Un antreprenor din Cluj-Napoca dezvoltă, la nivel global, o platformă pentru organizarea de evenimente online

Florel Manu 07/05/2021 | 09:46 Digital
Un antreprenor din Cluj-Napoca dezvoltă, la nivel global, o platformă pentru organizarea de evenimente online

Ce faci atunci când muncești ani la rând pentru un produs, iar pandemia îl face inutil? Unii ar renunța și ar face altceva de la zero, dar investitorul clujean Sergiu Biriș a avut altă strategie.

Fondator al unor afaceri precum Trilulilu, Zonga sau LiveRail, un startup cumpărat de Facebook în urmă cu câțiva ani, Sergiu Biriș (37 de ani) începuse în 2018 să lucreze la Soundmix, o platformă prin care iubitorii de muzică electronică să poată ur­mări în online cele mai mari festivaluri din industrie sau concerte ale DJ-ilor pre­ferați. A devenit funcțională un an mai târziu și a transmis live festivalul Neversea. În 2020 însă, industria festivalurilor s-a prăbușit, iar platforma clujeanului devenise inutilă. „În momentul ăla am decis să pivotez complet businessul respectiv înspre altceva“, spune Sergiu Biriș. Observase că, încă din primele luni de pan­demie, cele mai multe procese de business au înce­put să migreze masiv în online. Inclusiv ședințele și întâlnirile dintre reprezen­tanții companiilor. Vedea în piață că sunt companii care vor să organi­zeze inclusiv evenimente online. Astfel a decis să dea o nouă utilizare proiectului Soundmix.

Am orientat businessul către zona de eve­­nimente virtuale, folosind teh­nologia pe care o aveam deja dezvol­tată pentru festivaluri, și am extins-o către toată piața, către orice tip de organizator“, adaugă Sergiu Biriș.

Așa s-a născut Eventmix, o nouă plat­formă prin care promotorii de evenimente pot organiza online, pe site-ul propriu, con­ferințe, workshopuri, webinare, concerte sau cursuri.

O companie globală

Sergiu Biriș a por­nit proiectul Eventmix cu sprijinul prie­tenului său Andrei Dunca (36 de ani), alături de care a bifat mai multe businessuri. Lucrul la noua platformă pentru organizarea de evenimente live a început în mai 2020, varianta finală lansân­du-se la începutul acestui an.

Sergiu Biriș recunoaște că și contextul în care s-au desfășurat businessurile de teh­no­logie anul trecut a fost unul favorabil pen­tru dezvoltarea noului produs. „Prin adop­ția de tehnologie, a digitalului, cred că s-au întâmplat lucruri într-un an cât s-ar fi întâmplat în zece“, explică Sergiu Biriș, re­ferindu-se strict la evoluția domeniului IT. Iar un astfel de produs pentru evenimente online, mai spune antreprenorul, nu este greu de adus în piață, în condițiile în care toate discuțiile dintre oamenii de afaceri s-au mutat în domeniul virtual.

Ce face Eventmix? Echipa lui Sergiu Biriș a construit o platformă pe care orice organizator de evenimente poate să pregătească un eveniment, chiar dacă nu știe nimic despre tehnologie. Practic, platforma se ocupă de la înregistrarea participanților până la vânzarea de bilete. Organizatorii își pot valorifica evenimentul fie din vânzarea de bilete, fie din sponsorizări și plătesc către Eventmix o sumă relativ mică pentru fiecare participant.

Sergiu Biriș spune că a început deja mai multe discuții pentru a atrage un investitor extern pentru dezvoltarea platformei Eventmix, în care spune că a investit până acum aproximativ un milion de euro. A observat că piața evenimentelor virtuale este pe un trend ascendent și la nivel global. Aceasta ar urma să ajungă la circa 400 de miliarde de dolari până în 2027. „Actuala platformă are un potențial extraordinar de a deveni o companie globală“, detaliază Sergiu Biriș. De aceea, ținta sa principală este piața in­ter­națională, nu România.

Antreprenorul crede că, după relaxarea măsurilor sanitare, evenimentele virtuale vor merge în paralel cu cele care se vor des­fă­șura offline. El spune că schimbarea mo­du­lui de consum va conduce la organizarea în sistem hibrid a evenimentelor – cu pre­zență fizică, dar și cu transmisie live de pe o platformă de genul Eventmix. „Pentru cei care organizează evenimente, online-ul este o nouă sursă de venit care este foarte greu de ignorat“, mai spune Sergiu Biriș. Potrivit acestuia, vor exista destui oameni care nu vor mai fi dispuși să călătorească, fie că e prea scump ori prea departe, fie că au o temere legată de sănătate.

