Trei tineri au pornit o afacere prin care profită de hainele murdare ale altora

Andreea Neferu 20/02/2018 | 10:33 Oameni
Trei tineri au pornit o afacere prin care profită de hainele murdare ale altora

Ce poți face cu 15 lei? Poți cumpăra aproape trei litri de benzină, trei bilete cu variantă simplă la Loto 6/49 sau poți să mergi cu trenul de la București la Ploiești. Dar poți și să speli și să usuci hainele în mai puțin de o oră.

Acest articol a apărut în numărul 34 (19 februarie – 4 martie) al revistei NewMoney

Pentru Bogdan Grigoraș (33 de ani, centru foto) și George Vulcu (30 de ani, dreapta foto), ideea unui business cu laundromate – spălătorii self-service de haine, care funcționează fără personal, non-stop, pe bază de jetoane cumpă­rate de la un automat – s-a cristalizat în perioada în care erau sportivi de performanță și mergeau în cantonamente de atletism. „Aveam câte două-trei antrena­mente pe zi și aveam mereu multe haine de spă­lat. Încă de atunci ne-am gândit că ar fi bine să avem o astfel de spălătorie prin preajmă. Până atunci, le văzusem doar prin filmele americane“, po­vestește Bogdan Grigoraș.

Câțiva ani mai târziu, celor doi li s-a alăturat Răzvan Rizea (33 de ani, stânga foto), fost coleg de liceu al lui Bogdan, și au deschis împreună o spă­lătorie self-service sub brandul Easywash. Se întâmpla în 2012, în zona Timpuri Noi din Capitală, și erau convinși că studenții din căminele din zonă vor deveni clienții lor fideli.

Investiția inițială s-a ridicat la circa 15.000 de euro, din fonduri proprii, iar pe parcurs au învățat de la A la Z particularitățile  businessului, de la profilul clienților până la modul în care se fac service-ul și mentenanța mașinilor de spălat și uscătoarelor. „E drept că la început am pierdut bani pentru că nu știam exact cum funcționează acest concept, unde să găsim furnizori, cum se fac reparațiile la utilaje“. Mai mult, marea surpriză a fost că nu studenții au fost cei care au reprezentat „grosul“ clienților, așa cum se așteptau atunci când au pornit la drum. Statistic vorbind, aceștia reprezintă în momentul de față 40% din clienții Easywash, alți 40% sunt turiști și clienți casnici care pur și simplu preferă să folo­sească serviciile unui laundromat, iar restul sunt hoteluri, hosteluri, restaurante sau proprietari de apartamente în regim Airbnb.

EXTINDERE ÎN FRANCIZĂ. „În Europa de Vest, acest concept de laundromat este puternic prezent și există o spălătorie la fiecare 60.000-70.000 de locuitori. În Statele Unite este una la 40.000 de locui­tori“, spune Bogdan Grigoraș. Convinși că feno­me­nul laundromatelor ar putea prinde și pe piața locală, cei trei antreprenori au decis să se extindă pas cu pas, ajun­gând între timp la opt unități – șapte în București și una în Timișoara, deschisă în regim de franciză în 2016. Planul lor de expansiune vizează însă mai toate orașele mari din România. „Vrem să mergem înainte cu francizele, anul acesta vrem să deschidem în Iași, Sibiu și Craiova, unde deja am găsit parteneri, dar ne interesează și Bra­șov, Cluj-Na­poca, Cons­tanța“, completează Răzvan Rizea. O franciză Easywash costă 25.000 de euro, sumă în care sunt incluse echipamentele de spălat și uscat, dar și partea de marketing și pro­movare și sistemele de supraveghere a locației.

Tot anul acesta vor să deschidă un laundromat în zona centrală a Bucureștiului, care va avea însă un concept ușor diferit, prin includerea unei cafe­nele în același spațiu.

„Spălătoriile pot deveni și un spațiu de networking, avem deja clienți care so­cia­lizează aici în timp ce așteaptă ca ciclurile de spă­lare sau uscare să fie gata“, argumentează George Vulcu. Inves­tiția în des­chiderea unui astfel de mix ar putea să se ridice la câteva zeci de mii de euro, mai ales că aceasta va include 15 mașini de spălat și uscătoare.

Easywash a înregistrat anul trecut afaceri de 100.000 de euro, iar pentru anul 2018, antreprenorii se așteaptă la venituri cu 50% mai mari. „Cifra de afaceri a crescut de la an la an, în fiecare spălătorie, pentru că românii aud că acest concept a apărut și în România și încep să îl adopte. În afară, clientul acestor spălătorii are venituri medii spre mici, în România profilul este diferit: sunt persoane care nu au foarte mult timp, vor să aibă hainele curate și uscate cât mai repede“, spu­ne Bogdan Grigoraș.

Expansiune. În acest moment, doar Răzvan Rizea, care are experiență în segmentul financiar, lucrează exclusiv pentru afacerea Easywash, în timp ce ceilalți doi an­treprenori nu au renunțat încă la joburi – Bogdan Grigoraș lucrează în PR și marketing, iar George Vulcu este kinetoterapeut. La un moment dat însă, e posibil să se dedice și ei exclusiv afacerii pe care au fondat-o în urmă cu peste cinci ani, mai ales că deja și-au făcut un plan de bătaie pentru următorii alți cinci ani și speră să își mă­rească rețeaua de laundromate, cel puțin la nivelul Bucu­reștiului, la 20-30 de unități, proprii sau în fran­ciză. Până la urmă, visul american din filme poate fi re­plicat și pe plan local.

 

Spălare și uscare, pe scurt

Conceptul Easywash funcționează fără personal, non-stop.

  • La jeton. Laundromatul funcționează pe bază de jetoane în valoare de cinci lei fiecare. O spălare completă „costă“ două jetoane, iar un ciclu de uscare – un jeton. Cel puțin momentan, clientul trebuie să vină cu detergentul și balsamul de acasă. Practic, în mai puțin de o oră, speli și usuci hainele cu 15 lei.
  • Live. Supravegherea laundromatelor este făcută prin sisteme video. Mai mult, clienții pot urmări live cât de aglomerate sunt locațiile Easywash.

FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney

A debutat în presa scrisă în urmă cu opt ani. În 2013, a absolvit cursurile programului de pregătire intensivă în jurnalism „Economic and Political Reporting from Southeast Europe”, organizat la Londra și la Berlin de agenția de presă Reuters, iar în 2015 a participat la cursurile școlii de vară Online and Multimedia Journalism, organizată de Deutsche Journalistenschule la Munchen. În 2013, a câștigat premiul „Florin Petria” pentru jurnalism economic, iar în 2015 a fost unul dintre laureații concursului Tânărul Jurnalist al Anului, secțiunea Economie. Anterior, Andreea a lucrat la Ziarul Financiar. În prezent, la NewMoney, Andreea acoperă din punct de vedere editorial domeniile construcții și imobiliare.