speciale pentru examenele internaționale Cambridge.

Iar mai apoi, de ce nu, ia în calcul și o extindere în sistem de franciză. „Este un plan. La un moment dat, la inițiativa Irinei (fiica, n.r.), am fost în Londra, unde am discutat cu un francizor posibilitatea unei francize în România, dar nu am luat încă o decizie dacă va fi o franciză sau dacă vom deschide centre proprii“, detaliază ea. Legat de această idee, unul dintre motivele principale care au împiedicat-o să ducă Shakespeare School în afara Bucu­reștiului a fost resursa umană, fiindu-i destul de di­ficil să găsească un sistem prin care pro­fesorii din provincie să fie pregătiți mai multe luni.

LOC(URI) DE CREȘTERE. Dacă până la deschiderea celui de-al doilea sediu a ezitat vreme îndelungată, de data aceasta își va pune în practică proiectul de extindere într-un cu totul alt ritm. A fost o ex­pe­riență în care Adriana Alionte iden­tifică acum un punct „slab“ în cariera sa, o lec­ție pe care a învățat-o în primii săi ani de antreprenoriat. „Nu am fost mai agresivă în dezvoltare. Mi-au trebuit aproape șapte ani până am deschis al doilea centru. Nu am avut suficient curaj“, mărturisește ea.

Desigur, are în continuare susținerea Irinei, despre care spune că este „un fel de catalizator, cu abilități antreprenoriale înnăscute“ (Irina a fost adusă oficial în afa­cere când a împlinit 18 ani, în calitate de cofondator Shakespeare School, n.r.). De altfel, multe dintre ideile fiicei au fost implementate în business, iar în afară de centrul pentru învățarea limbii engleze au mai fost puse bazele unui ONG pentre centrele sociale („Engleză pentru viață“) și ale unui centru de training pentru profesori.

Dacă e să ne uităm la piață și mutăm subiectul într-un registru general, cele mai multe centre private sunt concentrate în Capitală. Mai mult, cifrele arată că numărul de școli private a crescut într-un ritm accelerat, până la o dublare în ultimii zece ani, în România. Repre­zentanți din piață spun că, astăzi, sunt peste 700 de uni­tăți private, în timp ce datele Institutului Național de Statistică demonstrează că numărul școlilor de stat s-a redus cu  aproxi­mativ 20% în aceeași perioadă, fiind nu­mărate puțin peste 6.000 anul trecut.

Așadar, este loc de creștere. Și tot pe acest segment, ca o paranteză, există investiții care sparg tiparele, similare celor din sănătate. Un exemplu este Cambridge School of Bucharest (deţinută de doi oameni de afaceri libanezi şi de un francez), care, potrivit ZF, investeşte 30 de mili­oane de euro într-un nou campus pentru elevi în zona Pipera din Capitală. Oricum ar fi și oricât de repede se vor mișca unele companii, când vine vorba despre dezvoltare, un lucru este sigur: Adriana Alionte vrea să își ducă sus proiectul început în urmă cu 16 ani. Cât mai sus.

 

Pe scurt

„Metoda Shakespeare School“ are la bază „Teoria Inteligenţelor Multiple“, a profesorului Howard Gardner, de la Universitatea Harvard.

  • Sedii. Fondat în 2002, businessul Shakespeare School areastăzi patru centre în București, urmând, în curând, să fie deschis al cincilea.
  • Cursanți. Aproximativ 3.000 de copii și adolescenți sunt pregătiți anual la Shakespeare School. În 2017, au fost înregistrați 2.700 pe parcursul anului școlar și 1.000 în perioada vacanței de vară.
  • Costuri. Un părinte plătește între 3.000 și 4.000 de lei, pe an școlar, pentru cursurile de engleză, din septembrie până în iunie.
  • Tabere. Există și varianta unor tabere internaționale, pentru două săptămâni, gândite special pentru copiii care vor să învețe mai mult într-un timp scurt. Prețul: aproximativ 2.000 de euro, cu totul inclus.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Senica Micu are o experiență de peste zece ani în presa de business. A scris pentru mai multe publicații, precum Forbes, Money Express și Capital, realizând interviuri cu lideri de companii și antreprenori. În paralel, a coordonat diverse proiecte editoriale și s-a implicat în organizarea unor evenimente.