A treia dimensiune: doi arhitecți vor să vândă anul acesta obiecte 3D în valoare de 50.000 de euro

Andreea Neferu 02/04/2017 | 07:36 Ştiri
A treia dimensiune: doi arhitecți vor să vândă anul acesta obiecte 3D în valoare de 50.000 de euro

Doi arhitecți români au pornit în urmă cu doi ani un business în domeniul printării 3D, cu care speră să ajungă anul acesta la afaceri de 40.000-50.000 de euro, dublu față de 2016. Mai mult, după ce au avut peste 1.000 de clienți, printre care și Carrefour sau P&G, cei doi antreprenori se pregătesc să lanseze, în parteneriat cu un alt startup românesc, un robot destinat activităților cu copiii, ale cărui părți componente vor fi realizate prin printare 3D.

Compania Micro 3D Techlab a pornit la drum în 2014, la inițiativa a doi arhitecți, Irina Stoican și Dragoș Toader, fiecare cu experiență anterioară în domenii complementare: antreprenoriat, design și marketing online, respectiv modelare digitală și machetare. Investiția inițială în business a fost de circa 10.000 de euro, banii, proveniți din fonduri personale ale celor doi antreprenori, mergând în achiziția de echipamente.

„Având formare în proiectare, ne-a fost ușor să oferim clienților și partea de modelare tridimensională computerizată, fără de care printarea 3D nu ar exista”, spune Irina Stoican.

imprimanta 3d_laszlo raduly1_newmoney
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

Încă de la început, pentru cei doi marea provocare a fost trecerea de la lucrul pe calculator la operarea imprimantelor 3D, echipamentele necesitând o atenție constantă. „Ca atunci când îți cumperi un computer sau un fier de călcat sau un aparat de bărbierit sau orice alte electronice, te aștepți ca imprimantele 3D să funcționeze fără probleme o perioadă mai lungă. Însă este departe de adevăr”, spune antreprenoarea. De la piese componente care se înfundă sau senzori care cedează, până la testarea mai multor tipuri de materiale astfel încât să îl găseasc pe cel ideal, cei doi antreprenori au trecut printr-o serie de încercări.

După doi ani, Micro 3D Techlab a ajuns la un portofoliu de peste 1.000 de clienți, printre care Carrefour, Hochland, P&G sau Mondelez, potrivit informațiilor de pe site-ul propriu. Compania realizează de la machete de arhitectură, până la ghiduri chirurgicale pentru dentiști, carcase pentru componente electronice, bijuterii, lucrări de artă sau pentru hobby, până la replici ale unor piese funcționale (de exemplu, rotițe din diverse angrenaje). „Oferim, în principal, soluții de prototipare rapidă pentru diverse produse în scopul de a fi testate înainte de trimiterea lor pe piață”.

În prezent, compania are două puncte de lucru în București și opt echipamente pentru diverse aplicații.

„Piața de printare 3D e încă foarte mică și cumva nu foarte accesibilă persoanelor fizice din cauza procesului de modelare 3D în programe CAD, necesar printării. Însă am observat și creștere”.

În acest context, cei doi antreprenori estimează că anul trecut au ajuns să ruleze afaceri de circa 20.000-25.000 de euro, dublu față de 2014, anul când s-au lansat pe piață. „Cifra de afaceri a crescut deoarece am început să ne redirecționăm atenția către clienți mari, care su specialiști pe partea de CAD. Plus că ne vin mulți clienți din recomandări”, mai spune Irina Stoian, care estimează pentru anul acesta o dublare a cifrei de afaceri, până la 40.000-50.000 de euro.

Pe lângă printarea 3D, compania are în plan și realizarea unui braț robotic destinat activităților cu copii, care va fi capabil să picteze, să deseneze și să execute orice fel de operații repetitive, fiind programat prin bluetooth direct de pe telefon sau calculator. Robotul, care va fi printat 3D, are la bază un proiect al unui fabricant polonez de imprimante 3D, Zortrax, pe care antreprenorii îl vor remodela și îl vor adapta. Micro 3D Tech Lab va realiza partea de proiectare și printare, în timp ce compania românească Pulsar Technologies, a antreprenorului Șerban Cătălin, face partea de automatizare, asamblare și programare.


FOTO: Irina Stoican și Dragoș Toader, fondatorii unui business în domeniul printării 3D. Sursa foto: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.