Trei tineri au pornit o afacere prin care profită de hainele murdare ale altora

Ce poți face cu 15 lei? Poți cumpăra aproape trei litri de benzină, trei bilete cu variantă simplă la Loto 6/49 sau poți să mergi cu trenul de la București la Ploiești. Dar poți și să speli și să usuci hainele în mai puțin de o oră.
Acest articol a apărut în numărul 34 (19 februarie – 4 martie) al revistei NewMoney
Pentru Bogdan Grigoraș (33 de ani, centru foto) și George Vulcu (30 de ani, dreapta foto), ideea unui business cu laundromate – spălătorii self-service de haine, care funcționează fără personal, non-stop, pe bază de jetoane cumpărate de la un automat – s-a cristalizat în perioada în care erau sportivi de performanță și mergeau în cantonamente de atletism. „Aveam câte două-trei antrenamente pe zi și aveam mereu multe haine de spălat. Încă de atunci ne-am gândit că ar fi bine să avem o astfel de spălătorie prin preajmă. Până atunci, le văzusem doar prin filmele americane“, povestește Bogdan Grigoraș.
Câțiva ani mai târziu, celor doi li s-a alăturat Răzvan Rizea (33 de ani, stânga foto), fost coleg de liceu al lui Bogdan, și au deschis împreună o spălătorie self-service sub brandul Easywash. Se întâmpla în 2012, în zona Timpuri Noi din Capitală, și erau convinși că studenții din căminele din zonă vor deveni clienții lor fideli.
Investiția inițială s-a ridicat la circa 15.000 de euro, din fonduri proprii, iar pe parcurs au învățat de la A la Z particularitățile businessului, de la profilul clienților până la modul în care se fac service-ul și mentenanța mașinilor de spălat și uscătoarelor. „E drept că la început am pierdut bani pentru că nu știam exact cum funcționează acest concept, unde să găsim furnizori, cum se fac reparațiile la utilaje“. Mai mult, marea surpriză a fost că nu studenții au fost cei care au reprezentat „grosul“ clienților, așa cum se așteptau atunci când au pornit la drum. Statistic vorbind, aceștia reprezintă în momentul de față 40% din clienții Easywash, alți 40% sunt turiști și clienți casnici care pur și simplu preferă să folosească serviciile unui laundromat, iar restul sunt hoteluri, hosteluri, restaurante sau proprietari de apartamente în regim Airbnb.
EXTINDERE ÎN FRANCIZĂ. „În Europa de Vest, acest concept de laundromat este puternic prezent și există o spălătorie la fiecare 60.000-70.000 de locuitori. În Statele Unite este una la 40.000 de locuitori“, spune Bogdan Grigoraș. Convinși că fenomenul laundromatelor ar putea prinde și pe piața locală, cei trei antreprenori au decis să se extindă pas cu pas, ajungând între timp la opt unități – șapte în București și una în Timișoara, deschisă în regim de franciză în 2016. Planul lor de expansiune vizează însă mai toate orașele mari din România. „Vrem să mergem înainte cu francizele, anul acesta vrem să deschidem în Iași, Sibiu și Craiova, unde deja am găsit parteneri, dar ne interesează și Brașov, Cluj-Napoca, Constanța“, completează Răzvan Rizea. O franciză Easywash costă 25.000 de euro, sumă în care sunt incluse echipamentele de spălat și uscat, dar și partea de marketing și promovare și sistemele de supraveghere a locației.
Tot anul acesta vor să deschidă un laundromat în zona centrală a Bucureștiului, care va avea însă un concept ușor diferit, prin includerea unei cafenele în același spațiu.
„Spălătoriile pot deveni și un spațiu de networking, avem deja clienți care socializează aici în timp ce așteaptă ca ciclurile de spălare sau uscare să fie gata“, argumentează George Vulcu. Investiția în deschiderea unui astfel de mix ar putea să se ridice la câteva zeci de mii de euro, mai ales că aceasta va include 15 mașini de spălat și uscătoare.
Easywash a înregistrat anul trecut afaceri de 100.000 de euro, iar pentru anul 2018, antreprenorii se așteaptă la venituri cu 50% mai mari. „Cifra de afaceri a crescut de la an la an, în fiecare spălătorie, pentru că românii aud că acest concept a apărut și în România și încep să îl adopte. În afară, clientul acestor spălătorii are venituri medii spre mici, în România profilul este diferit: sunt persoane care nu au foarte mult timp, vor să aibă hainele curate și uscate cât mai repede“, spune Bogdan Grigoraș.
Expansiune. În acest moment, doar Răzvan Rizea, care are experiență în segmentul financiar, lucrează exclusiv pentru afacerea Easywash, în timp ce ceilalți doi antreprenori nu au renunțat încă la joburi – Bogdan Grigoraș lucrează în PR și marketing, iar George Vulcu este kinetoterapeut. La un moment dat însă, e posibil să se dedice și ei exclusiv afacerii pe care au fondat-o în urmă cu peste cinci ani, mai ales că deja și-au făcut un plan de bătaie pentru următorii alți cinci ani și speră să își mărească rețeaua de laundromate, cel puțin la nivelul Bucureștiului, la 20-30 de unități, proprii sau în franciză. Până la urmă, visul american din filme poate fi replicat și pe plan local.
Spălare și uscare, pe scurt
Conceptul Easywash funcționează fără personal, non-stop.
- La jeton. Laundromatul funcționează pe bază de jetoane în valoare de cinci lei fiecare. O spălare completă „costă“ două jetoane, iar un ciclu de uscare – un jeton. Cel puțin momentan, clientul trebuie să vină cu detergentul și balsamul de acasă. Practic, în mai puțin de o oră, speli și usuci hainele cu 15 lei.
- Live. Supravegherea laundromatelor este făcută prin sisteme video. Mai mult, clienții pot urmări live cât de aglomerate sunt locațiile Easywash.
FOTO: Laszlo Raduly / NewMoney