Fabrica de startupuri

Eventmix nu este singurul business pe care Sergiu Biriș îl ia de la zero. Subliniază faptul că nu a fost angajat niciodată și că a cochetat cu mediul antreprenorial încă de pe băncile liceului. La 17 ani a început, acasă, la Gherla, să con­struiască site-uri. „Părinții mei au avut niște probleme financiare și am căutat eu soluții să rezolv acele probleme“, mărturisește Biriș. I-a plăcut acest domeniu și a conti­nuat să facă site-uri pentru firme și după ce a plecat la facultate, în Cluj-Napoca. Absolvent de liceu de informatică, s-a înscris la Facultatea de Management de la Universitatea Babeș-Bolyai.

Alături de prietenul său Andrei Dunca, a fondat o agenție de web design și development. Din acel moment, cei doi s-au gândit că nu ar fi rău să dezvolte și propriile produse software. Așa a apărut prin 2006 Trilulilu, un site dedicat încărcărilor de fișiere video, fișiere audio ori imagini. „Trilulilu a avut o creștere foarte rapidă pentru că YouTube nu era foarte prezent în perioada 2006-2007 în România“, spune Sergiu Biriș. Până în 2010, platforma dezvoltată de Biriș și Dunca a ajuns la circa trei milioane de vizitatori unici pe zi, fiind evaluată la circa 2,5 milioane de euro.

În 2007, în paralel cu proiectul Trilulilu, cei doi au început alături de britanicul Mark Trefgarne un nou proiect – LiveRail, o companie care activa în domeniul tehnologiilor de publicitate video pe internet. Avea să fie și cel mai mare succes al lui Sergiu Biriș,

fiind achiziționată în 2014 de Facebook, în­tr-o tranzacție estimată la aproximativ 500 de milioane de dolari. Businessul a pornit cu o investiție inițială de 500.000 de euro, iar până în momentul vânzării au urmat in­vestiții care au ajuns la circa 12 milioane de dolari. La momentul preluării de către Facebook, LiveRail ajunsese la venituri anuale de circa 250 de milioane de dolari.

Investitor în serie

În paralel cu pro­iectele mari, Sergiu Biriș investește și în diverse startupuri. „De obicei nu investesc sume foarte mari. Când am avut investiții mari, mai mult am pierdut decât am câș­tigat“, povestește antreprenorul. Spune că una din investițiile bune a fost cea din Revo­lut, în 2016, pe care a văzut-o încă de la început ca pe o oportunitate.

Anul trecut, când s-a îmbolnăvit de COVID-19, nu a stat degeaba. „Am avut ideea să fac un curs despre cum să atragi bani pentru investiții. Și dacă tot am fost prins în casă, am zis să îl scriu și să îl filmez.“ Astfel a apărut platforma StartupdeSucces.ro, prin intermediul căreia Biriș vrea să îi ajute pe antre­prenorii în devenire să înțeleagă cum func­ționează mediul investițional și cum pot atrage investitori pentru a porni și apoi a-și consolida afacerea. Totodată, admite că, în ceea ce îl pri­vește, este și un instrument cu ajutorul că­ruia să descopere startupuri cu potențial în care să in­ves­tească pe viitor. De altfel, a și intrat ast­fel într-un proiect din domeniul digitali­zării transporturilor, despre care crede că are potențial de creștere.

Sfatul lui pentru tinerii antreprenori este să își poziționeze încă de la început businessul către piața globală. Așa a făcut inclusiv el cu noua platformă Eventmix. Echipa care a creat platforma se află în România, însă omul de vânzări este în Statele Unite. Biriș consideră că aceasta este cea mai omo­genă piață pentru afacerile din tehnologie. Nu ocolește nici Europa, însă crede că atât vânzările, cât și investițiile sunt mult mai tentante dincolo de Ocean.

Anul tehnologiei

Afacerile locale de software au fost profi­ta­bile în 2020, veniturile din domeniu fiind estimate la circa 8,2 miliarde de euro, în creș­tere cu 12,5% față de valorile înregistrate în 2019.

  • PONDERE. ­­Potrivit unui studiu KeysFin, ponderea întregului sector IT&C în produsul intern brut a fost de 7,1% în prima jumătate a lui 2020.
  • PERFORMANȚE. ­­Cea mai mare contribuție la cifra totală de afaceri au avut-o companiile medii, 37,4%, urmate de corporații, cu 25,7%, companii mici, 19,8%, și microîntreprinderi, 17,1%, conform aceluiași studiu realizat de KeysFin.
Cu o experiență de peste 20 de ani în presa românească, Florel Manu a debutat la Radio PRO FM, după care și-a continuat activitatea la mai multe trusturi media precum PRO TV, Antena1 și Antena3, Adevărul, The Money Channel. Acoperă domeniile retail, real estate și turism.