Un antreprenor lansează primul serviciu de car sharing cu mașini electrice din Iași

Cristina Dobreanu 07/12/2017 | 16:12 Oameni
Un antreprenor lansează primul serviciu de car sharing cu mașini electrice din Iași

Acest articol apare în numărul 29 (4-17 decembrie) al revistei NewMoney

O glumă cu un ton malițios spune că moldovenii sunt cei mai vrednici dintre români. În fiecare an, viitura le ia ago­niseala de-o viaţă, iar anul următor au deja o altă agoniseală de-o viaţă“. Pentru antreprenorul ieșean Bogdan Pițigoi, lungul an scurs de la viitura repre­zentată de criza din 2008 se apropie abia acum de sfârșit.

Aparent, Bogdan Pițigoi (foto), fondatorul Tester Group, nu ar avea de ce să se plângă – vinde peste 3.000 de mașini, dintre care 600 sunt de lux, a lansat recent un serviciu de închirieri de mașini electrice, iar aface­rile grupului – extins în zona auto, imobiliare, comerț, asigurări, pro­ducție și HoReCa – vor urca în 2017 la 53 de milioa­ne de euro. Dar aparențele sunt înșelătoare.

CĂDEREA. Să începem cu un pas înapoi în anii crizei, când businessul Tester Group a scăzut de la 65 de milioane de euro la 17 milioane de euro. „Nu prea poți să treci ușor peste acest lucru”, recu­noaște acum antreprenorul, care a intrat pe segmentul auto în 1999, ca dealer pentru mărcile grupului Țiriac. Nu era însă singurul pentru care criza a însemnat o răsturnare la 180 de grade a situației din vremurile „bune“. În sudul României, Stefano Albarosa, italianul care împreună cu familia Orecchia a pus bazele importatorului de camioane Cefin Trucks, și care avea la rândul său și câteva dezvoltări imobiliare, a fost și el trimis la podea. Pentru Albarosa, plusurile din 15 ani de activitate au devenit pierderi de 25 de milioane de euro din capitalul propriu. S-a ridicat, însă, și a luat-o de la ca­păt.

„Am recuperat o mare parte din pier­derile de după 2008. A fost greu“, mărtu­ri­sește, la rândul său, Pițigoi. La un nivel apropiat de cel din urmă cu zece ani ar putea ajunge abia anul viitor – la un deceniu de la izbucnirea crizei –, și asta doar dacă va reuși să mențină actualul ritm de creștere de 15%. „Toate diviziile noastre contribuie la această creștere într-o mă­sură mai mare sau mai mică“, explică el. Dacă ponderea cea mai mare în cifra de afaceri vine din auto – grupul este dealer pentru zece mărci, printre care Mercedes Benz, Dacia, Land Rover sau Jaguar (și ar urma ca în 2018 să mai adu­că încă două) –, imobiliarul este regele când vine vorba de generarea pro­fi­tului.

Pe segmentul de real-estate, grupul are peste 65.000 de metri pătrați de proiecte dezvoltate în Iași: birouri (pro­iectele Ideo, Solo și Centro – unde printre chiriași sunt companii de IT și BPO, dar și startup-uri), cel mai mare centru logistic din Moldova, Solo Park (18.000 mp) și reprezentanțele auto ale Tester. Este un domeniu în care a intrat mai degrabă „la cerere“, și abia apoi planificat, „Am tot cumpărat terenuri ca să construiesc pentru mine. Voiam să îmi fac depozit și birouri. Și mă rugau clienții să vină și să închirieze ei depozitul. Și tot așa“. Pițigoi a realizat rapid că poate dezvolta ceva pe această nișă.

Segmentul auto este însă cel care l-a consacrat, și tot în acest domeniu face astăzi un nou experiment de business – lansarea primului serviciu de car sharing cu mașini electrice, Caby. Deocamdată, este disponibil doar pentru companii, dar Pițigoi speră ca de anul vii­tor să fie acce­sibil pentru toți ieșenii. De fapt, investiția în cele zece mașini electrice îi deschide poarta către o nouă linie de business. Cum este convins că mași­nile electrice reprezintă viitorul, serviciul de car sharing este și o școală pregătitoare pentru mecanicii săi, astfel încât în momentul în care electricele vor intra masiv pe piață să aibă deja un alt serviciu gata de lansare.

UN ÎNGER EFEMER. Obsedat de întrebarea „Când este bine să investești?“, Pițigoi spune că a fost mereu înaintea timpurilor și că, uneori, a și pierdut din această cauză. S-a întâmplat și în 2007, când a fost business angel pentru un mic antreprenor care voia să creeze o rețea stra­dală de panouri cu afișaj led, pe atunci inexistentă în Iași. Investiția era mult sub 100.000 de euro, însă a venit criza. Cum businessurile sale principale erau și cele mai afectate, iar publicitatea (stradală) nu se simțea nici ea tocmai bine, a re­nunțat. „Nu au fost mulți bani pierduți atunci, dar imaginați-vă cum am fi stat astăzi, dacă rețeaua ar fi fost am­plasată“, face antreprenorul un exercițiu retoric, cu o ușoară nostalgie în glas.

Atunci s-a decis că poate nu este momentul să fie business angel și să își îm­partă atenția în prea multe locuri. Și totuși… a pus la punct din fonduri europene Ideo, o clădire destinată să fie un hub pentru tinerii antreprenori. E ade­vărat, s-a limitat doar la infrastructură. Cel puțin până acum. „Prefer să le ofer o infrastructură de calitate, astfel încât cei care lucrează aici să nu aibă decât grija dezvoltării afacerii lor. Nu exclud ca pe viitor să reiau ideea de business angel care funcționează în toată lumea“.

Nu a mai avut răbdare să aștepte sfertul de secol al companiei și anul acesta a făcut primul rebranding din istoria de 24 de ani a Tester, centrat în jurul piesei unice de șah (formată din îmbinarea tuturor celor șase piese ale sportului minții). „Eu cred în businessurile de familie, dar mi-am dorit ca grupul să aibă stabilitatea financiară a unei multinaționale și mana­gementul rapid și flexibil al unei afaceri de familie”.

Dar pentru compania, centrată în special pe servicii, amenințările nu au dispărut de pe radar. Pițigoi recunoaște că, în cazul unei încetiniri a consumului și a apetitului pentru achiziții al românilor, și businessul său ar putea avea de suferit. „O criză mai trebuie să vină. Poate va fi mai degrabă o criză obișnuită, în sensul că va fi o reașezare”. Dar crizele niciodată nu sunt „obișnuite”, însă poate că antreprenorii români sunt mult mai vigilenți și se ghidează acum după zicala „cine s-a fript cu ciorbă suflă și în iaurt”.

 

Made in Iași

Iașiul a fost pus pe harta antreprenoriatului autohton mai ales prin imobiliare și farma.

  • IULIAN DASCĂLU. Este, probabil, cel mai cunoscut antreprenor ieșean. Supranumit „Regele mallurilor“, Iulian Dascălu este proprietarul Iulius Group, o companie cu un portofoliu de peste 260.000 de metri pătrați de spaţii de retail şi 106.000 de metri pătrați de spaţii office. Acum, vrea să ducă brandul de malluri Iulius și peste hotare.
  • MIHAI MIRON. Originar din Iași, numele său este legat mai degrabă de industria farma și de Brașov. Recent, omul de afaceri, proprietar al companiei Ropharma și al spitalului Sfântul Constantin din Brașov, a anunțat că vrea să intre și în zona de dezvoltări imobiliare, printr-un proiect de blocuri de locuințe în Iași.
  • FAMILIA FITERMAN. Tot pe segmentul farma, familia Fiterman produce peste 100 de medicamente care acoperă 15 arii terapeutice. Vânzările de anul trecut ale Fiterman Pharma s-au ridicat la aproximativ 30 de milioane de euro.

 


FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Cristina Dobreanu a debutat în presa scrisă acum 12 ani, la România liberă. Apoi a scris la revistele de business și after business Income Magazine și Forbes România, și la portalul de business Profit.ro. A participat, în 2010, la proiectul “Study and information Programme for Young Journalists from South East Europe”, (Berlin, Germania), realizat de Konrad Adenauer Stiftung. Este specializată pe politică externă și macroeconomie, dar acoperă din punct de vedere editorial subiecte legate de lumea antreprenorială.